Ezelőtt nyolc évvel, 2007-ben állapította meg az International Data Corporation (IDC), hogy a mobil-, a felhőalapú, a bigdata-jellegű analitikai és a közösségi technológiák találkozása életre hívta a harmadik vállalati platformot, amely a továbbiakban az újítás és növekedés hajtóereje lesz az informatikai iparágban. A harmadik platformot alkotó technológiák gyors térhódításával napjainkra ez a fejlődés az üzleti innováció szakaszába lépett, és robbanásszerű digitális átalakulást indított el. A következő 3-5 évben a folyamat tovább gyorsul és masszív méreteket ölt, ahogyan a szervezetek széles köre a többi iparágban is átalakuláson megy keresztül, így létrejön a digitális transzformáció gazdasága (DX economy), olvasható a piacelemző éves trendelőrejelzésében (IDC Worldwide IT Industry 2016 Predictions - Leading Digital Transformation to Scale).
- A digitális transzformációval fordulóponthoz ér a gazdaság, amelynek hatását minden iparág érezni fogja, miután a vállalatok tömegesen kapcsolják nagyobb sebességre DX-kezdeményezéseiket a vezető szerep, a versenyképesség megtartása érdekében - mondta Frank Gens, az IDC alelnöke és vezető elemzője. - A következő két évben a világ 2 ezer legnagyobb vállalata a digitális átalakulást fogja növekedést és nyereségességet célzó stratégiájának középpontjába állítani. Az évtized végére pedig a fejlett DX-stratégiával jellemezhető vállalatok aránya több mint a kétszeresére fog emelkedni.
Számít a méret
Következésképp a digitális üzleti stratégiák felméretezéséhez lesz köthető a vállalati IT-költés több mint fele az előttünk álló 24 hónapban, és az IDC előrejelzése szerint az arány 2020-ra eléri a 60 százalékot. A harmadik platformot alkotó technológiák alkalmazása, és különösen a felhőt előtérbe állító (cloud first) kezdeményezések a sikeres DX-stratégia előfeltételévé válnak, a másik három terület megoldásainak kiterjedt használata ugyanis elképzelhetetlen a felhő nélkül. A piacelemző szerint éppen ezért a vállalatok 2020-ban már több mint 500 milliárd dollárt fognak felhőszolgáltatásokra, azokat működtető hardverre és szoftverre, valamint a felhőalapú megoldások bevezetését és menedzselését segítő szolgáltatásokra költeni, ami a mostani költés több mint háromszorosának felel meg.
A DX-gazdaságot - ilyen nagy méretekben - elsősorban a szoftverkód határozza majd meg. A vállalatok növekedése és versenyképessége egyre inkább digitális innovációs erejükön fog múlni, ami nagyrészt a szoftverfejlesztő csapatok tehetségét és rátermettségét jelenti. Ebben az értelemben minden vállalat szoftvercéggé válik. Az IDC szerint a DX-projekteket megvalósító vállalatok jelenlegi fejlesztői erőforrásaikat 2018-ra több mint megkétszerezik.
Meghatározó jelentőségű lesz a DX-gazdaság szempontjából az adat is - nagy mennyiségű és jó minőségű adat hiányában ugyanis a digitális átalakulás gazdasága megtorpanna. Az IDC meggyőződése, hogy a DX-gazdaságban azok a vállalatok lesznek sikeresek, amelyek robusztus adatvezetékeket építenek a külvilág felé az adatok be- és kiáramoltatásához. A piacelemző szerint a fejlett DX-stratégiával jellemezhető szervezetekbe 2018-ban már ötször annyi adat áramolhat be, mint ma, míg a DX-bajnokok ugyanez idő alatt akár 500-szorosára is növelhetik a kifelé áramló "adattermelésüket".
A dolgok internete (IoT) lesz a DX-gazdaság egyik legtermékenyebb területe. Az IDC szerint 2018-ban a mostaninál kétszer több, 22 milliárd szenzor, viselhető és egyéb eszköz csatlakozik majd a dolgok internetére (a számítógépeken és okostelefonokon felül), amelyekre a vállalatok 200 ezernél több új alkalmazást és megoldást fejlesztenek. 2020-ra az IoT-eszközök száma megháromszorozódik, az appoké meghaladja a 250 ezret. Együttvéve, ezek az eszközök és megoldások szinte minden iparágban átértelmezhetik a versenyképesség fogalmát és kritériumait. Leglátványosabb formában ezt a gyártóipar, a közlekedés, a kereskedelem és az egészségügy területén láthatjuk majd, tette hozzá a piacelemző.
