Tízmillió ember már nem téved, legalábbis statisztikailag igencsak valószínűtlen, hogy ekkora tömeg pozitív választ adna egy hibás koncepcióra. A Prezi fejlesztői tehát bízhatnak benne, hogy az elmúlt három évben (hiszen csak 2009-ben léptek piacra a zoomolások sorozatán keresztül működő prezentációs felülettel) jó úton jártak. Különösen, hogy a felhasználók száma exponenciálisan nő, s a trend a lassulás legkisebb jelét sem mutatja.
A filozófia
– Az a célunk, hogy segítsük az embereket érdekes ötleteik megosztásában. Az emberiség kulturális fejlődésének alapja éppen az ötletek megosztása. Ha erre egy jó eszközt tudunk adni, abban komoly lehetőség rejlik. A Facebook-féle szolgáltatások nem elegendők, hogy az összefüggéseket, a gondolatok mélységeit is bemutassuk a többi embernek. Erre viszont jó a Prezi. Nemcsak kis ötletekre vagy cégek üzleti megoldásaira kell gondolni, hanem olyan horderejű elképzelésekre is, amelyek globális hatást fejthetnek ki, például az éhezés elleni küzdelemre vagy a politikai konfliktusok rendezésére. Mert ez az eszköz képes kezelni a nagyon bonyolult dolgokat is – fejtette ki Árvai Péter ügyvezető igazgató.
Elmondta, hogy mielőtt komolyan nekiálltak volna fejleszteni a terméket 9 hónapon keresztül csak arról folytattak végtelennek tűnő beszélgetéseket, hogy milyen a kommunikáció természete, mi az, amitől érdekessé válik egy elképzelés, s ezzel az eszközzel hogyan lehet olyan módon prezentálni, hogy az segítsen a gondolatot kibontani a szerzőnek, és befogadni a közönségének.
– A Prezi egyfajta kommunikációs nyelvként is felfogható, amitől azt reméljük, hogy globálisan általánossá válik a gondolatok, ötletek, elképzelések megosztásában. Ez ma már nagyon széles spektrumú eszköz. Kezdetben afféle adatbányász-megoldásnak indult, mert a Prezi kifejezetten alkalmas a rendelkezésre álló információk tartalmának megragadására, az összefüggések és a belőlük leszűrhető következtetések kibontására. De erre koncentrálva a fejlesztést, csak egy szűk réspiacra léphettünk volna be. Ennél sokkal perspektivikusabb a prezentáció, amire általában olyankor van szükség, ha valami fontos dől el, például egy munkát, megrendelést megkapunk vagy elvesztünk. Ezért döntöttünk úgy, hogy ez legyen az a helyzet, mozzanat, amelyre felfűzzük az egész élményt, a felhasználók pedig rá fognak jönni, hogy az eszköz nemcsak a gondolatok közvetítését, hanem magát a gondolkodást is támogatja – mutatott rá az elképzelés és a piaci lehetőség találkozására Somlai-Fischer Ádám, a cég designért felelős vezetője.
Szempontok
– Eddig nem egészen 1100 fejlesztői emberhónap van a Prezi kialakításában, azaz egy embernek nagyjából 90 évébe telt volna eljutni addig, hogy leírja azt a 200 ezer sornyi kódot, ami a terméket jelenleg alkotja. Ebből érzékelhető, hogy nagyon fontos hatékonyan dolgoznunk. E nélkül ugyanis nem tudnánk megváltoztatni a világot, a piaci erőviszonyokat. Márpedig az a kifejezett célunk, hogy a PowerPointot legyőzzük – mutatott rá a Prezi távlati piaci céljára Halácsy Péter, a termékekért felelős vezető.
A vállalatok versenyképességük megőrzése érdekében kénytelenek nyitottá válni az új megoldásokra. Láthatjuk ezt a konzumerizáció és a BYOD példáján is, de ez a szoftverekre is igazzá válik. Az olyan hatékonyságot fokozó eszközöket, mint a Prezi, nincs értelme elzárni előlük, sőt támogatniuk kell ezt a folyamatot. Ez a nyomás – ahogy a konzumerizáció esetében – a munkavállalók oldaláról is érkezhet, s akkor a belső késztetés lesz nagy, hogy hagyják kibontakozni a folyamatot, ami nem is lesz rossz a cégnek – állította Árvai Péter. – Mi nem a CIO-val tárgyalunk a vállalatnál, hanem a végfelhasználókkal van kapcsolatunk. A bevételünk nagyrészt abból származik, hogy a vállalati alkalmazottak a saját (céges) kreditkártyájukkal fizetnek a licencért, s aztán valahogyan elrendezik a munkaadójukkal – villantotta fel működésük egyik sajátosságát az ügyvezető igazgató.
