Rendhagyó módon CSR akcióikat nevezhették be a felelős vállalatok közösségének tagjai a 2012. évi Good CSR program versenyébe. A zsűritagok a beadott pályázatok közül a BASF Hungária akcióját találták a legjobbnak. Béldi-Betegh Alizt, a vállalat kommunikációs vezetőjét kérdeztük a társadalmi felelősségvállalásról.
BÉldi-Betegh Aliz - kommunikációs vezető, BASF Hungária
Computerword: Mit jelent a Good CSR díj elnyerése a BASF számára?
Béldi-Betegh Aliz: A díj elnyerése nagy megtiszteltetés számunkra, hiszen a szakma jeles képviselőiből álló zsűri döntött úgy, hogy a díjat nekünk ítélje, másrészt a programban résztvevő vállalatok is kiemelkedő kezdeményezésekkel vettek részt a megmérettetésen. A díj egy fontos visszaigazolás is számunkra, egy visszajelzés, hogy jó úton járunk és érdemes folytatnunk CSR tevékenységeinket.
CW: Divatos mostanában a társadalmi felelősségvállalás, mi a titka annak, hogy ez ne csak egy marketingfogás legyen, hanem valódi CSR tevékenység?
BBA: Nálunk a CSR nem csupán jótékonysági akciókban vagy adományozási projektekben ölt testet. Nagyon fontos, hogy a CSR tevékenységek egész vállalatot átfogó szemléletben szülessenek meg, a vállalat tevékenységi körébe integrálódjanak. Ez a szemlélet tehát szervesen integrálódik üzleti tevékenységeinkbe. Innováció és kutatás nem létezik megfelelő szakemberek nélkül, ezért a BASF világszerte támogatja a természettudományos oktatást, saját képzési és tudománynépszerűsítő projektekkel. A fenntarthatóság a kémia és a vegyipar vívmányainak felhasználásával lehetséges. Globális stratégiánk megalkotásakor arra törekedünk, hogy a fenntarthatóságot minél jobban beleillesszük üzleti folyamatainkba, és azt tegyük új üzleti lehetőségek kiindulópontjává
CW: Milyen (nemzetközi) múltra tekint vissza a nyertes Kölyöklabor?
BBA: A program 1997-ben indult németországi központunkból, Ludwigshafenből. 2011-re a világ 32 országában 55000 diák vett részt a kölyöklabor foglalkozásain. Eddig a Közlekedési Múzeumban berendezett kölyöklaborban több mint 3000 kisdiák kísérletezett.
CW: Pontosan miről is szól a Kids’ Lab - Kölyöklabor program?
BBA: A foglalkozások játékosan keltik fel érdeklődésüket a kémia iránt. Megtanulhatják, hogy mennyi mindenben járul hozzá ez a tudományág mindennapi életünkhöz. Kevésbé a szakmai ismeretek közvetítéséről, sokkal inkább annak a szemléletmódnak az átadásáról van szó, hogy hogyan is működnek a természettudományok. A program központi eleme az interaktivitás, a gyerekek önállóan, laborköpenyt és védőszemüveget felvéve igazi kis kémikusként dolgozhatnak Dr. Buborék laborjában.
A kölyöklabor program már olvasni tudó 6-12 éves kisiskolásoknak szól, akik még nem tanulnak kémiát. A tudománnyal így iskolán kívül egy interaktív foglalkozáson ismerkedhetnek meg, nem a „száraz” tananyaggal találkoznak először. Ezzel együtt fontos a pedagógusokat is megemlítenünk, hiszen ők hozzák el a diákokat a foglalkozásokra, a programmal az ő munkájukat is segítjük. A természettudományos szemléletmód átadását, játékos és érdekes eszközökkel való szemléltetését tesszük lehetővé.
CW: Meddig lesz elérhető a Közlekedési Múzeumban?
BBA: 2013-ban mindenképp várjuk a kisiskolás csoportokat, terveink szerint még jópár évig nyitva áll a kölyöklabor a kísérletező kedvű nebulók előtt.
CW: Szemléletmódot adnak a gyerekeknek, hogy kedvet kapjanak a természettudományokhoz. Miből jött ennek az ötlete? Látnak-e szakember-hiányt a természettudományok területén?
BBA: Vegyipari cégként működésünk és sikerünk alapja a kutatás és fejlesztés. Ehhez megfelelően képzett munkaerőre is szükség van. Innen az ötlet – a természettudományos oktatás támogatása. Másrészt nem lesz minden kisdiákból kémikus, küldetésünk emellett tehát a tájékoztatás, az hogy minden országban segítsük az oktatást látványos és érdekes kísérletekkel, amelyekkel a diákok az iskolában nem találkozhatnak.
CW: Milyen jövőbeli terveik vannak CSR terén?
BBA: A kémia oktatásának és a tudományág népszerűsítésének támogatóiként folyamatosan szeretnénk fejleszteni eddigi kezdeményezéseinket. Ez azt jelenti, hogy a kölyöklabor kísérleti kínálatát bővítjük és egyre több helyszínre, fesztiválokra, jótékonysági rendezvényekre kitelepülünk mobil laborunkkal. Chemgeneration weboldalunkat tovább fejlesztjük, hogy még interaktívabb legyen és a kémiát szerető diákok, tanárok és érdeklődők számára egyaránt aktuális és hasznos információkat nyújtson. 2013 őszén egy nagyon érdekes és interaktív kísérletsorozattal jelentkezünk – a kezdeményezés részletei még titkosak, de ígérem, nagyon látványos és tanulságos lesz a projekt.
A kísérletezés nemcsak a legkisebbek számára fontos, hanem a nagyobb diákok számára is. Számukra a tudományban való elmélyülést kell lehetővé tenni, a gyakorlati tudás és pályaorientációs tanácsok a legfontosabbak. 2011 szeptemberében ezért hét hazai felsőoktatási intézménnyel együtt elindítottuk chemgeneration roadshow-programunkat, mely során 14-18 éves diákok számára nyílik lehetőség egyetemi és főiskolai laborokban kísérletezni. A programban országszerte 1500 diák vett részt eddig, 2012-ben újból indult a roadshow.
2011-ben indítottuk el virtuális kémialaborunkat a Magyar Kémikusok Egyesületével együttműködésben. A chemgeneration.com kiérdemelte az „Év Honlapja” díjat oktatás kategóriában. Idén startolt el a fenntarthatósághoz kapcsolódó facebook-játékunk, a Future City, blogunkban pedig folyamatosan friss hírekkel jelentkezünk.