A rekordgyorsasággal bevezetett, rendkívül költséghatékonyan működő hazai e-útdíj első évét állami szereplők és hazai vállalkozások együttműködése tette egyértelmű sikertörténetté – mondta el Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter 2014. június 30-án, Budapesten. A 3,5 tonna feletti tehergépjárművek tavaly július elseje óta fizetnek a megtett úttal arányos úthasználati díjat Magyarországon.
Az intézkedés hozzájárul a közúthálózat fenntartásához és fejlesztéséhez kapcsolódó finanszírozás korszerűsítéséhez, elősegíti az igazságosabb költségviselést, és megerősíti a vasút versenyhelyzetét. A kormánydöntéstől alig több mint egy év, a szállítói szerződéskötéstől mindössze két és fél hónap telt el az éles indulásig. A kivitelezés rekordidő alatt ment végbe, hiszen pl. a német, osztrák, szlovák rendszerek esetében 1-3 év kellett az üzemkezdéshez – emlékeztetett Seszták Miklós.
A rendszer kiépítése nemcsak gyors, hanem gazdaságos is volt: a 42 milliárdos költségvetési forrásból az ellenőrzés fejlesztésének költségeit beleértve kevesebb mint 36 milliárd forintot használtak fel. A megtakarítás a korábbi tervekhez és más országok hasonló kiadásaihoz képest még jelentősebb: a szocialista kormányzat PPP-konstrukcióban közel 70 milliárd forint költséggel tervezte a megvalósítást. Szlovákiában az egy kilométerre vetített üzemeltetési költség háromszorosa, Németországban a megvalósítás és 12 éves üzemeltetés azonos adata ötszöröse a magyar rendszerének.
A tárcavezető kifejtette: a bevezetés műszaki bravúrja a magyar innovációt és szakértelmet dicséri. A rendszer nyitott: míg másutt egyetlen multinacionális vállalaton keresztül lehet bekapcsolódni a díjfizetésbe, Magyarországon piaci alapon jelenhetnek meg bevallási közreműködőként hazai kis- és középvállalkozások, flottakövető cégek.
Az útdíjszedés üzembiztosan és zavarmentesen működik, már az első félévben a várakozásokat felülmúló díjbevétel folyt be belőle. Az idei év első hat hónapjára tervezett 75 milliárd forintos elvárás június 22-én teljesült, a végleges adat nagyon jó eséllyel meghaladja a 79 milliárd forintot is – emelte ki Seszták Miklós. Jelentős fejlemény, hogy tíz hazai regisztrált felhasználóból kilenc már fedélzeti eszközt használ.
A szolgáltatások folyamatos fejlesztésével a megtett úttal arányos útdíjfizetés egyre jobban alkalmazkodik a felhasználók igényeihez. Az e-matricás és e-útdíjas ellenőrzési rendszerek megkezdett integrációja hamarosan még hatékonyabbá teszi az ellenőrzést. A magyar e-útdíj sikerét bizonyítja, hogy a hazai megoldások iránt egyre élénkülő nemzetközi érdeklődés tapasztalható.