A felhőszolgáltatások és digitális eszközök felé forduló, redmondi stratégia eddigi hazai fogadtatásáról és a csoportmunka-támogatás jövőjéről kérdeztük Vincze Tibort, aki a Microsoft Magyarország nagyvállalati konzultációs szolgáltatási területének irányítását követően érkezett az Office üzletág élére.
Computerworld: A Microsoft Office egyéni produktivitást és együttműködést, kapcsolattartást támogató megoldása PC-re és mobileszközökre telepíthető szoftverként, valamint Office 365 néven felhőszolgáltatásként, a kettő ötvözeteként, többféle csomagban is elérhető. A Microsoft üzleti stratégiájának megfelelően a szolgáltatásokat helyezi előtérbe, de minden helyzetben, minden felhasználói igényre ez a megoldás? Milyen szempontok alapján dönthető el, hogy kinek melyiket érdemes használnia?
Vincze Tibor: Az Office 365 márka magába foglalja az olyan, széles körben elterjedt irodai alkalmazásainkat, mint például a Word, az Excel és a PowerPoint, valamint a felhőben elérhető levelező- és naptárkezelő, dokumentummenedzsment, illetve csoportmunka-támogató, valós idejű kommunikációs és közösségi szolgáltatásainkat is. Mindezeket a szolgáltatásokat szabványosítottuk, de azzal is tisztában vagyunk, hogy nincs olyan megoldás, amely minden szervezetnek ugyanazt az értéket adhatná, ezért különböző csomagokat és egyedi szolgáltatásokat is kialakítottunk a lefedett területek, a kínált funkciók mentén. Levelező- és naptárszolgáltatásunk például külön, de a dokumentummenedzsment, illetve azonnali üzenetküldő, hang/videó-kommunikációs szolgáltatásokkal együtt is elérhető. Az Office 365 a hibrid környezeteket a szolgáltatáscsomagok szintjén is támogatja, így minden szervezet kiválaszthatja az igényeinek megfelelő összeállítást, és eldöntheti, hogy annak mely elemeit kívánja felhőben használni, oda mikor és milyen ütemben fog migrálni.
Hogy a felhasználószám alapján választott kis-, közép- vagy nagyvállalati csomag mely komponenseit célszerű felhőben használni, azt a munkavégzés jellege alapján döntheti el a vállalat. A mobilitás felhőszolgáltatásokkal egyszerűbben, mégis hathatósabban támogatható. A OneDrive tárhelyszolgáltatásunkkal a felhőben tárolt fájlok például PC-n, okostelefonon és tableten is elérhetők, verziókövetés mellett megoszthatók a csoportmunka keretében. Az Office 365-csomagok havi vagy éves díja felhasználószám alapján határozható meg, és azokat egy felhasználó akár öt digitális eszközön is használhatja.
A vállalatok így sokkal költséghatékonyabban alakíthatják ki a korszerű munkakörnyezetet, támogathatják a munkavállalók tulajdonában levő eszközök munkahelyi használatát. Nagyvállalati csomagjaink olyan funkciókat is tartalmaznak, mint az adatok helyben tartása, az adatszivárgás elleni védelem és a keresésalapú megtartás, amelyek a belső és a külső szabályoknak, törvényi előírásoknak való megfelelést is megkönnyítik. Nem utolsósorban a folyamatos (24/7) támogatás mellett az Office 365 rendelkezésre állása 99,9 százalékos, amire a Microsoft pénzügyi garanciát vállal. A szolgáltatás előfizetésével a vállalatok többsége magasabb szolgáltatási szintre léphet, méghozzá költséghatékony módon.
CW: Satya Nadella vezérigazgató a BBC-nek nyilatkozva azt mondta, hogy a szolgáltatások előfizetéséből befolyó összeg a Microsoft összbevételének kb. 5 százalékát teszi ki jelenleg. A trendekből ítélve a továbbiakban ez az arány kétségtelenül nőni fog, azonban alkalmazások képezik a szolgáltatások alapját, azokat továbbra is fejleszteni kell, és a felhőt működtető adatközpontok kiépítése, üzemeltetése is költséges, miközben a bevételek a korábbiakhoz képest más ütemben fognak befolyni. Üzleti értelemben milyen kihívást jelent a Microsoft számára, hogy a szoftverlicencek helyett egyre inkább szolgáltatásokat fog értékesíteni?
