Itthon bizonyára már mindenki látott rendőrségi razziát a kínai (bolha) piacokon; a terepre betoppanó járőrök azonnali reakciót váltanak ki az árusokból, akiknek jelentős része gyorsabban tűnik el (árujával egyetemben), mint észak-afrikai bevándorló a bolognai utcákról, hasonló ellenőrzés esetén. Ennek több oka is van: hamis (vagy lopott, esetleg mindkettő) termékeket árusítanak, adót nem fizetnek, jogi és biztonsági előírásokat nem tartanak be.
Nos, a jelenség az interneten is létezik, ráadásul sokkal nagyobb volumenben kínálják a gagyit vagy finomabb kifejezéssel élve; az utánzatokat. Ezzel jelentős károkat okoznak a legális feltételek között működő kereskedőknek (akik kénytelenek betartani a költséges szabályokat), no és természetesen a jogtulajdonosoknak is. A Philip Patek óra 50 euróért, a Dolce&Gabbana táska 15 euróért nyilván nem eredeti, csupán annak akar látszani. A silány minőség pedig visszaüthet a márkára - nem meglepő tehát, hogy az ismert márkák is igyekeznek tűzzel-vassal irtani az (online) feketepiacot.
Te kis hamis!
Ezt az erőfeszítést természetesen törvényi szinten is támogatja a legtöbb ország (újabban a kínaiak is egyre inkább az eredeti, jogtiszta termékek mellett törnek lándzsát), mégis, a hamisítványok elleni fellépés élharcosának továbbra is az Egyesült Államok számít. Az Igazságügyi Minisztérium (Department of Justice, DoJ) a Bevándorlási- és Vámhivatallal (Immigrations and Customs Enforcement, ICE) együttműködve folyamatosan igyekszik visszaszorítani a nem eredeti termékeket árusító site-okat. Ennek legutóbbi példája az az akció, melynek során 150 oldalt sikerült bezáratni a közelmúltban, a karácsonyi bevásárlási időszakra való felkészülés jegyében.
Ezek a cybertérből kiűzött helyek korábban elsősorban, cipőket, táskákat és sportfelszereléseket kínáltak. Üzemeltetőik szinte kivétel nélkül az USA-n kívül működtették az oldalakat, ugyanakkor helyi ellenőrzésű csúcsszintű domaineket használtak (.com, .net stb.). Ez tette lehetővé az amerikai hatóságok számára a beavatkozást. John Morton, az ICE igazgatója szerint a fogyasztóktól ilyentén módon elzárt hamisítványok piaci értéke több millió dollárra rúg. Ezek java részét vélhetően már nem fogják tudni értékesíteni, a vásárlók által (köz)ismert oldal - ilyen volt a Cheapjerseysite.org, a Discount-uggboots-sale.com, az NFLjerseysupply.org, a Pumaoutlets.net és az MLBjerseys.us - hiányában, de azért ne legyenek kétségeink: a feketepiac továbbra is várja a vevőket. Elég néhány spamkampány, hogy egy újabb site kerülhessen az olcsó termékekre vadászók figyelmébe.
Bezár a bazár
A 2010 júniusa óta indult razziasorozat keretei között egyébként eddig több mint 350 domaint állíttattak le. Egy évvel korábban, a Fekete Péntek és a Cyber Hétfő időszakában még „csak" 82 domain esett áldozatul a hatóságok beavatkozásának. Az elkövetőkre szigorú büntetés vár - ha sikerül nyakon csípni őket -; 250 ezer dolláros pénzbírság és akár öt évig terjedő szabadságvesztés egy szövetségi börtönben. Természetesen a vádak ellenében védekezhetnek a hamisítványokat értékesítők (erre 60 napjuk van), ám a korábbi időszak gyakorlatát figyelembe véve vajmi kevés az esélye ennek. A hatóságok ugyanis próbavásárlással határozzák meg, melyik online bolt kínál hamisítványokat, így a szövetségiek akcióba lépésükkor már biztosra mennek.