– Ebből sejthető, hogy a piac építése nem földrajzi, iparági vagy szakterületi szegmentáció alapján folyik. Még Nepálból is van fizetős ügyfelünk, pedig sohasem végeztünk piackutatást a nepáli üzleti életről. Az viszont nem véletlen, hogy az első külföldi irodánkat San Franciscóban nyitottuk meg. Az amerikai piac meghódítása szükséges a gyors növekedés miatt, mert ez a világ legnagyobb, leghomogénebb, legfizetőképesebb és az újdonságokra legnyitottabb piaca, s ez a prezentációs kultúra fejlettségében is megmutatkozik. Hogy Amerikában jól teljesítsünk az nagyon fontos. Ma ez a súlypont. Ám – látva például a BRIC-országok piacának fejlődését – nehéz megjósolni, hogy évek múltával mi lesz – jelezte Somlai-Fischer Ádám, hogy figyelnek a világ gazdasági változásaira is.
Árvai Péter szerint vannak azonban kiemelten fontos felhasználói területek, például az oktatás és a marketing. Ám ha a Prezi alapgondolatát követik, hogy segítsék az embereket a gondolataik megosztásában olyankor, ha a mondanivalójuk hosszabb, mint egy e-mail, de rövidebb, mint egy könyv, akkor nagyon különböző piacokon találják meg a potenciális felhasználókat. Ezért úgy kell fejleszteniük a terméket, hogy az mindenkinek jó legyen.
Erre azért is szükségük van, mert jelenleg csak a licencdíjakból keresnek pénzt. – Nem publikus a bevételünk nagysága, de kezdettől cash flow pozitívak voltunk. Van 68 alkalmazottunk, őket a bevételeink eltartják – adott némi támpontot a minimálisan szükséges pénz kiszámításához. Azonban nemcsak a működési feltételeket kell megteremteniük, hanem a több milliárd forintos befektetéssel a cégben lévő kockázati tőkések elvárásainak is meg kell felelniük. Árvai Péter szerint a befektetők nem a jelenlegi mérleget nézik, hanem azt szeretnék, hogy hússzorosra növekedjen a pénzük. A bővülés gyorsasága, a növekedési ütemben lévő lehetőség és a jövőkép sokkal fontosabb. Azaz egy ilyen stádiumban növekedő cégnek, mint a Prezi az a fontos, hogy a jövőben legyen profitábilis.
– A befektetők ezért sokkal jobban szeretik az előfizetéses üzleti modelleket, mert ott kiszámíthatóbb a növekedés, mint az olyan szoftvereket forgalmazó cégeké, ahol néhány évente nagy kampányt kell tartani a frissítés sikeressége érdekében. A befektetők szemében, ahogy mi működünk, mostanában kifejezetten pozitív – mutatott rá egy fontos szempontra Somlai-Fischer Ádám.
A Prezi közelmúltban rendezett budapesti konferenciáján részt vett a cégbe befektető két kockázati tőkés cég vezetője, Christian Jepsen a Sunstone-tól és Andrew Braccia az Accel Partnerstől. Kifejtették, hogy az invesztícióikban nincs semmiféle regionális vagy technológiai megfontolás, tehát nem arról van szó, hogy szerettek volna találni egy irodai szoftvereket fejlesztő közép-európai céget. A befektetésekért globális verseny zajlik. Az utolsó befektetéseik például Indiában és Brazíliában történtek. Az a fontos, hogy a termék koncepciója vonzó legyen, a skálázhatóság tegye lehetővé a növekedést, a befektetés megtérülését, s a donorcég vezetőivel, embereivel meglegyen az összhang, hiszen éveken át kell együtt dolgozniuk.
Cégépítés és működés
– A hetvenfős cég náluk úgy néz ki, mint hét önálló startup egymás mellett, de egy irányba igazítva – magyarázta Halácsy Péter. – A szervezetet úgy építették fel, ahogy ezt a Szilícium-völgy legjobban működő startupjaitól ellesték, de ügyeltek rá, hogy a szervezeti struktúra 500 fővel is működőképes maradjon. A hierarchia rugalmassága rendkívül fontos, mert a cég másképpen működik, mint három éve, de másképpen működik, mint egy hete. A változás sebessége ugyanis hatalmas – mondta.
