Tekinthetjük-e önálló kategóriának az ügyfeleket, partnereket és alkalmazottakat egységes felületen kiszolgáló DXP-platformokat? Hiszen a digitális átalakulás egyik legjellemzőbb vonása - elég a kihívók névsorára tekinteni - az ügyfélközpontú szemlélet erősödése, az egyedi igények kielégítését szolgáló megoldások keresése. Kérdéseinkre Balogh Zsolt, a Liferay Hungary Kft. ügyvezetője válaszolt.
Computerworld: Miként változtak a webes platformokkal szemben támasztott elvárások a digitális transzformáció nyomán?
Balogh Zsolt: Habár az elmúlt években a vállalatok folyamatosan erősítették digitális képviseletüket, az igazi szükségállapotot sokuk számára a koronavírus hozta el. Rengeteg vállalkozás, amely eddig elsődlegesen fizikai piactereken vagy üzletekben realizálta bevételének jelentős részét, míg az online üzlete másodlagos helyen szerepelt, most arra kényszerült, hogy megfordítsa ezt a felállást. Egy tavaszi globális ipsos-kutatás szerint továbbra is erősödni fog a termékek online beszerzésének aránya, és már nem is fog visszaállni a korábbi szintre. Azzal pedig, hogy számos vállalkozás számára már az online képviselet lesz az elsődleges, muszáj ugyanazokat a funkciókat és kényelmi eszközöket biztosítaniuk az ügyfeleiknek, amelyeket azok offline már megszoktak.
Elvárássá vált, hogy felismerjék a vásárlóikat, gyors, kényelmes és szórakoztató élményt nyújtsanak számukra, ahol a vevők egyedi igényei és vásárlási vagy viselkedési szokásai szerint kapnak információkat, ajánlatokat. Erre sok korábbi rendszer nem alkalmas, most pedig, amikor gyorsan kell reagálni az igényekre és a konkurencia ilyen megoldásaira, nagy hátrányba kerültek.
Balogh Zsolt ügyvezető, Liferay Hungary
CW: Az egyedi igények kielégítésének kívánalma hogyan egyeztethető össze az agilis, gyors fejlesztéssel?
BZs: Mindig mérlegelni kell, melyik a fontosabb: a gyors indítás vagy az egyediség. Egy olyan moduláris rendszerben, mint amilyen a Liferay is, ha nincsenek különleges igények, akár egy nap alatt is létre lehet hozni működő, mobilra is optimalizált, űrlappal felszerelt oldalt. Olyan fejlesztői környezetet hoztunk létre, amelyben az előre elkészített elemekből, akár külön fejlesztői tudás nélkül lehet stabil és gyors, marketingszempontok szerint is jól konfigurált (SEM/SEO) online felületeket létrehozni. Ezzel gyakorlatilag bárki (értékesítő, vagy marketinges), aki megkapta a Liferay használatához járó oktatást, létre tud hozni oldalakat. Ez kivételesen gyors reagálást biztosít, ha tartalmakat akarunk megosztani vagy kampányokat futtatni, ahova az ügyfeleket akarjuk irányítani. Más történet, ha valaki egyedi megoldást akar. Számukra is megvan a megoldás, külön támogatói csapat felel az igények kielégítéséért, megvalósításáért.
CW: Moduláris elemekből építkezve napok alatt létre lehet hozni online környezetet anélkül, hogy azt éles indítás után foltozgatni kelljen?
BZs: Igen, ez a Liferay egyik legnagyobb erőssége. Előre létrehoztunk olyan építőelemeket, amelyeket a legtöbb iparági szereplő használni szokott. Ezek körét folyamatosan bővítjük is, így a legtöbb pénzügyi szolgáltató, biztosító, telekommunikációs cég, állami szervezet és gyártóipari szereplő igényét akár out-of-the-box ki tudjuk szolgálni. Az elemek elrendezésével napok alatt tudnak a saját arculatukhoz és rendszerükhöz illeszthető integrált weboldalakat, portálokat létrehozni különféle testre szabható űrlapokkal vagy folyamatokkal. Ez a megoldás kereskedelmi (webshop) megoldásra is kiterjed, így aki Liferay rendszerben fejleszt, egyetlen szolgáltató rendszerét használva tud komplett ökoszisztémát kialakítani. Mindehhez megbízható és pontos analitikát is nyújtunk, így feltérképezhető, hogy az ügyfél-kiszolgálási és vásárlási folyamat során hol vannak akadályok, amelyeket fel kell oldani.
CW: Hogyan garantálható a magas rendelkezésre állás és a biztonságos üzemeltetés? Hol vannak a buktatók?
BZs: A Liferay budapesti központja látja el a közép-kelet-európai régió ügyfeleinek támogatását. Személyesen is büszke vagyok arra, hogy a márciusban végzett felmérés szerint 100 százalékos ügyfél-elégedettséget értünk el. Úgy gondolom, ezt annak köszönhetjük, hogy más cégekhez képest is különösen nagy súlyt fektetünk a belső tudásmegosztásra és munkatársaink szakmai tudásának folyamatos fejlesztésére. Belső és külső továbbképzéseket, mentoring-programot biztosítunk számukra. Buktató, ha ezt annak lehet nevezni, abban van, hogy jelenleg a Liferay megoldásait tudásban és komplexitásban is a nagyvállalatok igényeire szabtuk.