Hirdetés
. Hirdetés

Google vs. Facebook - számokban

|

Ismét egymásnak feszül a két internetes óriásvállalat, és újfent a közösségi terek jelentik az ütközőpontot. A Google+ elindulása után megnéztük, mik az esélyek.

Hirdetés

 

facebook google közösségi háló
facebook google közösségi háló

Habár még mindig korlátozottan, de már működik az amerikai keresőóriás legújabb közösségi hálózati kísérlete, a Google+ (a szolgáltatásról bővebben itt). A nagy kérdés, ami sokak fejében felmerül, hogy vajon legyőzheti-e az egyik a másikat, és ha igen, ki fog nyerni? Pusztán felhasználói szám alapján ugyanis még mindig a Google vezet, hiába gyűjtött elképesztő mennyiségű internetezőt maga köré a Facebook. Ahhoz, hogy tisztábban lássuk a képet, nézzük meg kicsit közelebbről a két vállalat teljesítményét.

 

Felhasználók
Globálisan egyértelmű a Google vezető fölénye, a Comscore adatai szerint májusban a vállalat elérte az egymilliárd egyedi felhasználót, miközben a Facebook „csak" 713,6 millió internetező köré tudta szőni hálóját. Kevésbé meggyőző a keresővállalat előnye amerikai földön: a piackutatással foglalkozó Nielsen szerint 155 millió egyedi látogató kereste fel a Google valamelyik oldalát, szolgáltatását, miközben a Facebook esetében ez a szám 140 millió volt. Ugyanakkor árnyalja a képet, hogy a Nielsen felmérése csak az asztali számítógépekre és laptopokra terjedt ki, az olyan mobil készülékeket, mint az okostelefonok, nem vette figyelembe.

Megfordul a kép, ha az adott szolgáltatásra szánt átlagos felhasználói időt vizsgáljuk. Ebben a Google „mindössze" 1 óra 20 percet tud felmutatni, miközben a Mark Zuckerberg alapította közösségi hálózat tagjai több mint 6 órát lógnak a rendszerben. Ismét a Google felé billen a mérleg nyelve, ha a felhasználói elégedettséget tekintjük át. A 2010 júliusában készített ACSI (American Customer Satisfaction Index) szerint a vállalat ügyfelei körében ennek értéke 80 volt (a maximális 100-ból), miközben a facebookozók csak 64-re taksálták a riválist. Persze ez már közel egy éves adat, idén minden bizonnyal másként fog alakulni.

Bevételek
A Google pénzügyei meglehetősen jól nyomon követhetők, tekintve, hogy az amerikai törvények szerint részvénytársaságként köteles közzétenni negyedéves jelentéseit. Ezzel szemben a Facebook még mindig nem jutott el a tőzsdére, így csak becslésekre hagyatkozhatunk a céggel kapcsolatban. A neves amerikai újság, a The Wall Street Journal feltételezése szerint a közösségi hálózat a tavalyi évben 1,86 milliárd dolláros bevételt könyvelhetett el, mely az idén 4 milliárdra fog hízni. Ezt szinte kizárólag reklámokból hozta össze Zuckerberg cége.

Ezzel szemben a Google a tavalyi évre leadott összegző jelentése szerint 29,3 milliárd dolláros bevételt könyvelhetett el. Ráadásul ez nem csupán online reklámokból jött össze; ne felejtsük, hogy a Google-nek ott van például az online irodai munkát lehetővé tevő Docs és társai, mely(ek)ből komoly összegek folynak be a nagyvállalati felhasználóktól.

De ha tisztán az online reklámpiacot nézzük, akkor is nagy a Google fölénye. Az Emarketer becslése szerint a Google a teljes piac 38,5 százalékát szerezte meg, a Facebook 4,6 százalékával szemben. Igaz, utóbbi előtt lendületesebb növekedés áll: a piackutató úgy vélekedik, hogy miközben a Larry Page és a Sergey Brin alapította vállalat 40,8 százalékra növeli részesedését, addig a Facebook majdnem megduplázza (7 százalék) saját részarányát.

Alkalmazottak
Igazán kemény dió a terület, tekintve, hogy a közösségi hálózat üzemeltetője nem teszi közzé ezzel kapcsolatos adatait. Az utolsó, megbízhatónak tartott becslést Sheryl Sandberg, a The New Yorker újságírója tette a múlt hónapban, aki 2500 környékére lőtte be a Facebook dolgozóinak számát. Ez a 2010-es év elején született - szintén becslésen alapuló - szám nagyjából duplázódását jelenti.

Eközben, ha arányaiban nem is ilyen lendületesen, de számukat tekintve bőven nagyobb léptékkel növekszik a Google-től fizetést kapók tábora. 2009 végén 19.835-en dolgoztak a keresőóriásnál, a tavalyi év zárásakor viszont már 24.400 alkalmazottat fizetett Page és Brin.

Ki nyer ma?
Összegezve a fenti adatokat, nincs egyértelmű válasz arra, hogy a Google+ vajon lenyomja-e a Facebookot, vagy legalább megszorongatja. Az azért sokat elárul az előbbi hirtelen népszerűvé válásáról, hogy a Facebook hazai szegletében is sikké vált Google+-ba regisztrálni, és ott minél több ismerősre szert tenni. Nemrég még útmutatót is írtunk arról, hogyan lehet „facebookosítani" a Google közösségi kísérletét - az embereket egyértelműen érdekli az újdonság.

Azt azonban csak az idő döntheti el, hogy csupán fellángolás lesz-e a Google+, és a Wave illetve a Buzz sorsára jut. Az biztos, hogy az anyagi erőforrások hiánya egyik céget sem fogja meggátolni a csúcs elérésében. Annak a csúcsnak az elérésben, amelyre mi, internetezők juttathatjuk fel a két cég valamelyikét. Vagy akár mindkettőt - és esetleg egyiket sem. Hiszen az online szolgáltatások, amilyen viharos tempóval születnek, ugyanolyan gyorsan el is halhatnak. Jó példa erre a Myspace vergődése...

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.