– Ahhoz, hogy eljussunk 100 ezer usertől 10 millióig, fel kellett skálázni a szolgáltatást, a gépparkot. A 3 embertől 70-ig tartó fejlődéshez pedig fel kellett skálázni a céget. Az már több mint remény, hogy ez sikerült, és menni fog tovább is. Persze mindennap dolgoznunk kell, hogy jó állapotban tartsuk a szervezetet, amelyben kicsi, önálló csapatok dolgoznak, ezeknek minden funkciójuk megvan, keveset hibáztatják egymást, s az egész infrastruktúra ezek támogatását szolgálja. A munkatársaknak igent mondunk és nem nemet, nem engedélyt kell kérniük, hanem problémát megoldaniuk. Ezek a csapatok aztán elszaporodnak, mint a gomba – kaptunk érzékletes ismertetést a működési modellről és a felskálázás módszeréről.
A Prezi büszkén marad magyar cég, mert idetartozónak érzik, de már most 14 országot reprezentálnak az alkalmazottjai. A céljuk az, hogy a legügyesebb és legokosabb emberek jöjjenek el a Prezihez dolgozni. Ez független attól, hogy ők most éppen hol vannak a világban. A szakértelem mellett a fő válogatási szempont, hogy lelkesen segítsenek megfelelni annak a kihívásnak, amire ezt a céget létrehozták. Ez pedig az ötletmegosztás. – Emellett jó dolog elmesélni külföldön és itthon, hogy itt is léteznek nagyon tehetséges emberek, akik képesek a világot megváltani, és számoljanak ezzel a jövőben – szögezte le Árvai Péter.
Szerinte a világ szeret egyszerűsíteni. Így keletkeznek olyan mítoszok, hogy a Szilícium-völgyben születik meg az összes jó IT-ötlet, vagy hogy Japánban gyártanak igazán jó szórakoztatóelektronikát. Ha megadjuk az embereknek a lehetőséget és az inspirációt, akkor ez működőképes Magyarországon is. – Most Magyarország olyan helyzetben van, ahol a feltételek megvannak a kitörésre. A gazdaság már fel van készülve világcégek építésére. Sok olyan magyar cég van, amelyikben benne van a nagy lehetőség. A mi feladatunk (vállalkozóknak, a médiának és adófizető állampolgároknak) az, hogy bátorítsuk az embereket erre, mert ez a jövő építése. Magyarország nem egy halott gazdaság, de gyakran mégis a problémákra fókuszálunk a lehetőségeink helyett. Ezen túl kéne lépni. Ezt a váltást meg kell tenni. Ezzel adunk ugyanis lehetőségeket a fiataloknak. Hogy bízzanak magukban, hogy hozzanak létre több Prezit – erősítette meg az ügyvezető igazgató, hogy példaként is szeretnének szolgálni.
Ebben bizonyára sokat segíthet, ha sikerül érni, hogy a Prezi általánosan elfogadott eszköz legyen. – Ehhez több százmillió felhasználó kell. Hogy a százmillióig vagy fél milliárdig hány év alatt jutunk el, azt nehéz volna pontosan megbecsülni – jelezte Árvai Péter, de nem ijednek meg az előttük álló út hosszától és a szédítő perspektíváktól.
A Preziről
A prezi.com Kft.-t Somlai-Fischer Ádám, Halácsy Péter és Árvai Péter alapították 2009-ben Budapesten egy olyan prezentációs szoftver létrehozására és piacra juttatására, amely a hagyományos diavetítés helyett egyetlen virtuálisan bejárható és zoomolható felületet (ZUI – Zooming User Interface) kínál. A Prezi szoftverportfóliója az alapértelmezett webalapú (felhő) szolgáltatásból, a valós idejű együttműködést kínáló Prezi Meetingből, a letölthető asztali verzióból, a Prezi Desktopból és az iPadre optimalizált Prezi Viewerből áll. A cég fejlődését több milliárd forintnyi kockázati tőke (TED Conferences, Sunstone Capital, Accel Partners) támogatja. A cég két központja Budapesten és San Franciscóban működik mintegy 70 munkatárssal. A felhasználók száma idén év elején meghaladta a 10 milliót.