A hazai professzionális informatikai megoldásokat szállító vállalkozások között az AlphaNet magasan képzett szakembergárdájával és folyamatos, dinamikus fejlődésével figyelemreméltó szerepet tölt be. A cég célkitűzéseiről és az Nyomtatás és képalkotás piac helyzetéről beszélgettünk Mérő Gáborral, az ALPHANET Számítástechnikai és Vállalkozási Kft. ügyvezető igazgatójával.
Computerworld: Az elmúlt negyedévben jelentős változások történtek az AlphaNetnél. A látványos növekedés a jelenlegi gazdasági helyzetben indokolttá teszi a kérdést, hogy miben rejlik a vállalat titka?
Mérő Gábor: Az IT szektorban - akárcsak bármely más ágazatban - valóban jól látható hatásai vannak a válságnak, de az főként a multinacionális, nagyvállalati réteget érinti. Középvállalatként számos előnnyel rendelkezünk, az egyik ezek közül, hogy szolgáltatásainkat kedvezőbben biztosíthatjuk, hiszen nem kell akkora hátteret, infrastruktúrát eltartani. Ez is az oka annak, hogy fejlődésünk töretlen: az elmúlt pár hónapban közel negyven százalékkal bővítettük a létszámot, és új területeket is beemeltünk a portfóliónkba, többek között az egyéni alkalmazás- és szoftverfejlesztést. Ráadásul, sok év sikeres partneri együttműködést követően, valamint a kiemelkedő szakmai tudás és ügyfélszolgálati támogatás birtokában az AlphaNet harmadmagával elnyerte a HP Márkaszerviz partnerséget is.
CW: Milyen feltételeknek kellett megfelelni ahhoz, hogy megkapják ezt a minősítést, partnerséget?
M. G.: A HP komoly követelményrendszert állít fel a partnerei számára, amely az ügyfelek számára garanciát jelent a minőségre. Először is meg kellett felelnünk a forgalmi és szakmai-minősítési elvárásoknak, illetve küllemi követelményeket is teljesítenünk kellett - kezdve az ügyféltér, ügyfélparkoló létrehozásától egészen a szigorú szabályok alapján megszerkesztett formanyomtatványokig. Ennél is fontosabb feltétel azonban a naprakész tudással rendelkező szakembergárda folyamatos biztosítása. Állandó szakmai képzések és vizsgák várnak munkatársainkra, hiszen a gyors technológiai evolúció miatt ebben a szektorban naprakész ismeretek nélkül nem lehet minőségi szolgáltatást nyújtani.
CW: Mi jellemzi ma a nyomtatás és képalkotás világát?
M. G.: Amikor az IPG piacról beszélünk, három részt kell elkülönítenünk a jól körülhatárolható igények alapján. Az első csoportot az otthoni felhasználók jelentik, akik főként egyszerűbb, tintasugaras nyomtatókat keresnek. A fogyasztók kifejezetten ár-érzékenyek, és alapvetően rövidtávon gondolkodnak az üzemeltetés tekintetében. A kis- és középvállalati szektor elvárásait leginkább a multifunkcionális lézernyomtatók elégítik ki, amelyekkel faxolni és szkennelni is tudnak. Szintén teljesen más feltételeknek kell megfelelni a nagyvállalati környezetben: egyrészt elvárás a nagymennyiségű és gyors fekete-fehér nyomtatás, másolás; másrészt pedig keresik a digitális nyomtatórendszereket, amelyeknél elengedhetetlen a központi felügyeleti lehetőség, hálózatba-köthetőség, a titkosíthatóság és a folyamatok ellenőrizhetősége.
CW: Milyen hatásai vannak a jelenlegi gazdasági folyamatoknak a nyomtatás és képalkotás világra? Visszafogja-e a beruházási kedvet, illetve milyen költségcsökkentő lehetőségek állnak a vállalatok rendelkezésére?
M. G.: Úgy gondolom, hogy a piac leginkább a tudatosság felé mozdul el. Míg korábban egy középvállalati döntéshozó meggondolta, hogy nyomtatóját megjavíttatja, vagy némi pluszköltséggel inkább egy újabb modellt vásárol, addig ma már jobban odafigyel a karbantartásra. Ugyanez a tendencia még jobban megmutatkozik a nagyvállalati környezetben is. Nem csak a költséghatékony nyomtatási megoldások irányába mozdulnak el, de arra is ügyelnek, hogy a már meglévő nagyteljesítményű nyomtatóik minőségét, állapotát fenntartsák, illetve javíttassák. Ez most sokkal jellemzőbbé vált, minthogy az új technológiákba ruházzanak be. Manapság inkább kötnek egy szerződést a rendszeres karbantartásra, amely ráadásul költségként is leírható. A legfontosabb tanulság az, hogy belátják: a nyomtató is olyan, mint az autó - nem elég tizenötezer kilométerenként csupán olajat (tónert) cserélni benne. Ugyanígy nincs gondozásmentes nyomtató se, mert már a közvetlen irodai környezet is befolyásolhatja a működését.
CW: Miben áll az AlphaNet e tekintetben az ügyfelek rendelkezésére?
M. G.: A portfóliónkban szereplő HP Care Pack megvásárlásával az ügyfelek emelt szintű szolgáltatást kapnak, amely ráadásul meghosszabbítja a HP termékekhez járó normál garanciát is. Ezzel a rendszeres karbantartás mellett a váratlan meghibásodásokat is képesek vagyunk gyorsan kezelni. A szigorúbb szerződés szerint négy órán belül kötelesek vagyunk kiszállni partnereinkhez, így ezt mind a budapesti mind pedig az országos lefedettségünkkel zökkenőmentesen meg is tudjuk valósítani. A gyors, precíz kiszolgálás és munkavégzés érdekében az országos cserealkatrész bázist is fenntartunk, így garantálható a folyamatos rendelkezésre állás és a szükséges alkatrész-utánpótlás.
CW: Milyen célokat tűzött ki maga elé az AlphaNet a 2009-es esztendőre?
M. G.: Azt szeretnénk elérni, hogy a tavalyi év végén végrehajtott bővülésünk eredménye a forgalmi adatainkban is megmutatkozzon, ezzel is bizonyítva mind partnereink, mind ügyfeleink részére azt, hogy az AlphaNetre hosszú távon érdemes építeni, és az ügyfeleinknél felmerülő IT működési-üzemeltetési kérdésekre mindig megfelelő választ adjon.
A műszaki-technológiai tudásunk, tapasztalataink alapján az IT-szervezetek stratégiáit manapság a biztonság fokozása, az üzemeltetés virtualizálása és konszolidáció irányába javasoljuk fejleszteni, amelyek már középtávon is a működési költségek csökkenésével, mérhetően gazdaságosabb és hatékonyabb működéssel is járnak. Ugyanakkor felmerülhet a kérdés, hogy elegendő egy új - a világgazdasági lehetőségekhez megalkotott - vészforgatókönyv a szervezett, rugalmasabb IT stratégia helyett? A válasz egyszerűbb, mint gondolnánk: ne a kifogást keressük, hanem megbízható szakmai megoldást, ebben is állunk ügyfeleink rendelkezésére!