A jövő ötödik generációs (5G) mobiltechnológiája új területekre terjeszti ki a vezeték nélküli hálózatok használatát, amely immár nem korlátozódik majd a hangos kommunikációra és a szélessávú mobilinternet-hozzáférésre, olvashatjuk az Ericsson 2015-ös mobilitási jelentésében. Az 5G a meglévő rádióelérések, valamint a felhőalapú és magtechnológiák korszerű változatait ötvözi új, kiegészítő technológiákkal. Az új használati módok lényegesen nagyobb forgalmat generálnak majd, mégpedig többféle eszköz és eszköztípus által.
Eredeti rendeltetése a mobilhálózatoknak a hangos kommunikáció és az üzenetküldés megvalósítása volt, korlátozott adatkapcsolati lehetőségekkel. A 3G technológia tette lehetővé a mobileszközök tulajdonosai számára a közösségi oldalak használatát, a webböngészést, a zenehallgatást és a videózást, míg a 4G ezeknek a felhasználói élményeknek a magasabb szintre emeléséről szól. A jelenlegi elképzelések szerint az 5G ennél lényegesen többet ígér: 10 Gb/s-nál nagyobb adatátviteli sebességgel támogatott alkalmazásokat, 1 ezredmásodpercnél rövidebb hálózati késleltetést, az 1000-szeres kapacitásbővítés lehetőségét és átvitt bitenként 1000-szeres energiahatékonysági nyereséget.
Korábban a mobiltechnológiák fejlődésének hajtómotorja főként a megjelenő szélessávú mobiltelefonos szolgáltatások egyre nagyobb sebességkövetelményeinek a kielégítése volt: az átviteli sebességek az évek során 10 kb/s-ról 1 Gb/s-ra nőttek, ami százezerszeres növekedésnek felel meg. Ez a hajtóerő továbbra is megmarad, azonban kiegészül a vezeték nélküli hálózatok olyan további képességekkel való ellátásával, amelyek lehetővé teszik a 2020 táján megjelenő új alkalmazási területek kihasználását.
Ilyen terület lesz az Ericsson kutatói szerint a fejlett céges alkalmazások szegmense, a kritikus kommunikáció a veszélyes környezetben működő gépek távolról történő irányítására, a személyre szabott televízió, valamint a gépek közötti kommunikáció tömeges elterjedése. Nemsokára fejlett akkumulátorának köszönhetően akár 10 évnél is hosszabb ideig üzemképes, nagyszámú érzékelő és más beágyazott eszköz kapcsolódik majd egymáshoz.
Egyetlen infrastruktúra
Mivel nem lehetséges külön rendszert építeni a vezeték nélküli csatlakozás minden új alkalmazási területe köré, inkább olyan, nagyon rugalmas 5G rendszereket célszerű létrehozni, amelyek a különféle követelményeket támasztó alkalmazások széles köre számára egyidejűleg nyújtanak kapcsolódási lehetőséget, mutat rá az Ericsson mobilitási jelentése. Az 5G korában a szolgáltatóknak már csupán egyetlen fizikai hálózati infrastruktúrát kell majd kiépíteniük ahhoz, hogy több különálló hálózati szegmenset tudjanak támogatni, amelyekben több eltérő alkalmazást futtathatnak egyidejűleg.
Mindezek új funkciókat és fejlesztéseket igényelnek, például a gépek közötti kommunikációt megvalósító alkalmazások esetében biztosítani kell, hogy az egymáshoz csatlakozó eszközök akkumulátorainak élettartama igen hosszú legyen, a maghálózaton tudni kell kezelni a hagyományos forgalmi keresztmetszettől nagymértékben eltérő forgalmat generáló eszközöket, továbbá a hálózatnak támogatnia kell az egyszerű felépítésű, nagy tömegben gyártott olcsó eszközök (például érzékelők) használatát.
A különféle funkciójú eszközök kezelése esetében kulcsfontosságú követelmény a rugalmasság és az automatizálás. Ezt valósítja meg a dinamikus, felhőalapú számítástechnika (csakúgy mint a hálózatok virtualizálásának rugalmas vezérlése), továbbá a virtualizálás mellett a fejlett összehangolás, a dinamikus újrabevetés és a
megosztott adatközpont-topológia előnyeit is teljes mértékben ki kell használni.
Bár az 5G-vel kapcsolatos kutatások jelentős részét az alkalmazási területek és felhasználási követelmények azonosítása teszi ki, a megvalósítást lehetővé tevő kulcsfontosságú technológiák fejlesztése is napirenden van. Ezek között megtalálható a felhasználói spektrum kiterjesztése magasabb frekvenciasávokra, a spektrumkiosztás rugalmasságának növelése, az antennatechnológiák fejlesztése, az állomások koordinálása, a hozzáférés és az átvitel integrálása, valamint a gépek közötti (M2M) kommunikáció engedélyezése.
