A két éve regisztrált 100 százalékos növekedést követően 2013-ban nem sok híján ismét ráduplázott a hazai tabletpiac, amelyen 448 ezer darab táblagép talált gazdára az International Data Corporation (IDC) adatai szerint. A mennyiség több mint 90 százalékát a lakossági szegmens adta tavaly is, változatlanul a kisebb, 7-8 colos kijelzőméretű, olcsóbb, 20-30 ezer forintos eszközök voltak a népszerűek.
Megjelentek ugyan az elmúlt évben az üzleti felhasználásra szánt táblagépek, a billentyűzettel kiegészített hibridek is, például a HP és a Sony kínálatában. Ezeket a drágább eszközöket azonban nem övezte akkora hírverés, mint mondjuk az Asus T100-asát, így csupán mintegy 30 ezer darab kelt el belőlük az elmúlt évben.
Örök billentyűzet
Éppen ebben a kategóriában várhatunk nagyobb növekedést azonban a továbbiakban, amire a kínálat bővítésével a szállítók is készülnek. Idén kerültek piacra a Dell, a Lenovo és a Microsoft legújabb, billentyűzettel kiegészíthető táblagépei, a Surface Pro 3-at a redmondiak egyenesen a laptopot kiváltó eszközként pozicionálják.
– Jó hír ez egyébként a Microsoftnak, mert bár van néhány Android-alapú hibrid is a piacon, itt alapvetően a Windows operációs rendszerrel telepített eszközök térhódítása elé nézünk – mondta Bagi Bence, az IDC Hungary elemzője. – A fogyasztók a következő vásárláskor már valószínűleg mérlegelni fogják, hogy egy hibridet miként használhatnának munkavégzésre is, és ebből a szempontból egy jó kiegészítő billentyűzet kétségtelenül előnyt jelent, a vállalati felhasználás azonban nem az eszközön múlik, hanem azon, hogy a gép miként illeszthető a vállalat informatikai környezetébe, milyen hatékonyan menedzselhető.
A Windows-alapú tabletek és hibridek esetében ez a kérdés könnyebben megválaszolható, mivel a legtöbb vállalat eleve erre a szoftverplatformra épülő klienskörnyezetet menedzsel. Ez azonban egyelőre a jövő zenéje, a múlt év utolsó negyedét, és az idei első negyedévet tekintve még nyomát sem látjuk, hogy a vállalatok nyitottabbá váltak volna a táblagépek és hibridek befogadására. Inkább 2015-től várható, hogy ezen eszközök, különösen a hibridek aránya a munkahelyeken a mostani 10 százalékról 30 százalékra vagy afölé kúszik.
A tavalyi év utolsó negyedében még egyedül az Asus és a Lenovo volt jelen Windows-alapú hibriddel a hazai piacon, a két szereplő összesen mintegy 5 ezer darabot tudott eladni, ami a 104 ezer darabos negyedévhez és a 30 ezer darabos teljes hibrideladáshoz képest is nagyon kevés. Az idő fogja megmutatni azt is, hogy a piac miként válaszol a Microsoft jelenleg kissé nehezen áttekinthető tabletstratégiájára, amely a Surface mellett a Nokia mobil üzletágával együtt felvásárolt, két további termékcsaládot is egyensúlyoz a palettán, méghozzá egyet-egyet Windows, illetve Android operációs rendszerrel.
– Várható, hogy a Windows-alapú hibridek piacán két árkategória körvonalazódik, a belépő szintű, 100-130 ezer forintos eszközöké, és a 160-180 ezer forintról induló csúcsgépeké – mondta Bagi Bence. – A Microsoft operációs rendszerének részesedése idén a negyedik negyedévben már 5-10 százalék közé nőhet a tabletpiacon, és jövőre elérheti a 15-20 százalékot is.
Gépek evolúciója
A klasszikus tabletek zömét továbbra is a lakosság fogja vásárolni. Töretlen marad az olcsó gépek népszerűsége, változásra egyedül a műszaki specifikációk tekintetében számíthatunk, a fogyasztók ebben az árkategóriában is egyre fejlettebb technológiát kapnak majd, ami nem újdonság az iparágban.
– Bővülhet a Windows-alapú gépek kínálata, mivel a Microsoft a közelmúltban bejelentette, hogy a 9 colnál kisebb kijelzőméretű eszközökre a gyártóknak ingyen adja az operációs rendszert – mondta az elemző. – Már a második negyedévben érezteti majd hatását ez a döntés, amely nagyobb lesz, mint sokan gondolják, közel 30 százalékos árcsökkenést is hozhat a jelenleg 80-90 ezer forintba kerülő tabletek esetében, amelyek így a középkategóriás Andoid-alapú eszközökkel versenyeznek majd a vásárlók kegyeiért. Alighanem az iPad mini részesedése látja majd mindennek a kárát.
Idén az év első negyedében 94 ezer tablet talált gazdára a hazai piacon, azaz szinte semmi nem változott az előző két évhez képest. A továbbiakban azonban a klasszikus, lakossági piacra szánt tabletek forgalma nem nő majd a hibridekéhez hasonló ütemben. A megelőző két év három számjegyű növekedését követően 2014-ben már mindössze 11 százalékos növekedést valószínűsít az IDC.
– Drámai lassulás jöhet, amely azonban a régió valamennyi piacát el fogja érni, mert a lakosság figyelme a hibrid gépek felé fordul – mondta Bagi Bence. – Összességében 2015-ben 580 ezer, 2016-ban 660 ezer tablet kerülhet eladásra Magyarországon, a bővülést azonban a hibridek 50 százalék körüli növekedéssel hajtják majd, míg a klasszikus tabletek forgalma alig 10 százalékkal nő majd, amit a laptop piac is érezni fog. Mindebben azonban nem kell rosszat látni, a notebook és a tablet evolúciójának lehetünk tanúi.