Hirdetés
. Hirdetés

Felhőbe emelő ERP

|

Az SAP-t használó vállalatok több mint fele három éven belül S/4HANA-ra vált, derült ki az IDC friss felméréséből. Nyomós érvek szólnak amellett, hogy az átállással nem érdemes 2025-ig várni, amikortól a német szoftvercég nem támogatja tovább vállalatirányítási csomagjának korábbi verzióit.

Hirdetés

Elválaszthatatlan az üzlet digitális átalakítása az üzleti folyamatokban leképezett innovációtól, ezért az intelligens vállalatok a teljes értékláncon keresztül összekapcsolják őket, méghozzá egy digitális mag, egy modern vállalatirányítási (ERP-) rendszer körül, akár házon belül vezették azt be, akár a felhőben vagy hibrid felállásban használják. A vállalatok világszerte felfigyeltek a képességekre, amelyekkel az SAP S/4HANA mindezt támogatja, mi több, ma már nem az a kérdés, hogy átállnak-e az újgenerációs ERP-megoldásra, hanem az, hogy ezt mikorra ütemezik, derült ki a globális felmérésből (Customers Are on the Move to SAP S/4HANA), amelyet az International Data Corporation (IDC) a német szoftvercég 300 ügyfelének körében készített idén áprilisban.

Hirdetés

A válaszokat a világ három régiójának tíz országából, különböző iparágak szereplőitől, 1-25 ezer fős szervezetek informatikai és üzleti felsővezetőitől gyűjtötte be a piacelemző. A megkérdezettek 73 százaléka mondta, hogy vállalata készül az SAP S/4HANA bevezetésére, 18 százalékuknál ez éppen folyamatban van, míg 9 százalékuk már élesben használja a rendszert.

Nem várják ki a végét
Mint ismeretes, az SAP tavaly jelentette be, hogy 2025-től nem támogatja a Business Suite 7 csomagját alkotó alkalmazásokat - közöttük az ERP 6.0, CRM 7.0, SCM 7.0 és SRM 7.0 verziókat, valamint a csomag HANA 2013-as verzión futó változatát. A szállító hazai leányvállalata szerint Magyarországon jelenleg háromszáznál többre tehető azon cégek száma, amelyek még ezek valamelyikét használják.

Az IDC kutatásából kiderült, hogy az SAP S/4HANA bevezetését most tervező vállalatok többsége aligha fogja megvárni a támogatás megszűnését, a válaszadók 54 százaléka ugyanis a következő három évben sort kerít az átállásra. A megkérdezettek csaknem fele (43 százaléka) mondta, hogy a projekt részeként vállalatirányítási rendszerének több példányát is összevonja, konszolidálja S/4HANA-n, 33 százalékuk rendszerkonverzióra, 23 százalékuk pedig teljesen új implementációra készül. Az átállással együtt a vállalatok közel háromnegyede a házon belüli működési modellről felhőre vált, amihez az SAP, illetve valamely partnerszolgáltató felhőjét egyaránt a cégek 36 százaléka választotta. A projektet a vállalatok 77 százaléka SAP-partner közreműködésével valósítja meg.

Egyértelműen kiderült a válaszokból az is, hogy az S/4HANA stratégiai jelentőségű, üzletkritikus szerepet tölt be a vállalatok életében. A szervezetek digitális átalakulásukat optimalizálják a megoldással, amelytől többek között nagyobb agilitást és innovációs erőt várnak, a rendszert már élesben használó cégek tapasztalataiból ítélve nem alaptalanul. Vállalatuk analitikai teljesítményét növelte az S/4HANA, jobb előrejelzéseket és szimulációkat tudnak készíteni, miközben lényegesen gyorsabban dolgozzák fel és hasznosítják az információkat, mondták a válaszadók az IDC-nek. A megkérdezettek nemcsak üzleti, hanem informatikai előnyökről is beszámoltak, kiemelve, hogy a felhőalapú működés az üzemeltetés és a karbantartás terheit, valamint a költségeket is csökkenti.

SaaS-transzformáció
A piacelemző idén áprilisban közreadott tanulmányában (IDC MarketScape: Worldwide SaaS and Cloud-Enabled Operational ERP Applications 2019 Vendor Assessment) a szállítókat és rendszereiket értékelve részletesen is foglalkozott az úgynevezett gyártási ERP-megoldások fejlődésével. Az IDC a gyártó-, a nagy- és a kiskereskedő, valamint más, termékközpontú tevékenységet folytató szervezetek üzleti igényeit lefedő vállalatirányítási rendszereket sorolja ebbe a kategóriába, amelyek a beszerzési és a szállítási megbízásokat, a vállalati vagyont és az ellátási láncot kezelő, továbbá pénzügyi és gyártástámogató modulokból épülnek fel, ezek integrációjával fokozzák a működés hatékonyságát.

