A PwC a negyedik ipari forradalomról (más néven az Ipar 4.0-ról) és főképp a digitális vállalat megvalósításáról szóló nagyszabású kutatása során kilenc jelentős iparágból több mint kétezer vállalat képviselőit kérdezték meg huszonhat országban. A felmérés célja annak a jelenleg zajló folyamatnak a bemutatása volt, melynek keretében napjaink vezető ipari vállalatai digitalizálják belső vertikális üzemi folyamataikat és a horizontális partnereikkel folytatott együttműködésüket. Ezzel egyidejűleg digitális funkciókkal és innovatív, adatalapú szolgáltatások bevezetésével tökéletesítik termékportfóliójukat. A megkérdezett vállalatok az elkövetkezendő időszakban jelentős mértékben kívánják növelni digitalizáltságuk mértékét: a felmérés során csupán 33 százalékuk értékelte fejlettnek digitalizáltságának a fokát, 2020-ra viszont már 70 százalékra ugrik ez az arány a remények és elvárások szerint.
A PwC szakértői a tanulmány elején összefoglalják, mit értenek a negyedik ipari forradalom alatt. Míg a harmadik ipari forradalom a gépek és folyamatok automatizálására összpontosított, addig az Ipar 4.0 az összes fizikai eszköz és folyamat végponttól végpontig történő digitalizálására, valamint az értékláncbeli partnerekkel közösen alkotott ökoszisztémába való integrálására fókuszál. Az adatok zökkenőmentes összegyűjtése, elemzése és megosztása tovább erősíti az Ipar 4.0 által ígért előnyöket.
Mindenre kiterjedő digitalizálás és integráció
A negyedik ipari forradalom egyik hajtóereje a vertikális és horizontális értékláncok digitalizálása és integrációja. Az Ipar 4.0 a szervezetek egészében vertikálisan digitalizálja és integrálja a folyamatokat a termékfejlesztéstől kezdve a gyártáson át egészen a logisztikáig és szolgáltatásokig. Az üzemi folyamatokkal, a folyamatok hatékonyságával, a minőségellenőrzéssel és a folyamattervezéssel kapcsolatos valamennyi adat valós időben rendelkezésre áll az integrált hálózatban. A horizontális integráció túllép a szállítók és vásárlók, valamint az összes fontos értékláncpartner közötti belső műveleteken: kiterjed a különféle technológiákra is, kezdve az eszközök nyomon követésétől a valós idejű integrált tervezésig/megvalósításig.
Ugyancsak ösztönzője a forradalmi átalakulásnak a termék- és szolgáltatáskínálat digitalizálása. A termékdigitalizálás körébe tartozik például a meglévő termékek okosérzékelőkkel vagy az adatelemzést lehetővé tévő kommunikációs eszközökkel való ellátása, valamint olyan új, digitalizált termékek kifejlesztése, amelyek teljesen integrált megoldásokra épülnek. Az adatgyűjtés és -elemzés új módszereinek az integrálásával a vállalatok képesek lesznek a termékhasználattal kapcsolatos adatokat generálni, melyek révén folyamatosan finomíthatják termékeiket a vásárlók igényeinek megfelelően.
Végül a harmadik hajtóerő a PwC kutatói szerint a digitális üzleti modellek megjelenése és a vásárlók digitális hozzáférése a gyártók szolgáltatásaihoz. A vezető iparvállalatok korszakalkotó digitális megoldásokkal - teljes körű adatvezérelt szolgáltatásokkal és integrált platformmegoldásokkal - bővítik kínálatukat. Az új típusú digitális üzleti modellek sokszor további digitális bevételek generálására, valamint az ügyfélkapcsolati és -elérési lehetőségek optimalizálására fókuszálnak. A digitális termékek és szolgáltatások egyre inkább teljes körű megoldásokat kínálnak a vásárlóknak egy külön digitális ökoszisztémában.
Az Ipar 4.0 megvalósulásához hozzájáruló digitális technológiák között megtalálható a számítási felhő, a kiterjesztett valóság és a viselhető eszközök, az IoT-platformok, a helymeghatározó módszerek, a fejlett ember-gép interfészek, a hitelesítés és a csalásfelismerő technológiák, a 3D nyomtatás, az intelligens szenzorok, a nagy adattömegek elemzése, valamint a mobileszközök.
Százmilliárd dollárnyi nyereség
A kutatás egyik fő megállapítása, hogy a digitalizálást sikeresen megvalósító vállalatok mind a bevételek növelése, mind a kiadások csökkentése terén komoly előrelépést könyvelhetnek majd el. Az elkövetkezendő öt évben a megkérdezett szervezetek átlagosan évi 2,9 százalékos bevételnövekedésre és 3,6 százalékos költségcsökkenésre számítanak. A nagy befektetéseket végrehajtó, nagymértékben digitalizált, elsőként lépő vállalatok még nagyobb nyereséget érhetnek el. Az összes válaszadó együttesen várhatóan évente 421 milliárd dolláros költségcsökkentést és 493 milliárd dolláros bevételnövekedést realizálhat a következő öt évben. Ha az elvárásoknak csak a fele megvalósul, már akkor is alapvetően átalakítja majd a versenyszférát a negyedik ipari forradalom, és mélyreható változásokat hoz a hagyományos iparágakban.