Fokozatos bevezetés
Várhatóan már a negyedik generációs LTE fejlődése során megvalósul az 5G-s technológiák egy része, így az LTE minden bizonnyal az 5G-s megoldások része lesz 2020 után is az Ericsson mobilitási jelentése szerint. De más fejlesztésekre is szükség lesz az új frekvenciasávok kihasználásához (ezek egy részének kiosztására a 2019-es World
Radiocommunication Conference rendezvényen kerül sor). A maghálózatban már megkezdődtek az ide vonatkozó fejlesztések a szoftveralapú hálózatépítéssel és a virtualizálással, amelyek az 5G alapját fogják képezni. Ezen technológiák révén a szolgáltatók megoszthatják erőforrásaikat egy fizikai hálózaton belüli több virtuális hálózat között. A hálózati működés teljesítménymutatóiról a szolgáltatások és alkalmazások alapján történő mérésre térnek át, melynek révén lehetővé válnak az egyes hálózati szeletekre kialakított szolgáltatási szintű megállapodások.
Ami a biztonságot illeti, bár az 5G szabványt még nem határozták meg teljes mértékben, az már nyilvánvaló, hogy az adatbiztonságot megvalósító és a személyes információk védelmét ellátó módszereknek moduláris jellegűeknek és újaknak kell lenniük, mivel egy jelentős mértékben kibővült alkalmazási területet kell lefedniük.
Folyamatos fejlődésben van a hálózatba kapcsolt társadalom, és a mobilhálózatok egyre több területen való alkalmazása jelentős hatást gyakorol e fejlődés alakulására. Az Ericsson kutatóinak előrejelzése szerint a Nemzetközi Távközlési Egyesület valamennyi követelményét kielégítő ötödik generációs rendszereket először 2020-ban, majd azt követően fogják alkalmazni kereskedelmi és üzleti célú kialakításban.
Kapcsolt marketing
Korunk nagy hálózati összeborulása kiváló lehetőséget nyújt a marketingesek számára ahhoz, hogy üzeneteiket minél célzottabban juttassák el a vásárlókhoz, illetve észrevétlenül felmérjék azok szokásait. Ahhoz már hozzászokhattunk, hogy az ingyenes mobilappok hirdetésekkel bombáznak minket, készítőik így jutnak bevételekhez, nemrégiben pedig a Facebookról derült ki, hogy nagyon is kíváncsi arra, mikor, hol és mit vásárolunk. A közösségi szolgáltatás Atlas nevű fejlesztése közvetlenül összekapcsolja az online reklámokat az offline vásárlásokkal.
Ehhez nem kell mást tennie, mint összepárosítani a Facebookot használók email-címét és telefonszámát azokkal az email-címekkel és telefonszámokkal, amelyeket a vásárlók az üzletekben a pénztáros kérésére megadnak. Az utóbbi információkat adatgyűjtéssel foglalkozó cégektől szerzik be Zuckerbergék. A módszer segítségével meg tudják mutatni a hirdetőknek, hogy az online hirdetésüket megnézők közül hányan vásárolták meg a reklámozott terméket.
Hatalmas marketinglehetőségeket nyújt a kávézók, üzletek, áruházak számára az ingyenes wifi-szolgáltatás. Ha telepítik az erre szakosodott valamelyik szolgáltató eszközét és szoftverét, a vezeték nélküli hálózatot csak azt követően használhatják a vásárlók, ha email-címükkel, illetve Facebook- vagy LinkedIn-azonosítójukkal bejelentkeznek. Miután a fiókot aktiválta a rendszer, megkéri a vásárlót, hogy lájkolja a vállalkozás Facebook-oldalát, fizessen elő egy levelezési listára vagy más módon létesítsen kapcsolatot a céggel. A dolog akkor működik jól, ha a kereskedő nem túl rámenős, és nem kér többet az ügyféltől, mint amit az hajlandó megadni az ingyen internetért cserébe.
Egy másik ígéretes beltéri offline nyomkövető technológia a Bluetooth Low Energy (BLE) szabványra épülő, Apple-féle iBeacon. Ez az áruházakban elhelyezett hardvereszközök révén észleli az iOS operációs rendszert futtató mobileszközök jelenlétét, és a termékekkel, akciókkal, promóciókkal kapcsolatos információkat küld a közelben lévő vásárlóknak az okostelefonra korábban telepített, a szolgáltatással kompatibilis alkalmazáson keresztül. A technológia gyorsan terjed: például tavaly ősszel az amerikai Macy’s áruházlánc több mint 4000 iBeacon eszközt telepített üzleteibe. A jövőben tehát már rá se kell majd néznünk a kirakatokra vagy az áruházak polcaira, elég, ha mobilunkra pillantunk, amelyen meg fog jelenni az összes kedvezményes ajánlat, méghozzá rengeteg kiegészítő információval megspékelve.