Közel másfél milliárd dollárnyi pénzt „kalapoltak össze” tavaly a közösségi pénzgyűjtő platformok szerte a világban, számolt be friss felméréséről a Crowdsourcing piackutató csoportja, a Massolution. Majdnem 350 crowdfunding platform, online adománygyűjtő szolgáltatás kínált lehetőséget a pénzügyi kereslet és kínálat találkozására. A kisebb összegeket, egyenként akár néhány dollárt is befogadó kezdeményezések révén durván egymillió kampány indulhatott meg a pénzteremtés útján.
Carl Esposti, a Massolution igazgatója szerint azután vágtak bele a tanulmány elkészítésébe, miután kiderült, hogy korábban senki nem mérte fel teljes mélységében a crowdfunding piacát. Nem volt még csak megközelítő pontosságú becslés sem arról, mekkora összeget mozgatnak meg a közösség erejével ezek a platformok - a Massolution jelentésével azonban már egészen pontosan láthatók az online adománygyűjtésben rejlő lehetőségek.
2011 elejéhez képest közel megduplázódott a crowdfunding platformok száma. A lehetőség ugyanis a könnyen és gyorsan végbevihető online pénzügyi tranzakcióknak köszönhetően egyre többek fantáziáját mozgatja meg. Általa úgy lehet összegyűjteni egy ígéretes projektre pénzt, hogy nincsen szükség nagybefektető(k)re vagy kockázati tőkére; ha elég meggyőző a virtuális asztalra lerakott terv, akkor az internetezők érdeklődő része hajlandó pár zöldhasút áldozni a terv sikeréért. Sok lúd disznót győz - tartja a mondás, és igaz a crowdfundingra is: noha igazán kevesek utalnak 100 dollárnál nagyobb összeget, több tíz- vagy százezer adakozótól összességében akár milliós nagyságrendű tőkét is össze lehet kovácsolni. Persze akad azért eltérés az adománygyűjtő szolgáltatások között. A Fundly például lehetővé teszi a nonprofit szervezetek számára a pénzek webes gyűjtését, míg az olyanok, mint a Kiva, inkább kölcsönadó szolgáltatásként üzemelnek.
Crowdfunding - új ötletek finanszírozása a közösség erejével
Lássunk néhány konkrétumot! A független zenészként aposztrofált Amanda Palmer 2010-ben szakított korábbi hanglemez-kiadójával. Nemrégiben, a Kickstarter platformon indított kampánya révén első nagy albumához mindössze hat nap alatt 600 ezer dollárt szedett össze. De azért nem minden projekt indul ilyen szépen. A felmérés szerint egy kampány átlagosan 660 dollárt hoz a projekt mögött állónak. A tőkehozamot kínáló kampányok, melyek elsősorban Európában népszerűek, már jóval életképesebbek: átlagosan közel 85 ezer dollárt gyűjtenek össze.
A jövő további felfutást ígér. A Massolution becslése szerint idén a crowdfunding platformok száma meg fogja haladni az 500-at, az általuk összegyűjtött pénz pedig a 2,8 milliárd dollárt. Ezzel kvázi a semmiből teremtenek tőkét, olyan forrásokat vonva be, amik akár csak 1-2 évvel ezelőtt is gyakorlatilag nem léteztek.
A tanulmányt 135 platform közvetlen interjúztatásával állították össze, mely az összes ilyen szolgáltatásnak valamivel kevesebb mint 40 százalékát adja. További 56 százaléktól adatbekéréssel jutottak információhoz, a fennmaradó pár százalékot pedig statisztikai extrapolációval számították ki.