Napjainkban is kulcsfontosságú támogatást adnak a kognitív rendszerek a különösen nagy adatáradattal dolgozó szervezeteknek, amelyek már idén is több mint 1 milliárd dollárt költenek rájuk, de ez az összeg a következő három évben ugrásszerűen nőni fog. Míg ma csupán a fejlesztőcsapatok alig 1 százaléka illeszt kognitív képességeket alkalmazásaiba, hogy jobban kiaknázhassa az adatvezetékeket és személyre szabhassa a szolgáltatásokat, addig 2018-ra ez az arány 50 százalék fölé szökhet, jósolja az IDC.
A bővülő DX-gazdaságban egyre fontosabb szerephez jutnak az iparági felhőplatformok és a köréjük épülő közösségek, mivel segítségükkel a piaci szereplők akár százszorosára, ezerszeresére növelhetik beszállítói és értékesítési csatornáik lefedését. Az IDC szerint 2018-ra a nagyvállalatok több mint fele használni fog valamilyen iparági felhőplatformot, de ez az arány a DX-gazdaság élenjárói között a 80 százalékot is meghaladhatja. Míg napjainkban az iparági felhők száma valamivel 100 feletti, 2018-ra a fél ezret is meghaladhatja majd, fűzte hozzá a piacelemző.
Miután a digitális gazdaság számos szektorban nagy nyomást gyakorol az árakra, a B2B tevékenységet folytató vállalatok 60 százaléka és a lakosságot kiszolgáló, B2C piaci szereplők 80 százaléka kényszerül majd arra, hogy átalakítsa üzletének "digitális főbejáratát", hogy a korábbiakhoz képest ezerszer vagy akár tízezerszer több ügyfelet érhessen el és támogathasson. A vállalatoknak ugyanakkor minden eddiginél jobban személyre szóló kiszolgálásban kell részesíteniük ügyfeleiket, ezért a piacelemző azt jósolja, hogy az intimitást ipari méretekben is megvalósító alkalmazások lesznek a legösszetettebb, vállalati szintű DX-kezdeményezések, amelyekkel a szervezetek szembesülnek, és azokhoz a működés, az üzleti kultúra alapvető átalakítására is szükség lesz.
Nem utolsósorban a DX-gazdaság az IT-iparágra is rányomja bélyegét: 2020-ra a mai szállítók 30 százaléka megszűnik létezni jelenlegi formájában, mert felvásárolják, beolvasztják, felosztják vagy jelentős mértékben átpozicionálják a digitális átalakulás hatására. A felhasználók ezért helyesen teszik, ha ebben a környezetben folyamatosan rajta tartják szemüket szállítóikon, a megoldásokat ennek fényében is kiértékelik, és felkészülnek rá, hogy partnerkapcsolataikat esetleg át kell rendezniük.
Az átalakulás hajtóerői
A harmadik platformon zajló innováció 2016-tól tehát ütemét és kiterjedését tekintve egyaránt nagyot lép majd előre, a következő három-öt évben a kapcsoló átbillen, és a különböző iparágakban a vállalatok tömegével indítanak DX-projekteket, hogy digitális átalakulásukkal megerősítsék, illetve tovább javítsák pozíciójukat a piacon.
Tizenkét tényezőt azonosított az IDC egy másik tanulmányában (Critical External Drivers Shaping Global IT and Business Planning: IDC FutureScape, 2016), amely a következő időszakban kihatással lesz az IT-iparág, valamint az informatikai megoldásokat versenyképességük fokozására használó vállalatok jövőjére. A lista nem tekinthető sem teljesnek, sem véglegesnek, sokkal inkább evolúciósnak, mivel azt az IDC minden évben frissíti, de az IT-vezetőknek és partnereiknek a következő 12-24 hónapban az alábbi körülményekre érdemes lesz fokozottan odafigyelniük:
A digitális átalakulás felgyorsul, az üzlet fordulóponthoz ér - A vállalatok eddigi DX-kísérletei főáramba kerülnek, és új üzleti modelleket hívnak életre, amelyek világszinten éreztetik hatásukat. A DX-stratégia a versenyképesség szempontjából alapkövetelménnyé válik, és a beruházások hatalmas hullámát indítja el, amelyek a vállalati működés, az ügyfelekkel és partnerekkel folytatott kommunikáció, valamint a szolgáltatások digitalizálását célozzák.
