Hatvanezernél több vállalat több mint 1 millió vezetője és beosztottja használja világszerte az SAP Business One kis- és középvállalati ERP megoldását, amely a szoftvercég gépi memóriában futó, valós idejű HANA adatplatformján, valamint felhőszolgáltatásként is elérhető, és olyan technológiák mellett, mint a mesterséges intelligencia, a természetes nyelv felismerése és a dolgok internete, 500-nál több iparágspecifikus kiegészítő modulhoz is hozzáférést ad. Negyedévente ezernél is több vállalattal bővül a megoldás felhasználói tábora, ezért Paulo Almeidát, az SAP Business One (SBO) globális marketingigazgatóját budapesti látogatásán a siker titkáról kérdeztük.
Computerworld: Mit látunk az egyes régiókban, ha a globális adatnál mélyebbre fúrunk? Mely piacok teljesítenek a legjobban, milyen helyi körülmények hatására?
Paulo Almeida: Az SBO a világ több mint 170 országában elérhető az SAP-n és partnerein keresztül, méghozzá a helyi - pl. nyelvi, ügyviteli - sajátosságokhoz illeszkedő, lokalizált formában. Dél- és Észak-Amerikát, de még az érett piacnak számító Európát is a jelenleg legjobban teljesítő térségeink közé sorolhatom. Az európai, közel-keleti és afrikai régió két számjegyű növekedést mutat, ezen belül is kiemelkedő a közép-kelet-európai forgalom. Elégedettek lehetünk emellett Dél-Kelet-Ázsia és India, valamint a Dél-afrikai Köztársaság és Kenya teljesítményével is.
Európában és Észak-Amerikában is már meglévő, nagy installációs bázis mellett érünk el erős növekedést, ami külön figyelemre méltó, míg Közép-Kelet-Európában és Dél-Kelet-Ázsiában a térség gazdasági lendülete és viszonylag kisebb installációs bázisa kedvez az üzletnek, ami - legalábbis egyes piacok esetében - Dél-Amerikáról is elmondható.
Különösen olyan vertikumokban vagyunk erősek, mint a fogyasztási cikkek, a raktározás, a gyártás, a professzionális szolgáltatások, valamint a kis- és a nagykereskedelem. Alapértelmezésben az SBO-t 250-főnél kisebb vállalatoknak kínáljuk, de közismert, hogy a kkv koncepciója régiónként eltérő.
Az 5-10 fős vállalatok jellemzően az SBO szabványos folyamatait használják, míg a 10-20 fő közötti vállalatok a szabványos csomag mellett iparági kiegészítő modult is bevezetnek, ilyet több mint 300 partnerünk fejleszt. Egy-öt fős mikrovállalatok a felhőben, általunk vagy valamely partnerünk által hosztolt szolgáltatásként használják az SBO-t, de az 5-10 fős vagy ennél nagyobb cégek már jellemzően a házon belüli bevezetést, a hibrid modellt igénylik, mert adataik egy részét ott akarják tartani.
CW: Mekkora a kkv-k innovációs kedve a különböző régiókban? Melyek a tipikus SBO használati esetek, mit árulnak el a kkv-k és piacaik digitális átalakulásáról?
PA: Minden azon múlik, hogy a kkv tulajdonosa, vezetője hogyan tekint az üzlet fejlesztésére. Ha csupán a helyi piacon mérettetné meg magát, akkor a vele azonos körülmények között tevékenykedő versenytársakra figyel egy viszonylag lassabban, kiszámíthatóbban változó környezetben. A digitális átalakítás nyilván kevéssé lesz sürgető ebben a körben, ha a többi szereplő például papíralapú, manuális folyamatokkal dolgozik.
Egészen más szinten készteti innovációra a kkv-t, ha a régióban, vagy a világ más térségeiben működő, de online csatornákon mindenütt jelen levő - akár más iparágakból érkező - versenytársakkal kell megmérkőznie. Olyan kiélezett helyzetben találja magát ugyanis, amelyben mindig készen kell állnia a változások gyors megválaszolására, az üzleti lehetőségek megragadására, és arra is, hogy ne csupán lépést tartson versenytársaival, hanem lehetőleg mások előtt járva újítson. Ha mindez megjelenik a kkv jövőképében, akkor a menedzsment hamar felismeri, hogy megfelelő informatikai megoldásokkal kell támogatnia az üzleti stratégia megvalósítását, és képbe kerül az SBO is.
Paulo Almeida, globális marketingigazgató, SAP Business One
A webáruházak elterjedésével a kiskereskedelem szereplői az elsők között találták magukat a globális piaci verseny arénájában, mivel a fogyasztók számítógépükről, okostelefonjukról bármikor könnyen vásárolhatnak a világ bármely pontjáról. Hatalmas kihívás ez, de legalább akkora lehetőség is a kkv-knak. Portugáliának, hogy egy hazai példát említsek, nincsenek olyan nagy divatházai, mint Franciaországnak és Olaszországnak, ami a ruházatot illeti. Cipőket és más kiegészítőket gyártó cégeink azonban sikerrel szerepelnek Párizs és Milánó kifutóin, így termékeiket egész évben eredménnyel értékesíthetik online.
