Soha nem látott kihívások elé állította az informatikai vezetőket ez az esztendő, hiszen számos zavaró tényezővel és bizonytalansággal kellett, és kell még most is megküzdeniük. Ugyanakkor a járvány nehézségei közepette sem feledkezhetünk meg arról, hogy gondoljunk a jövőre, és kialakítsuk a Covid utáni időkre vonatkozó stratégiáinkat. Az elmúlt hónapokban már sok helyen megkezdődött ez a munka, az IT-vezetők elkezdték kidolgozni azokat a projekteket, amelyekkel hosszabb távon strapabíróbbá és a válságokkal szemben ellenállóbbá tehetik az informatikai infrastruktúrát.
A gondos tervezés előfeltétele, hogy levonjuk az elmúlt időszak tapasztalatait, a krízis ugyanis megmutatta, hol szorul megerősítésre az IT, mit kell kijavítani vagy átalakítani benne. A következőben olyan amerikai informatikai vezetők tapasztalatait osztjuk meg, akik komolyan vették ezt a leckét, és most azon dolgoznak, hogy vállalatuk informatikai infrastruktúrájának megerősítésével felkészüljenek a járvány utáni időszakra.
Távmunka és automatizálás
A H&M Bay fuvarozási és logisztikai vállalat olyan üzleti jövőre készül fel, amelyben a dolgozókat szükség esetén pillanatok alatt át lehet állítani az otthoni munkára. Ezt olyan infrastruktúra kialakításával igyekeznek elérni, amelynek a kiépítése még 2019-ben kezdődött. Tavaly a H&M Bay elkezdte az átállást a Citrix Gateway platformra, amely összefogja a teljes távhozzáférési infrastruktúrát, és lehetővé teszi, hogy egyetlen bejelentkezéssel a dolgozók hozzáférjenek minden alkalmazáshoz, bármilyen eszközről elérjék a fontos információkat.
Tovább gyorsította ezt a folyamatot járvány, és a vállalat még több pénzt és erőforrást invesztált a citrixes átállásba annak érdekében, hogy a dolgozók otthonról ugyanolyan hatékonyan tudjanak dolgozni, mint az irodai számítógépükről. Ami a távhozzáféréseket illeti, sok cégnél nem gondolnak arra, hogy a szűk keresztmetszetet nem is feltétlenül a sávszélesség, hanem a virtuális magánhálózatok (VPN-ek) kapacitása jelenti, amit nem ilyen terhelésre terveztek - a H&M Bay itt is komoly beruházásokat végzett. Távmunkaprogramjaikat a dokumentumok otthoni kinyomtatásának és beszkennelésének lehetőségével is bővítik, ehhez pedig egyedi szállításkezelő rendszert (Transportation Management System, TMS) használnak.
Az automatizálás szintén olyan terület, amelyre a korábbiaknál nagyobb hangsúlyt kíván fektetni a vállalat a járvány utáni időkben. A csomagfeladást már korábban automatizálták, de az átrakodást a közelmúltig papíralapú listák kitöltése kísérte. Az új rendszerben a teherautók kirakodásánál minden raklapra vonalkódos címke kerül, amit webes alkalmazásból nyomtatnak ki. Ezek után a teherautók berakodása már pofonegyszerű: csak le kell olvasni a raklapokra ragasztott kódot, amely minden információt tartalmaz, és kizárja, hogy a raklap rossz teherautóra kerüljön, illetve lemaradjon egy szállítmányról. Ez a megoldás felgyorsítja az átrakodást, és jelentős mennyiségű munkaórát takarít meg a dolgozóknak, akiknek egymással is kevesebbet kell testközelben kommunikálniuk, ez pedig nem csupán hatékonyabbá teszi a folyamatot, de a koronavírus terjedést is megakadályozza.
Hiperkonvergencia és megszilárdított biztonság
Az Artesia General Hospital több informatikai projektet is beindított, hogy felkészüljön a jövő kihívásaira. Az egyik egy új, hiperkonvergens infrastruktúra, amely lehetővé teszi, hogy az IT-csapat villámgyorsan reagáljon az új igényekre, és ha szükséges, percek alatt hozzon létre új virtuális munkaasztalokat. Egy másik előremutató kezdeményezésük olyan új regisztrációs rendszer kialakítása, amely a betegek életét egyszerűbbé, a kórházi munkát pedig hatékonyabbá teszi. A jelenlegi regisztrációs eljárás úgy néz ki, hogy a betegeknek a megbeszélt időpont előtt fél órával meg kellett jelenniük, mert elegendő időt kell hagyni a papírmunka elvégzésére. Ez a procedúra a beteg és a fogadószemélyzet számára egyaránt elég keserves, és ha az adatokat nem pontosan viszik be, az később komoly problémákat okoz.