Hálózatba kapcsolt, tájékozott, interaktív, tolakodó, intelligens és kognitív ökoszisztéma - A kognitív számítástechnika, a mesterséges intelligencia, a robotika, az IoT, a kiterjesztett és a virtuális valóság fejlődése már elérte azt a szintet, amelyen masszív adatkészletekkel operálva az emberi intelligenciát egyre sikeresebben utánzó, azt bizonyos feladatok megoldásában felülmúló rendszerek alkothatók. Új, névtelen közösségi platform jött létre ezáltal, amely szorosabbra vonja ember és gép kapcsolatát, és ez a mindent átható felhasználói élmény ugyanolyan fontossá válik az intelligens rendszerekkel való interakcióban, mint amilyen fontos az emberek egymás közti érintkezésében.
Tehetségkutatás: amilyen keresettek a következő generációs üzleti és informatikai tudással bíró szakemberek, olyan kevesen vannak - A harmadik vállalati platform technológiáihoz jól értő szakembereket egyre nehezebben tudják felkutatni és magukhoz csábítani a vállalatok, mert táboruk egyrészt túl lassan nő, másrészt földrajzilag is aránytalanul oszlik el. A legkeresettebb kompetenciák ráadásul "korhatárosak", a szakemberek fiatalabb nemzedékét jellemzik elsősorban, ezért a csapatukat bővíteni kívánó vállalatok vezetői helyesen teszik, ha megismerkednek az ifjú nemzedék munkastílusával, szakmai pályafutással összefüggő elvárásaival. Az automatizáció, a robotika, a gépi intelligencia fejlődése szintén egyre több feladatkörre és ezáltal az emberi erőforrás kezelésére is kihat.
Élet a felhők között: a valós élet és a digitális identitás összefonódása - Szinte minden személyes adatunk elérhető a felhőben, beleértve a pénzügyeinkkel, a munkánkkal, az egészségi állapotunkkal, a tartózkodási helyünkkel, a családunkkal és a barátainkkal kapcsolatos információkat, amelyeket egyre inkább egységes digitális identitásként kezelünk, frissítünk és megosztunk mindennapi életünk szerves részeként. A különböző üzleti alkalmazások ezen adatok alapján mind mélyrehatóbban kiismerik az egyének szokásait, preferenciáit, személyre szabják a szolgáltatásokat, és egyre inkább átveszik a megbízható tanácsadó szerepét a hozzátartozóktól, ismerősöktől vagy szakemberektől.
Hálózat és életminőség: a mobil-, a közösségi és a szenzortechnológia találkozása - A viselhető és az okosotthonokba szánt digitális eszközök elterjedése a telemetrikus adatok gyűjtésével és feldolgozásával, a felhőszolgáltatásokkal és mobilalkalmazásokkal együtt új távlatokat nyit a telemedicina, a betegek és idősek távoli és önmonitorozása, valamint általában az egészségi állapot és az életminőség menedzselése előtt. Mindez segíthet az egészségügyi ellátás növekvő költségeinek kezelésében, azonban a megoldások elterjedését hátráltatják az egyes kultúrák és közösségek közötti óriási különbségek, amelyek az infrastruktúra fejlettségében és az ilyen eszközökre, szolgáltatásokra költhető pénz mennyiségében is megmutatkoznak.
Kockázatos vállalkozás: az ingatag gazdasági környezet nemzetközi hatása - Az informatika világszinten összekapcsolja a piacokat, ezért a globális gazdasági tevékenység egyre érzékenyebben reagál a helyi válságokra, mint például a görög csőd vagy a közel-keleti krízis, valamint egyéb, regionális tényezőkre. A fejlett világ eladósodottsága, a személyi és a vállalati vagyon szélsőségesen egyenetlen eloszlása szintén nagyban befolyásolja a potenciális beruházások célját és méretét. A piac változásai minden eddiginél nagyobb hatást gyakorolnak a hálózatba kapcsolt vállalatokra, ezért kulcsfontosságú, hogy képessé váljanak a folyamatos és gyors alkalmazkodásra.
Próbatétel IT-vezetőknek
A digitális transzformáció (DX) napjaink legidőszerűbb témájává vált világszerte, ami érthető, mivel a digitális gazdaságban az informatika fejlődésével létrejövő, új képességek minden eddiginél jobban kihatnak a nemzetek, az iparágak, a vállalatok és az egyének életére.
