Hirdetés
. Hirdetés

Ezért fog megváltozni a Black Friday - elektronikus szemét, fast fashion, kibocsátás, ESG

|

A fogyasztók egyre tájékozottabbak a fenntarthatósággal kapcsolatban.

Hirdetés

A fogyasztók idén rekordösszegű, 9,12 milliárd dollárt költöttek online vásárlásra az USA-ban a Black Friday idején. Az Adobe Analytics szerint pedig az idei ünnepi szezonban várhatóan 210,1 milliárd dollárt költenek majd. Ez 2021-hez képest várhatóan 2,5 százalékos növekedést jelent. Az ünnepi vásárlási statisztikák minden évben arra késztetnek, hogy megvizsgálják a fogyasztás környezeti hatását az Egyesült Államokban és világszerte.

A fekete péntek és az ünnepi szezonban megugró költekezés társadalmi vitát vált ki olyan területeken, mint a hulladékok, a káros anyag kibocsátás, a "fast fashion" és újabban az ESG (környezetvédelmi, társadalmi és kormányzási) problémák. Az ESG jelenti azt a befektetők által használt keretrendszert is, amelyben egy szervezet anyagi kockázatát és növekedési lehetőségeit értékelik.

A fekete pénteki költekezést vizsgáló 2019-es brit tanulmány megállapította, hogy a háztartási műanyagok és textíliák, valamint a hozzájuk tartozó csomagolások akár 80 százaléka a hulladéklerakóban végzi vagy elégetik ezeket. A tanulmány megállapította továbbá, hogy az elektronikai hulladékok esetében (a Black Friday-vásárlások nagy százalékát az elektronika teszi ki) szinte minden a hulladékgazdálkodási rendszerbe kerül, ahol rossz minőségben történik meg az újrahasznosításuk. Egy másik tanulmány arról számolt be, hogy az e-hulladék mennyisége 2019-ben elérte az 54 millió tonnát, és csak 20 százalékát hasznosították újra. Emellett arról is vannak adatok, hogy az amerikai háztartások 25 százalékkal több szemetet dobnak ki hálaadás és újév napja között, mint az év bármely más időszakában, mivel új tárgyakat vásárolnak és régi tárgyakat dobnak ki, annak ellenére, hogy sok közülük tökéletesen használható.

Hirdetés

Egy másik, 2021-ben készült brit tanulmány becslése szerint a Black Friday idején online vásárolt termékek kiszállítása csak az Egyesült Királyságban mintegy 386 243 tonna szén-dioxid-kibocsátásért volt felelős. Ez állítólag egyenértékű 215 London-Sydney repülőjárat kibocsátásával. A globális kibocsátás közel 3 százalékáért a világméretű szállítás felelős, és szakértők szerint 2050-re ez az arány elérheti a 17 százalékot. A következtetés: Az "ingyenes kiszállítás" nem ingyenes.

A "fast fashion" kifejezés az olcsó, tömegesen gyártott, divatos ruházati cikkeket jelöli, amelyekben folyamatosan új kollekciókat mutatnak be. Bár a fast fashion környezeti hatása egész évben aggodalomra ad okot, az évnek ebben az időszakában ez különösen hangsúlyos, amikor a kiskereskedők jelentős árengedményeket kínálnak az amúgy is alacsony árú ruházati cikkekre. A jelentések szerint a divatipar a teljes szén-dioxid-kibocsátás 10 százalékát teszi ki, és a világ vízkészletének második legnagyobb fogyasztója. Egy pamutpóló előállításához 2600 liter, azaz 2,6 köbméter vízre van szükség, egy farmer előállításához pedig 7,6 köbméterre. Ha valaki tíz éven keresztül, minden nap meginna nyolc pohár vizet egy ekkora vízkészletből még mindig nem fogyna ki. A gyors divat környezetszennyezési aggályokat is felvet, mivel a textilfestés a világ második legnagyobb vízszennyezője, és már a textíliák mosása is mikroműanyagokat bocsát ki a vízforrásokba.

A fogyasztók egyre tájékozottabbak a fenntarthatósággal kapcsolatban, és tudatosan igyekeznek olyan vállalatoktól vásárolni, amelyek elkötelezték magukat bizonyos "zöld" kezdeményezések mellett. A fekete péntekkel szemben fellépő mozgalmak olyan elnevezéseket fogadnak el, mint a "Buy Nothing Day" (Ne vegyél semmit nap!) vagy a Green Friday (Zöld Péntek), ami a fenntarthatóság felé való elmozdulást jelzi. Egyes vállalatok ezt úgy próbálják kezelni, hogy a Black Friday bevételeikből adományokat ajánlanak fel környezetvédelmi célokra, és arra ösztönzik a fogyasztókat, hogy termékeiket a vállalatok saját programjain keresztül másodkézből (használtan) vásárolják meg. Jelenleg ezek a szervezetek kisebbségben vannak, és a kiskereskedelmi óriások fenntartják a status quo-t. Azonban a befektetők és a fiatalabb generációk növekvő nyomása miatt, akik kifejezték a változásra való hajlandóságukat, a Black Friday kereskedelmi ünnepe az elkövetkező években elkezdhet más formát ölteni - írja a JD Supra hírmagyarázó és tanácsadó oldal.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.