VT: Nadella a vállalat teljes internetalapú szolgáltatásportfóliójának vonatkozásában beszélt a bevételszerkezetről, az Office esetében ez az arány már ma is jóval magasabb, miután az Office 365 felhasználói köre világszerte nagyon dinamikusan bővül. Nemcsak Nyugat-Európában, hanem Magyarországon is túljutottunk már a fordulóponton azóta, hogy első online szolgáltatásunkat, a BPOS-t a nagyvállalatok használni kezdték. Ma már a kis- és középvállalati szegmensben is több számjegyű éves növekedést érünk el az Office 365-tel, amelyre az egyszemélyes csomag tavaszi bejelentése óta az egyéni felhasználók is mind nagyobb számban fizetnek elő.
Office 365-re váltott például a GDF Suez Magyarország is. Az energetikai vállalat 50 telephelyén először a levelezést kezdte használni közel 1200 alkalmazott, de azóta a Lync konferencia- és OneDrive tárhelyszolgáltatásunkat is bevezette a cég. Ugyanezt tapasztaljuk más ügyfeleinknél is, ha egy szervezet megtette az első lépéseket a felhőben, akkor nincs megállás, az előnyöket látva csakhamar újabb szolgáltatásokat is használni kezd. Ezt a fokozatosságot, mint említettem, szolgáltatáscsomagjaink eleve támogatják, de a migráció megtervezését, a szolgáltatások bevezetését ingyenes, felhőalapú tesztkörnyezetekkel és az Office 365-höz tartozó támogatáson felül további, nagyvállalati szintű szolgáltatásokkal és oktatóprogramokkal is segítjük. A kisebb szervezetek, start-upok pedig, miután igényeik általában teljesen lefedhetők szabványos megoldásokkal, akár teljes informatikai környezetüket a felhőbe migrálhatják, vagy eleve a felhőben, gyorsan és különösebb beruházási költség nélkül indulhatnak. Ma már egyre több döntéshozó nyitott akár erre is, a felhőszolgáltatásokkal kapcsolatos, kezdeti aggályok többé nem kötik gúzsba az üzleti oldalt.
CW: Amilyen nehéz ezt a bizalmat kiérdemelni, olyan könnyű elveszíteni. Milyen beruházásokat eszközöl a Microsoft az Office 365 felhőszolgáltatás magas rendelkezésre állása és a felhasználói adatok biztonságos kezelése érdekében?
VT: Fejlesztéseink egyik kiemelt területe az identitáskezelés, felhőszolgáltatásaink ellenállnak az illetéktelen hozzáférésre, adatlopásra és -halászatra tett kísérleteknek. A megbízhatósági funkciók részben beépítetten, aktivált állapotban elérhetők, részben pedig a felhasználói, illetve üzleti környezetnek megfelelőn konfigurálhatók. A felhőben kezelt adatokat titkosítjuk, és olyan garanciákat vállalunk az adatbiztonság tekintetében, amelyek alapján felhőszolgáltatásaink az Európai Unió illetékes hatóságai szerint is megfelelnek a Safe Harbour elveknél szigorúbb követelményeket támasztó, EU Modell Szerződések adatvédelmi elvárásainak. Hamarosan elkészül kínálatunk kifejezetten felhőszolgáltatásokra vonatkozó, új ISO 27018 szabvány szerinti tanúsítása is.
A garanciák értelmében a Microsoft az úgynevezett Trust Centeren keresztül teljesen transzparenssé teszi felhőszolgáltatásait: tájékoztatja ügyfeleit arról, hogy milyen alvállalkozókkal dolgozik, hol és miként tárolja az adatokat, és azokhoz a felhasználó miként férhet hozzá. A feltételek változása esetén az ügyfél jogosult szerződést bontani. A Microsoft vállalja, hogy 180 napon belül véglegesen törli az ügyfelek felhőben tárolt adatait, ugyancsak az erre vonatkozó, uniós elvekkel összhangban.