Oly módon fogják virtualizálni a regisztrációs folyamatot, hogy a beteg a vizit időpontja előtt az interneten keresztül ki tudja tölteni az összes szükséges adatot. Az online rendszerben az elektronikusan kezelt űrlapok teljes mértékben integrálódni fognak a kórház elektronikus adatnyilvántartó rendszerével, amely minden fontos információt megőriz, így a visszatérő betegeknek csupán ellenőrizniük és frissíteniük kell a rájuk vonatkozó adatokat. Ez a módszer megvalósulása esetén fölöslegessé teszi majd a vizit előtti kontaktust, és gyors, biztonságos, költségtakarékos, emellett járványügyi szempontból is megnyugtató megoldást kínál egy régi problémára.
Központi kérdés még a kórházban a kiberbiztonság. A betegek adatainak védelme létfontosságú a kezeléseknél, mert megnyugtatja a beteget és erősíti a kórház megbízhatóságába vetett bizalmat. Az Artesia ezért komoly összegeket ruházott be a biztonsági technológiába. Egy olyan, Darktrace-fejlesztésű terméket telepítettek, amely a mesterséges intelligenciát veti be a kiberbűnözés elleni harcban. A platform az emberi immunrendszert utánozza, és öntanuló technológiával már korai stádiumban észleli és elfojtja a támadásokat.
Hálózati biztonsági platformjukat a Cisco Digital Network Architecture-rel (DNA) javították fel. Az informatikai csapat nap mint nap jó néhány munkaórát tölt a hálózat konfigurálásával és ügykezelésével. A Cisco DNA segít automatizálni az ismétlődő feladatokat és a felhasználói hozzáférések ellenőrzését, megállítani a támadásokat, javítani az eseménynaplók minőségét.
Emellett azt is lehetővé teszi, hogy a rendszergazdák szegmentálják a hálózatot, elejét véve annak, hogy az engedéllyel nem rendelkező felhasználók érzékeny adatokhoz és kritikus alkalmazásokhoz férjenek hozzá. Az automatizált rendszernek köszönhetően a végfelhasználóknak nem kell a rendszergazdáktól külön engedélyt kérniük, hogy otthonról hozzáférjenek a hálózathoz, mert az IT testre szabott házirendet tud kialakítani.
Amennyiben az orvos a hálózatba tartozó számítógépről hozzá akar férni egy beteg adataihoz, meg fogja kapni az engedélyt. Ám ha hazulról, az otthoni személyi számítógépén keresztül kéri ugyanezeket az adatokat, ellenőrzik, hogy a számítógép megfelel-e a biztonsági szabványoknak. Ha nem, az orvos két lehetőség közül választhat: a biztonsági standardhoz igazítja az otthoni gépét, vagy lemond a hozzáférésről. Az eljárás automatizálásával az Artesia rengeteg telefonálással eltöltött időt megtakarít a kórházi dolgozóknak és az informatikai csapatnak.
Mindent a felhőbe!
A pénzügyi és kereskedelmi technológiákat kínáló Diebold Nixdorf 2019-ben kezdte a felhőbe áttelepíteni folyamatait. Elsőrendű célja az volt, hogy az üzleti alkalmazások modernizálásával javítsa saját hatékonyságát, valamint a fogyasztóinak és alkalmazottainak nyújtott szolgáltatások minőségét. Idén felgyorsították az átállást, hogy felkészülten várják a járvány utáni időket. A kezdeményezés segít a felhőbe telepíteni a munkaterhelést, racionalizálni az évek során felgyülemlett tömérdek öröklött alkalmazást, továbbá a csoportmunka feltételeit is javítja.
Miközben az Oracle Cloudba telepíti át üzleti alkalmazásait, a Diebold Nixdorf négy összekapcsolódó területre koncentrál: nagyvállalati erőforrás-tervezés (Enterprise Resource Planning, ERP); nagyvállalati teljesítménykezelés (Enterprise Performance Management, EPM); konfigurálás, ár, ajánlat (Configure, Price, Quote, CPQ), és humánerőforrás-menedzsment (Human Capital Management; HCM).
Az ERP-vel és EPM-mel a cég egyetlen felhőalapú platformba vonja össze megannyi pénzügyi, gazdasági, tervezési és projektkezelési alkalmazását és leegyszerűsíti a különböző jelentések elkészítését; a CPQ-val a termékkiválasztási, árazási és elemzési teendőket áramvonalasítja, a HCM felhőbe telepítésével pedig integrálja az emberi erőforrás-kezelést és az ERP/EPM-et. A munka lépésről lépésre halad, 2021-ben az EPM-alkalmazások felhőbe telepítését szeretnék tető alá hozni. Az átállástól a cég 2023-ig ötvenmillió dolláros megtakarítást vár.