Egy dolgot egészen biztosan tudunk: a Windows 7 nem a Vista - már ami az eladásokat illeti. Az NPD Group jelentése szerint, az új operációs rendszer korai eladási adatai túlszárnyalják azokat az eredményeket, amiket a Vista produkált ugyanennyi idő alatt. Méghozzá nem is kevéssel, hisz majdnem két és félszer több Windows 7 fogyott, mint annak idején ahány Vista a megjelenéstől számított idő alatt.
Masszív promóció és számos kedvezmény
Az eredményekhez nagyban hozzájárul a Microsoft masszív promóciója és a kedvezmények széles köre. Az NPD Group elemzője, Stephen Baker szerint ?egy olyan gazdasági környezetben, amely egyáltalán nem kedvez a dobozos szoftverek értékesítésének, a Windows 7 számos ügyfeleket vonzott a szoftverkereskedők pultjaihoz." A PC értékesítések kiugró eredményeket értek el a Windows 7 október huszonkettedikei premierjekor, 95 százalékos növekedést produkáltak az egy héttel korábbi eredményekhez képest. Egy másik cég, a Net Application adatai szerint, a Windows 7 nagyon gyorsan szerez magának piaci részesedést. A Microsoft első embere, Steve Ballmer egy sajtóeseményen Tokióban egyetlen szóval foglalta össze az értékesítési eredményeket: ?Fantasztikus!"
Kifelé a gödörből?
A remek értékesítési adatok ellenére a Windows 7 sikere önmagában még nem elegendő ahhoz, hogy a Microsoft kilábaljon a válság okozta gödörből. Egyetlen nappal az NPD Group jelentésének napvilágra kerülése előtt jelentette be a cég, hogy az év elején bejelentett 5000 fős leépítést, további 800 alkalmazott elbocsátásával fejezi be. Október 23-án a Microsoftnak 91 005 alkalmazottja volt világszerte, amiből 54 923 dolgozik az Egyesült Államokban. Az elbocsátás annak a költségcsökkentési programnak a része, amelynek során a cég olyan programokat is kifuttatott mint a Money Plus, vagy az Encarta.
Az NPD Group pozitív jelentésében foglalt remek eladások ellenére - amit valószínűleg hasonlóak követnek majd a következő hetekben - a Microsoft sorsa 2010-ben nagyrészt attól függ, hogy javul-e a gazdasági helyzet és hogy hogyan alakul a cégek és végfelhasználók IT eszközökre költhető büdzséjére. A 2010-es pénzügyi év első negyedévében a Microsoft 12,92 milliárd dolláros bevételt jelentett, ami 14 százalékkal marad el az egy évvel korábbi adatoktól. A Windows 7 megjelenését követő napon tartott bejelentéskor - mikor az első negyedéves forgalmi adatokat nyilvánosságra hozta a cég - a Microsoft részvények árfolyama javult a tőzsdén.
A sokmilliárd dolláros kérdés
A nagy kérdés azonban változatlanul az, hogy a technológiai frissítés valóban bekövetkezik-e 2010-ben. Chris Liddell a Microsoft pénzügyi vezetője eléggé visszafogottan fogalmazott ez ügyben. Szerinte a cég ?ésszerűen óvatos" a piaci kilátásokat illetőleg. Az elemzők szerint ha más nem is, a korosodó hardver és szoftver arra kényszeríti a cégeket, hogy új rendszereket vásároljanak. Katherine Egbert Jefferies & Co. elemzője szerint a Windows 7 megjelenése egy olyan fejlesztési-frissítési ciklust indít be, ami 2010 végén kezdődik majd és 2013 elejéig tart majd. ?Arra számítunk, hogy az új hardverek beszerzése 6 hónappal előzi majd meg az új szoftverekre történő váltást." Számos, a nyáron megjelent elemzés szerint is IT technológiai fejlesztésbe fognak majd a cégek, de abban közel sincs egyetértés, hogy ez mikor következik majd be. A Deutsche Bank, 120 céges IT beszerzőt kérdezett meg világszerte és arra a konklúzióra jutott, hogy a Windows 7 adoptációja ?12-18 hónapon belül" kezdődik majd meg. A ScriptLogic arra számít, hogy az amerikai cégek 2010 végén kezdik majd meg az új rendszerre való váltást.
Az üzleti szektorban a további Microsoft termékek adoptációja hasonló mintát követ majd. Ez a lassú folyamat azt eredményezi, hogy a cég pár további, a bevételek tekintetében stagnáló negyedév elé néz. A Windows 7 jó hatással van a Microsoft rövid távú sikerére, de legalább egy év kell ahhoz, hogy a cég eredményére kimutatható hatással legyen.