Nem sokkal az első keresőszolgáltatások elindulása után megjelentek azok a cégek, amelyek a mind népszerűbb megoldásokban új bevételi lehetőséget láttak. Így jött létre az online hirdetéseknek az a fajtája, amely a különböző keresőmotorok találati ablakának egy kiemelt zónájában, szöveges formában jeleníti meg a reklámozni kívánt tartalmat és egy linket hozzá. A szolgáltatást igénybe vevő hirdetők a regisztráció során kulcsszavakat adhatnak meg, s ha valamelyik egyezik a felhasználó által keresett kifejezéssel, akkor kerül be hirdetése a találati ablakba - a megjelenített találatok száma egyébként limitált.
Természetesen a hirdetőket sem kell félteni. A szemfülesebbek hamar rájöttek, hogy vannak olyan szavak, amelyekre az átlagosnál gyakrabban keresnek a felhasználók, így ha sokszor akarnak megjelenni, akkor azokat érdemes megadniuk, még ha az ajánlatunknak semmi köze sincsen ahhoz. Ilyen szó a "SEX" is. A témával foglalkozó felmérések szerint még ma is ezt a szót adják meg a legtöbb alkalommal különféle keresőkben. Az ETARGET, mely hazánk mellett Csehországban, Szlovákiában és nemrég óta Romániában is nyújt ilyen hirdetési szolgáltatást már a szerződéskor jelzi ügyfeleinek azon szavak listáját, amelyeket nem lehet megadni kulcsszónak, így véve elejét a visszaéléseknek.
Az ilyen jellegű szolgáltatásokért leggyakrabban PPC (Pay Per Click) módszerrel fizetnek az ügyfelek, vagyis a hirdetéseikre történt kattintások után. Persze a kezdeti időkben itt is próbáltak néhányan kárt okozni a konkurenciának azzal, hogy sokat kattintottak annak oldalára, de ma már több algoritmus figyeli a kattintásokat, illetve az azutáni tevékenységet a weboldalon, így az ilyen csalások kiszűrhetők. A hamis kattintások aránya legfeljebb 1 százalék lehet, ami elhanyagolható - hangzott el az ETARGET sajtótájékoztatóján. Egy másik fizetési mód, ami Európában még kevésbé elterjedt, az úgynevezett PPA (Pay Per Action), mely nem kattintás, hanem például egy a hirdetésben megadott telefonszám tárcsázása után számláz.
Kálmán Tamás, az ETARGET menedzsere szerint ez a fajta hirdetési forma leginkább a forráshiányban szenvedő kkv szektornak felel meg, ami ezzel a módszerrel kevesebb ráfordítással szélesebb réteget tud elérni. A szakember elmondta, annak ellenére dinamikusan növekszik a kereső alapú szöveges hirdetések népszerűsége, hogy az ügynökségek nem igazán foglalkoznak vele, de még az online marketingoktatásból is hiányzik. Előbbi oka, hogy a legtöbb ügyviteli szoftver nehezen tudja kezelni az elszámolást, mivel előfordulhat, hogy az ütemezett költségvetéstől lényegesen eltérő összegből sikerül elérni a kívánt mennyiségű potenciális ügyfelet.