Mostantól a csoportmunkát rövid szöveges üzenetekkel segítő Hangouts Chat szolgáltatásban is elérhető például a Smart Reply, amely két éve debütált a Gmailben. Mesterséges intelligenciájával a Smart Reply rövid javaslatokat ad a Hangouts Chat csevegőprogramban érkező üzenetek megválaszolásához, amelyek közvetlen stílusúak, mégis kellően professzionálisak a vállalati felhasználáshoz - hangzott el a Google Cloud Next '18 konferenciáján, amelynek július második felében San Francisco adott otthont.
A Gmailt a G Suite részeként elérő vállalati felhasználók szintén hozzáférést kaptak a Smart Compose funkcióhoz, amelyet a Google idén májusban megrendezett I/O konferenciáján jelentett be a levelezőszolgáltatás ingyenes, lakossági változatához. A Smart Compose ugyancsak mesterséges intelligenciájával ismeri ki idővel a felhasználók levelezési szokásait, és ennek alapján javaslatokat ad a gyakran használt kifejezések, megszólítások vagy például címek automatikus beírására.
Béta-változatában érhető el mostantól a Dokumentumok szövegszerkesztő szolgáltatás mesterséges intelligenciával működő helyesírás-ellenőrzője, és az év hátralevő részében megjelenik a hangvezérlés is a Hangouts Meet csoportos videokonferencia-eszközében, a Drive felhőalapú tárolószolgáltatás Enterprise változatára pedig a G Suite alkalmazáscsomagot még nem használó vállalatok külön is előfizethetnek.
Nyomozóeszközt adott továbbá a Google a G Suite idén bemutatott biztonsági központjához. A felügyeleti platform friss funkciójával a rendszergazdák olyan, gyanús felhasználói megnyilvánulások hátterét vizsgálhatják ki, mint például a nagyméretű fájlok küldése, és szükség esetén ugyanarról a konzolról azonnal megvonhatják a hozzáférési jogosultságokat, vagy törölhetik a rosszindulatú leveleket.
A törvényi megfelelést megkönnyítő funkciókat is ismertetett a Google, amelyekkel a vállalatok beállíthatják majd, hogy az irodai alkalmazásokban kezelt adataikat a G Suite elsődlegesen mely földrajzi térségben, például Európában vagy az Egyesült Államokban tárolja.
A csoportmunka főnöke
Kedvezően értékelték az amerikai testvérlapunknak nyilatkozó elemzők a G Suite új funkcióit, amelyek a mesterséges intelligencia és a felhő képességeivel javítják az együttműködés felhasználói élményét és adatbiztonságát. Megállapításaikból azonban kiolvasható, hogy a Google belátható időn belül aligha tudja majd megingatni a csoportmunka-támogatás piacát fölényesen uraló Microsoft pozícióját.
Ma világszerte 4 millió szervezet használja a G Suite alkalmazásait. Bár ez kereken 1 millióval több, havonta fizető felhasználót jelent, mint ahányat a Google egy évvel ezelőtt táborában tudhatott, számuk eltörpül a Microsoft Office 365-öt havidíj fejében használó 135 millió vállalat mellett - amiben persze közrejátszik az is, hogy a két csomagot nem lehet úgy összehasonlítani, mint két kosár almát. Mindenesetre a G Suite új felhasználói között egészen nagy vállalatok is akadnak. Az Airbus márciusban jelentette be, hogy 130 ezer alkalmazottját állítja át a házon belül bevezetett Microsoft Office csomagról G Suite-ra. Cloud Next konferenciáján pedig a Colgate Palmolive és a Nielsen példáját emelte ki a Google, amelyek 56 ezer munkahelyen cserélték le a Microsoft-eszközöket. Testvérlapunk ehhez zárójelben hozzáteszi, állítólag a Facebook is arra készül, hogy Office 365-ről G Suite-ra vált - így lesz vagy sem, kiderül, ezek a számok, referenciák így is világosan utalnak a Google lendületvételére.
Bár a most bejelentett fejlesztések hasznos funkciókat adnak a G Suite alkalmazásaihoz, az Office 365 sarokba szorításához aligha lennének elegendők, mondta Patrick Moorhead, a Moor Insights & Strategy alapítója és vezető elemzője. Az erőviszonyok még akkor sem változnának érezhetően, ha a Google lényegesen eltérő, megkülönböztető erejű képességekkel állt volna elő. A vállalatok ugyanis hajlanak rá, hogy kitartsanak meglévő rendszereik mellett, ráadásul a redmondiak nagyon jól teljesítenek a Microsoft 365 és Office 365 alkalmazáscsomagok továbbfejlesztésében, amit például a Teams csapatmunka-központ hozzáadása is tükröz.