Az Ipar 4.0 hatására a termékeket, rendszereket és szolgáltatásokat egyre inkább a vásárlók igényeihez igazítják. A felmérés válaszadói közül sokan nyilatkoztak úgy, hogy adatelemzést terveznek bevezetni a vásárlói igények jobb megértésére és hatékonyabb kielégítésére. Azok a korai alkalmazók, amelyek képesek fenntartani sikeres ipari platformokat, jelentős előnyre fognak szert tenni riválisaikkal szemben.
Kiderült a kutatásból az is, hogy az emberekre és a vállalati kultúrára való fókuszálás ösztönzőleg hat a digitális átalakulásra. A válaszadók elmondták, hogy számukra a legnagyobb kihívást nem a megfelelő technológia kiválasztása jelenti, hanem a digitális kultúra és szakértelem hiánya a szervezetüknél. Ez összhangban van a PwC egy másik kutatásának eredményével, mely szerint a digitális átalakulás végső sikere nem a megfelelő szenzorok, algoritmusok vagy elemzőprogramok kiválasztásán múlik, hanem az emberi tényezőkön. Ezért az iparvállalatoknak erős digitális kultúrát kell kialakítaniuk, továbbá biztosítaniuk kell, hogy a változást szívügyének tekintse a felsővezetés. Ugyancsak szükség van a digitális bennszülöttek vállalathoz vonzására és megtartására, valamint további olyan munkavállalókra, akik kényelmesen érzik magukat a dinamikus ökoszisztémában.
Adatelemzés és digitális bizalom nélkül nem megy
A digitális vállalati alkalmazások sikeres bevezetésének előfeltétele a hatékony adatelemzés. A korai alkalmazók már megtették a szükséges lépéseket, és a döntéshozatalhoz aktívan használják az adatelemzést. Az egész vállalatra kiterjedő adatelemzés megvalósításához jelentős átalakulás szükséges: a szervezeteknek erőteljes szervezeti struktúrákat kell kialakítaniuk. A megkérdezett vállalatok fele hozott létre dedikált adatelemzési funkciókat céges vagy üzletiegység-szinten. Azonban a szervezetek 38 százaléka csupán egyes alkalmazottak ad-hoc jellegű szakértelmére hagyatkozik e tekintetben, míg 9 százalékuk egyáltalán nem rendelkezik adatelemzési szakértelemmel.
A digitális ökoszisztéma kiterjedésével nő a magas szintű digitális bizalom és az átlátható működés iránti igény, ugyanis megbízhatóan gondoskodni kell a személyes és vállalati adatok védelméről. Hatékony kockázatkezelő és az adatintegritást biztosító eszközök segítségével a vállalatok elkerülhetik az egyre gyakoribb és egyre nagyobb károkat okozó adatlopási incidenseket, amelyek megingatják a felhasználók bizalmát a digitális szolgáltatásokban.
A PcW kutatása szerint az Ipar 4.0 tovább gyorsítja a globalizációt, mivel olyan digitális hálózatokat és ökoszisztémákat hoz létre, amelyek behálózzák a Földet. Ennek köszönhetően mind a fejlett, mind a fejlődő országok jelentősen profitálhatnak a negyedik ipari forradalomból. A legmesszebbre a német és japán vállalatok jutottak belső folyamataik és a partnereikkel folytatott tevékenységek digitalizálásában. A korszerű technológiákba és az alkalmazottak képzésébe való komoly befektetések eredményeképpen jelentősen nőtt a működési hatékonyság, javult a minőség és csökkentek a költségek. Az amerikai vállalatok egyre többet kívánnak invesztálni a digitális üzleti modellek kifejlesztésébe, egyre gyorsuló ütemben digitalizálják termékeiket és szolgáltatásaikat. A kínai iparvállalatok kiemelkedően teljesítenek a digitalizáció minden területén, mivel kivételesen rugalmasak és rendkívül nyitottak a digitális átalakulásra. Kína az egyik olyan ország, amely sokat nyerhet a munkaigényes gyártási folyamatok automatizálásával és digitalizálásával, ugyanakkor megoldást kell találnia a fizetések emelésére.
Az Ipar 4.0 projektekbe történő befektetések már most is jelentősek, mi több, a globális vállalatok 2020-ig évente 907 milliárd dollárt invesztálnak majd főként digitális technológiákba, többek között szenzorokba, kommunikációs eszközökbe, gyártási rendszerekbe, az alkalmazottak oktatásába és a szervezeti változások megvalósításába.