Többszörös redundanciával biztosítjuk az Office 365 rendelkezésre állását is. A felhőszolgáltatásokat működtető adatközpontjaink az alkatrészektől kezdve a szervereken, tárolókon és hálózati kapcsolaton keresztül a létesítményekig az infrastruktúra minden szintjén redundánsak. Ugyancsak több biztonsági másolatot készítünk a felhőben mozgatott, illetve tárolt adatokról és fájlokról. Emellett maga az Office 365 funkcionalitását tekintve is redundáns felépítésű, mivel internetkapcsolat hiányában offline üzemmódban használható, és az elérés helyreállását követően szinkronizálja az adatokat.
CW: A legújabb Office-fejlesztéseket, közöttük a beépített mobileszközmenedzsment-funkcionalitást és a Dynamics NAV szolgáltatással kialakított integrációt az európai TechEd és Convergence konferencia előadásaiból ismerhettük meg. Milyen újdonságok várhatók jövőre, például a 2015 második felére várható Office 16-ban, illetve közép- és hosszabb távon milyen innovációs irányt lát maga előtt a Microsoft az Office vonatkozásában?
VT: Felhőszolgáltatásaink, így az Office 365 esetében is a korábbiaktól merőben eltérő, agilis fejlesztési módszert követünk, a felhasználóinktól érkező visszajelzések alapján az alkalmazások képességeit és funkcióit folyamatosan továbbfejlesztjük és bővítjük. A frissítéseket, újdonságokat nagyon rövid átfutással eljuttatjuk minden ügyfelünkhöz. Fejlesztéseink ütemtervét több hónapra előre nyilvánosságra hozzuk, sőt a felhasználók dönthetnek arról is, hogy az elsők között szeretnék kipróbálni, vagy standard ütemezéssel jutnának hozzá a frissítésekhez.
Az Office 365-öt a legszélesebb körben elérhetővé kívánjuk tenni, ezért november elején az MDM funkcionalitás mellett bejelentettük, hogy a szolgáltatás, illetve kliensalkalmazás elérhetővé vált iPhone okostelefonokra, és azokat hamarosan az Android-alapú tabletváltozat is követni fogja. A szintén nem régóta elérhető Outlook for MAC mellett jövőre a Mac OS X-alapú gépeken megújult teljes Office-t is birtokba vehetik a felhasználók, ezzel biztosítjuk, hogy az Office mindenkihez eljusson, függetlenül attól, hogy azt milyen eszközön használja. DLP (Data Loss Prevention) technológiánkat ugyancsak most terjesztettük ki az Office 365 további szolgáltatásaira, ezzel támogatva a felelősségteljes munkavégzést, és megkönnyítve a törvényi megfelelés követelményeinek teljesítését. A Csoportok (Groups) funkció hozzáadásával pedig a levelezést továbbintegráltuk a kapcsolattartás közösségi csatornáival az Office munkakörnyezetben.
Fejlesztéseink további fontos területe az önkiszolgáló üzleti intelligencia, a gépi tanulás lehetőségeinek felhasználása, amelynek jó példája az idén kibocsátott Office Graph szolgáltatásunk, tanulóhálózatunk és rá épülő alkalmazásunk, a Delve. A Delve, amelyhez az Office 365 felhasználói szeptembertől több hullámban, folyamatosan férhetnek hozzá, arra építve, hogy a felhasználó hogyan, milyen dokumentumokon és kivel dolgozik, intelligens személyi asszisztensként, valós időben, személyre szabottan kínál információt. Ezáltal tulajdonképpen az információ találja meg a felhasználót, ezzel segítve őt a feladatok fontossági sorrendjének felállításában, emberek megtalálásában, illetve a hatékonyabb munkavégzésben. Emellett a tradicionális dokumentumkészítésen messze túlmutató, teljesen új alkalmazásokat is készítünk, amelyre a legjobb példa a Sway.
Ami az Office következő verzióját illeti, 2015-ben, a Windows 10-et követően fogjuk kibocsátani, és – hogy még egy újítást említsünk a folyamatos fejlesztések közül – érintőképernyőre optimalizált kezelőfelülettel fog érkezni.