A DX-gazdaságban a piaci verseny átlép a földrajzi, sőt az iparágak közötti határokon is. Ha üzleti sikereket akarnak elérni ebben a hiperdigitális környezetben, a vállalatoknak öt kulcsfontosságú területre - vezetőképesség, csatornákon átívelő ügyfélélmény, információ, működési modell és munkaerő - kell összpontosítaniuk fejlesztéseiket. Az öt dimenzió az IDC többrétegű érettségi modelljének része, amely alapján a vállalatok felmérhetik, hogy hol tartanak a digitális átalakulás útján, és mit kell tenniük annak érdekében, hogy az iparágukban végbemenő változás ne hátrányosan érintse őket, hanem ellenkezőleg, megragadhassák a lehetőséget, amelyet magával hoz. A piacelemző szerint az európai szervezetek nagy többsége az ötszintű érettségi modell első három szintjének valamelyikére jutott el, ezért a következő időszakban a digitális transzformáció az IT-beruházások újabb hullámát indíthatja el.
Az IT-vezetők és az irányításuk alá tartozó informatikai osztály számára 2016 kihívásokkal teli évnek ígérkezik, mivel többszörösen - az üzleti igények kiszolgálása, az új informatikai képességek és a hagyományos szolgáltatások rendelkezésre állása terén egyaránt - bizonyítaniuk kell, hogy a digitális átalakulás körülményei között is helytállnak.
Üzleti igények kiszolgálása - Az üzleti vezetők a digitális átalakulást fogják a vállalati stratégia középpontjába állítani, és ennek következtében merőben új igényekkel, elvárásokkal szembesítik majd az IT-vezetőket, akiknek újból meg kell találniuk az informatikai osztály szerepét a transzformáció folyamatában.
Informatikai képességek új generációja - Jóllehet az IT-vezetők szeretnének az innováció élharcosává válni vállalatuknál, aki a digitális szolgáltatások által új bevételi forrásokhoz segíti az üzletet, régiónkban jelenleg csupán 15 százalékuk tudja elmondani magáról, hogy erre már a gyakorlatban is képes.
Rendelkezésre állás - Az IT-vezetők már jelenleg is egy nagyon fontos átalakulással vannak elfoglalva, amely az informatikai osztályon belül zajlik, mivel azt várják tőlük, hogy az örökölt rendszereket és szolgáltatásokat minél hatékonyabban, alacsonyabb költségek mellett, mégis biztonságosan és megbízhatóan üzemeltessék. Mindez kevés időt és energiát hagy nekik, hogy az üzlet digitális átalakításának élére álljanak.
Legyenek akármilyen nagyok is ezek a kihívások, az IDC szerint az IT-vezetőknek meg kell találniuk az előrelépés lehetőségét, az irányításuk alá tartozó informatikai osztályt az üzleti transzformáció motorjává kell fejleszteniük, amely a vállalatot magabiztosan a régi környezetből az újba, a kísérletezésből az éles üzembe vezeti. Ha ezt elmulasztják, akkor hamarosan arra ébredhetnek, hogy feladatkörük megszűnt vagy lefokozták őket, és az új DX-vezetőnek jelentenek. Mindezt azonban nem szabad válsághelyzetként megélniük, az IT-vezetőknek higgadt, szakmai megközelítést kell alkalmazniuk, hogy a gyakorlatban bizonyíthassanak.
Háromdimenziós modell
Az IDC meggyőződése, hogy az üzlet digitális átalakulása újfajta megközelítést követel a vezetőktől, amely egyszerre segíti az innovációt, az integrációt és a transzformációt. A piacelemző háromdimenziós (3D) DX-vezetői modellnek nevezi ezt a megközelítést. Az innováció célja, hogy a vállalat új képességekre tegyen szert és általuk növelje bevételeit. A vezetőnek ehhez erősítenie kell a különböző üzletágak és csoportok szervezeten belüli együttműködését. Az integráció előmozdítása érdekében célszerű létrehozni egy programmenedzselő irodát, amely összehangolja az üzletágak DX-kezdeményezéseit, majd azokat egy stratégiai platformon valósítja meg, az ugyanis következetességével hatékonyságot és rugalmasságot ad a fejlesztésekhez. Végül a DX-vezetésnek arra is oda kell figyelnie, hogy a transzformáció az üzleti és az informatikai oldalt egyaránt érinti, a két területnek együtt kell haladnia a digitális átalakulás útján.