A július 26-ával véget ért második pénzügyi negyedévben az NVIDIA 776,5 millió dolláros forgalmat produkált, ami 17 százalékkal több mint az első negyedévben, ugyanakkor 13 százalékkal alacsonyabb, mint mint az egy évvel korábbi, 892,7 millió dolláros eredmény. A ?lap alján? így 105,3 millió dolláros veszteség olvasható, ami majdnem a fele az első negyedév 201,3 milliós veszteségének.
Még mindig a hibás GPU-k
Az NVIDIA eredményét még mindig a hibás noteszgép GPU-k cseréjének ügye rontja le. A fiaskó orvoslására a második negyedévben 119,1 millió dollárt költöttek el. A 2008 nyarán az ügy rendezésére elkülönített 196 millió dollár közel sem volt elegendő. Ha eltekintünk ettől a 119,1 millió dollártól, akkor az NVIDIA 37 milliós, avagy egy részvényegységre vetítve 7 centes nyereséget produkált, ami messze meghaladja a pénzügyi elemzők várakozását, a 713 millió körüli bevételt és az ezzel járó részvényenkénti 2 centes veszteséget.
Csajok a csúcson?
Növekedés szinte mindenhol
A bevétel közel felét a GPU üzletág hozta és ami az igazán meglepő, hogy az asztali gépekbe szánt GeForce GPU-k fogytak jól, az előző negyedévhez képest 11 százalékos növekedést sikerült elérni, míg a professzionális Quadro GPU-k értékesítése nagyjából ugyanolyan szinten maradt. Az asztali GPU-k sikere azért is különösen érdekes, mert tudvalevőleg az asztali gépek piaci szegmensében nem hogy növekedés nem érzékelhető, de pont ez az a szelete a tortának, ahonnan a noteszgépek piacot hódítanak el már évek óta. Ráadásul az AMD/ATI nagyon elhúzott az NVIDIÁ-tól az asztali GPU-k terén, az utóbbinak lassan egy éve nincs ütőképes válasza az ATI HD4000-es sorozatára. Mi több, a Windows 7 megjelenése már itt van a kanyarban és az NVIDIA még sehol sem tart DirectX 11-gyel kompatibilis GPU-jával. (Hogy a DX 11 támogatás mennyire lesz kihasználható a Win 7 premierje után, az persze más kérdés, hiszen még csak és kizárólag DirectX 10-zel kompatibilis grafikus vezérlőn futó játékok sincsenek a piacon. Ugyanakkor nem valószínű, hogy bárkinek is magyarázni kell a tájékozatlan vevőkre jellemző, ?a DX 11 az kettővel jobb mint a DX 9, ezért nekem az kell? mentalitást.) A noteszgépekbe szánt grafikai vezérlők piacán a cég nem jeleskedett, ami valószínűleg a fentebb említett ügynek is köszönhető. A chipset üzletág azonban igencsak jól szerepelt, 27 százalékkal teljesítettek jobban, mint az előző negyedévben. Az AMD CPU-khoz kínált, integrált grafikus vezérlővel ellátott chipsetek fogytak jól, illetve az Ion platform is megkezdte hódítását.
Tegra, Tesla
A cég elnök-vezérigazgatója Jen-Hsun Huang óvatos optimizmusának adott hangot az eredmények közzétételekor. A cég első embere hangot adott azon meggyőződésének is, hogy a mérnöki-tudományos célokra szánt Tesla GPU jól fog szerepelni a jövőben ? eddig is szép bevételt hozott már a cégnek ?, és kiemelte az egyik legújabb termék, az ultra-alacsony feszültségű, SOC (system on a chip) Tegra szerepét. Ez utóbbival az NVIDIA-nak esélye van arra, hogy jól szerepeljen az egyelőre még szűz piacon, ahol hamarosan kemény konkurenciával kell majd számolnia. A hírek szerint ugyanis az Intel Atom platformjának új generációja (Pineview/Pine Trail) már készen várja, hogy ugyanabban a szegmensben jelenjen meg, ugyanakkor, mint az NVIDIA üdvöskéje.
Az NVIDIA a harmadik negyedévre 5-7 százalék közötti forgalomnövekedést jelzett előre, ami akár azt is jelentheti, hogy a cég ismét nyereséget produkál.