Alan Lepofsky, a Constellation Research alelnöke és vezető elemzője ehhez hozzáfűzte, hogy a Google AI-alapú fejlesztéseinek köszönhetően a G Suite felhasználói nemcsak gyorsabbak, hanem pontosabbak, akár még kreatívabbak is lehetnek munkájukban, de kevés jel utal rá, hogy mindez különösebben átformálná a munkavégzés bevett gyakorlatát a nagyvállalatoknál. Rövidtávon ez rendben lehet így is, az ügyfelek bizonyára örülni fognak az új képességeknek, de az ember több újítást, nagyobb ívű jövőképet várna a csoportmunka-támogatás területén is egy olyan szállítótól, mint az innovációs erejéről ismert Google, mondta az elemző.
Amire még rá kell dolgozni
Kilenc százalékot szerzett meg a G Suite a nagyvállalati irodai alkalmazáscsomagok 17,1 milliárd dolláros piacából a Gartner 2016-os adatai szerint, miközben a Microsoft Office részesedése 90 százalék. Noha messze elmarad a redmondi versenytárs mögött, a Google gyorsan növeli fizető ügyfeleinek számát, így mára jelentős piaci részesedést tudott szerezni, emelte ki Raúl Castañón-Martínez, a 451 Research vezető elemzője.
A fejlesztések mellett ez részben annak is köszönhető, hogy a cég erős partnerhálózatot épített ki, amely további nagyvállalatokat vonzhat majd az ügyféltáborba. Diane Greene, a Google Cloud üzletágának vezérigazgatója a konferencián tartott előadásában is hangsúlyozta, hogy világszerte 12 ezer értékesítő partnerrel dolgoznak együtt, és olyan vezető rendszerintegrátorokkal állnak kapcsolatban, mint az Accenture és a Deloitte. Készen elérhető integráció formájában egyre több ponton kapcsolódnak össze a Google felhőalapú alkalmazásai olyan szoftverszállítók megoldásaival is, mint az SAP és a Salesforce, ami kiváló referencia a G Suite számára, a csomagra így egyre meggyőzőbb alternatívaként tekinthetnek a nagyvállalati döntéshozók. Hasznos volt persze az is, hogy vállalati felhasználók iránti elkötelezettségét a Google tavaly azzal bizonyította, hogy tőle szokatlan módon nyilvánosságra hozta a G Suite termékfejlesztési ütemtervét, mutatott rá Raúl Castañón-Martínez. Miközben vállalati felhasználásra szánt termékeit, szolgáltatásait fejleszti, a hasonló üzenetek célba juttatása legalább ilyen fontos feladat a Google teendői között.
Az egyik legnagyobb kihívás, amellyel a Google szembesül, hogy hosszú éveken át sokan elsősorban a lakossági piacra szállító fogyasztói márkát látták benne, és ez az imidzs eléggé összeforrott a nevével, mondta Wayne Kurtzman, az International Data Corporation (IDC) kutatási igazgatója. A Google azonban az utóbbi két évben a vállalati piacot célzó, versenyképes termékek sorát jelentette be, így elmondhatjuk, hogy mára elkerülte a beskatulyázás veszélyét, tette hozzá az elemző.
Hasonlóan kedvező hatása lehet a Google egyik legújabb döntésének is, amellyel Drive Enterprise felhőalapú tárhelyszolgáltatását önálló termékként is elérhetővé tette, így arra a G Suite alkalmazáscsomagot nem használó, de a házon belül telepített és üzemeltetett eszközök helyett más megoldást kereső vállalatok is előfizethetnek. A Drive Enterprise segítségével a vállalatok könnyen és gyorsan, az örökölt rendszerek megbolygatása nélkül a felhőbe vihetik üzleti tartalmaikat, amelyeket az alkalmazottak azonnal megoszthatnak egymással, és máris hatékonyabban dolgozhatnak - mondta Garrick Toubassi, aki a Google alelnökeként a G Suite fejlesztését irányítja. Ha pedig egyszer már ráéreztek a felhőalapú együttműködés ízére, nyitottabbá válnak rá, hogy kipróbálják az irodai csomag más alkalmazásait is.