Hozzájuk hasonlóan a professzionális szolgáltatásokat adó vállalatok, például a márkaszervizek is széles körben támaszkodnak az SBO-ra. Megoldásunkkal prediktív karbantartásra térnek át, a gondjaikra bízott eszközökbe épített érzékelőkről érkező adatokból következtetnek a meghibásodások várható időpontjára, így azok bekövetkezését meg tudják előzni, ami ugyancsak fokozza versenyerejüket.
De ugyanezt mondhatom a fogyasztási cikkeket előállító kkv-król is, amelyek a digitális innovációnak köszönhetően - a professzionális szolgáltatókhoz hasonlóan - az Európai Unió nyitott piacán más országokban is bátran versenybe szállhatnak. Igazolják ezt a számok is, az említett, öt legerősebb SBO vertikumunk közül ez a három nő a leggyorsabban.
CW: Az SBO a felhőben, HANA platformon, többek között mesterséges intelligenciára, a természetes nyelv felismerésére és a dolgok internetére épülő képességekkel érhető el. Hogyan segítik ezek a kkv-k digitális innovációját?
PA: Az SBO erőssége, hogy a nagyvállalati megoldásokhoz fejlesztett csúcstechnológiákat a kkv-k számára is hozzáférhetővé teszi, ahogyan ezt a HANA platform is mutatja. Az SBO a vállalat digitális csomópontja, amely összekapcsolja például a dolgok internetét az elektronikus kereskedelmi és közösségi platformokkal, az elérésükre szolgáló mobil eszközökkel és appokkal, valamint a gépi tanulással és a csevegőrobotokkal. A különböző technológiákkal, a rájuk épülő eszközökel begyűjtött és elemzett adatokat, a belőlük kinyert információkat kapcsolja össze az emberekkel, akik felhasználják azokat munkájukban.
SAP HANA platformon az SBO például a gépi tanulás révén javaslatokkal segíti az értékesítők munkáját, annak alapján, hogy az adott ügyfél és a hozzá hasonló ügyfelek korábban milyen termékeket és szolgáltatásokat vásároltak. Az omni-channel értékesítés innovatív modelljeit intelligens automatizálással támogatja ERP megoldásunk. A kereskedők végtelen bevásárlókosarat alakíthatnak ki benne, amelybe ügyfeleik például a bútorokat "helyezhetik bele" pusztán a QR kódjuk lefotózásával. Arcfelismeréssel, beacon és geofencing technológiával társítva az SBO nemcsak azonosítja az üzletbe lépő, visszatérő vásárlót, hanem azt is érzékeli, hogy adott személy például milyen bort vett le a polcról, így azonnal személyre szóló kedvezményt adhat neki, amiről telefonra küldött üzenetben értesíti, javasolva, hogy vásároljon az n számú polcon található sajtból is, amely illik hozzá.
Az SBO HANA platformon futó változata beépített, statisztikai algoritmusaival elemzi az árukészlet szintjének változásait, ennek alapján intelligens módon előrejelzi a kereslet várható alakulását, segítve a készletezés és a költségek optimalizálását. Nyomdáknak papírt szállító cég számára olyan raktárautomatizáló megoldást fejlesztettünk partnerünkkel, amelyben egy drón repüli be minden reggel a teret, hogy friss adatokat gyűjtsön az RFID lapkákkal ellátott papírtekercsekről, és azokat az SBO-ba töltse a gyártás és a megrendelésteljesítés tervezéséhez. Az igazi érték tehát abból fakad, hogy az SBO-t és a vele összekapcsolható más fejlett technológiákat, a segítségükkel nyert időt és információkat a vállalat milyen innovatív módon használja a hatékonyság növelésére, az ügyfélelégedettség és lojalitás fokozására.
CW: Megoldást fejleszteni a felhasználók százezreinek a világ különböző térségeibe nem egyszerű feladat, de egy ekkora tömeg sikeres megszólítása sem lehet könnyebb. Mivel adják el az SBO-t a gazdasági és kulturális körülményeket tekintve egymástól igen eltérő piacokon?
PA: Húsz éve az SAP portugál leányvállalatánál kezdtem az SBO termékmarketingjével foglalkozni. Idővel a spanyol, a dél-európai, majd az európai piaccal bővült feladatköröm, az SBO globális termékmarketingjét három éve vezetem. Közben megtanultam, milyen fontos, hogy globálisan gondolkodjunk, de helyi szinten cselekedjünk. Az SBO esetében olyan részletekben is kifejezésre jut ez az elv, hogy egy termékismertető brosúrát készítettünk ugyan, de azt 42 nyelvre lefordítottuk, 67 országban lokalizáltuk és 33 partnerünk is testre szabta. Központi csapatunk csupán párfős, de világszerte együttműködünk a helyi piacokon dolgozó kollégákkal és partnerekkel. Brosúránk például több mint 60 ajánlást ad az SBO marketingkommunikációjához, de ez csupán az ötletek 70 százaléka, a fennmaradó 30 százalékot a helyi csapatok adják hozzá, így azt - miként az elért eredményeket is - magukénak érzik. Kézzelfoghatóan be tudják mutatni így a kkv-knak, hogy Magyarországon például az SBO miként segítheti a kereskedelem digitális átalakítását.