Vállalati szintű, stratégiai horderejű, transzformációs folyamatként éli meg a digitalizációt minden szervezet, amely üzleti pozíciójának megtartására vagy versenyképességének növelésére törekszik a digitális gazdaságban, mutatott rá a piacelemző. A digitálisan átalakított üzletet a szaktudásból és tapasztalatból merítő, bevált és megismételhető gyakorlat jellemzi, amellyel a vállalat az újgenerációs technológiákra és működési modellekre építve innovatív termékekkel és szolgáltatásokkal érhet el új ügyfeleket, piacokat, ezzel együtt nagyobb teljesítményt és növekedést. Transzformációjukhoz a szervezetek ezért technológiai stratégiájukat is frissítik, amibe beletartozik, hogy kilépnek az öröklött ERP- és más back-office rendszerek korlátai közül.

Ahelyett, hogy még többet költenének elöregedett, házon belül bevezetett rendszereikre, a digitálisan átalakuló okosvállalatok figyelme a felhőben szolgáltatásként elérhető (SaaS) szoftvermegoldások felé fordult, mivel közöttük találják meg a keresett gyors és rugalmas, viszonylag könnyen használatba vehető, beállítható és frissíthető alkalmazásokat, fejtette ki az IDC. A felhőalapú ERP-megoldások mind népszerűbbek, mert segítségükkel a vállalatok masszív adattömegeket kezelhetnek és dolgozhatnak fel szinte valós időben, és a digitális gazdaságban ez a gyorsaság döntő tényező. Hasonló módon a szállítók is felhőalapú vállalatirányítási megoldásaik technológiáját és funkcionalitását tudják folyamatosan frissíteni, így ezek a nyilvános, magán- vagy hibridfelhőben futó rendszerek alkalmazkodnak a leggyorsabban és legrugalmasabban a digitális üzleti környezet dinamikus változásaihoz.

Gyártási rendszer okosan
Minthogy a digitális átalakulás részeként a vállalat működését összehangolt és megismételhető tevékenységmintákba rendező munkafolyamatok is gyorsan változnak, az azokat támogató ERP-alkalmazások is folyamatosan fejlődnek. Történetük legújabb fejezetét az IDC szerint elsősorban három technológia, illetve képesség: a robotikus folyamatautomatizálás (RPA), a gépi tanulás (ML) és a beágyazott mesterséges intelligencia (AI) határozza meg.

Az RPA segítségével a felhasználók könnyebben megbirkóznak például a jelentéskészítés, az előrejelzés, az adategyeztetés, a jóváhagyás és a kivételkezelés feladataival. A strukturált gépi tanulással a vállalatok az utóbbi időben olyan pénzügyi folyamatokat áramvonalasítanak, mint a megfeleltetés, a számlák egyeztetése, a tranzakciók feldolgozása és a törvényi megfelelés követelményeinek teljesítése. A pusztán kézi munkavégzéshez képest az ML-támogatás rengeteg időt takarít meg a szervezeteknek, miközben csökkenti az emberi hibázás kockázatát is. Becslések alapján a szakemberek munkaidejük 80 százalékát is olyan, alacsonyabb szintű feladatok ellátásával tölthetik, mint a nyugták, a számlák, a beszerzési megbízások és a készletnyilvántartás kézi egyeztetése. Ha az ERP-megoldás beágyazott AI-képességeivel segíti ezek automatizálását, akkor jelentős erőforrásokat szabadít fel a magasabb szintű feladatok elvégzéséhez.

Tanulmányában az IDC piacvezető felhőalapú intelligens ERP-megoldásként értékelte az SAP S/4HANA Cloud rendszerét, amely agilitást kölcsönöz a támogatott - ötlettől a tervezésen át a gyártásig, az ajánlatadástól a projekten át a beérkező utalás könyveléséig, a beszerzési megbízástól a számlakiegyenlítésig ívelő és más - üzleti folyamatoknak. Az elemző ebbe a kategóriába sorolta még az Oracle megoldását, majd a két szállítót szorosan követi az élmezőnyben a Microsoft és az Infor, valamint az IFS és az Epicor mint meghatározó szereplő, néhány más, felénk kevéssé ismert játékos társaságában.

Az IDC az SAP S/4HANA Cloud egységes adatmodelljét és szoftverkódját, valamint modern kezelőfelületét emelte ki a megoldás fő erősségei között. Az S/4HANA gépi memóriában futó (in-memory) oszlopalapú adatbázisa egységes adatmodellben kezeli a tranzakciókat és az analitikai feladatokat, ezzel elejét veszi az adattöbbszörözésnek, és olyan nagy teljesítménynövekedést ér el, amellyel valós idejű üzleti betekintést ad a felhasználóknak. AI-alapú képességeivel nemcsak automatizálja a rutinfeladatokat és csökkenti a hibázás kockázatát, hanem az emberi közreműködést követelő kivételeket is felismeri és jelzi. Az SAP eltökélt szándéka, hogy az S/4HANA Cloud segítségével három éven belül automatizálja az ERP-feladatok 50 százalékát.

CoPilot intelligens digitális asszisztensével az SAP természetes egyszerűséggel használható, párbeszédalapú kezelőfelületet ad az S/4HANA Cloudhoz, tette hozzá a piacelemző. A megoldás nyilvános felhőben futó és házon belül, magánfelhőben bevezethető változata ugyanarra a szoftverkódra épül, így azok a vállalatok is könnyebben és költséghatékonyabban menedzselhetik, amelyek a hibrid működési modellt választják digitális átalakulásukhoz.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.