Hirdetés
. Hirdetés

Érzelmek analitikája

|

A Google-keresések statisztikája alapján az üzleti intelligencia témakörében tíz éve még a BI volt a leggyakrabban beírt keresőszó, ma már azonban alig generál több keresést, mint az alig pár éve létező adattudomány. Az adattárházakra napjainkban szinte senki nem keres rá, a nagyadat viszont verhetetlen, minden más keresőszónál népszerűbb. Nyílt forráskódú programnyelvekre és felhőben futó, tanuló algoritmusokra épülő innovatív üzletiintelligencia-megoldásokat vonultatott fel a Budapest BI Forum.

Hirdetés

Műhelyfoglalkozások töltötték ki a múlt héten lezajlott konferencia első napját, amelyek adatvizualizációs, adatbányászati és tanuló algoritmusokkal összefüggő gyakorlati képzéseket kínáltak, nyílt forráskódú technológiák alapjain. A Python és az R - az analitika területén legelterjedtebbnek számító két open source programnyelv - állt a második nap szakmai előadásainak és esettanulmányainak középpontjában, míg a harmadik napon innovatív BI-megoldásokat ismerhetett meg a közönség az adatvizualizációtól kezdve az önkiszolgáló üzleti intelligencián át a mesterséges intelligenciáig.

Tanuló algoritmusok, mesterséges intelligencia - tőlük hangos a média, és ezek a hívószavak érthető módon felkeltik az üzleti vezetők érdeklődését, mondta Arató Bence, a konferenciát szervező BI Consulting Kft. ügyvezető igazgatója és a rendezvény házigazdája a hazai és külföldi piaci trendeket áttekintő előadásában.

Sokan közülük alkalmazni is szeretnék az új technológiákat, méghozzá sürgősen, miközben nincsenek tudatában, hogy informatikai oldalon ennek meg kell teremteni az előfeltételeit a kétsebességű architektúra kiépítésével. Szerencsés esetben a két oldal ilyenkor együtt lát hozzá a szükséges beruházások megtervezéséhez, és első lépésként felméri a piaci kínálatot. Hamar rá kell jönniük, hogy tájékozódni nem is olyan egyszerű.

 

Adatok és a szubjektivitás
Nagy hullámokat támasztott a BI-piacon a Gartner, amikor idén márciusban közzétette az üzletiintelligencia- és analitikai platformokat értékelő 2016-os mágikus négyzetét, amelyben a vezetőnek minősített szállítók kategóriájából szinte az összes egy évvel korábban még ott listázott nagy szereplő eltűnt. Természetesen nem a 30-40 éve fejlődő és viszonylag stabil BI-piac állt a feje tetejére egyik évről a másikra, mindössze annyi történt, hogy a piacelemző változtatott addigi módszertanán. Mindez azt mutatja, hogy a hasonló elemzések a választott kritériumok függvényében szükségszerűen szubjektívek is, ezért helyükön kell kezelni őket - mondta Arató Bence -, és a Gartner is kiköti, hogy értékelése nem szolgálhat egyedüli alapként a beruházási döntések meghozatalához.

Pontosabb képet adnak a piacról a szállítói bevételek alapján készülő jelentések, amilyeneket például az International Data Corporation (IDC) készít. Kitűnik belőlük, hogy az utóbbi években a BI-piac egészét változatlanul ugyanaz az öt szereplő - Oracle, SAP, IBM, Microsoft, SAS - uralja, bár a különböző szegmensekben részesedés szerinti rangsoruk eltérő.

Mindebből persze nem következik, hogy a BI-piac állóvíz lenne, éppen ellenkezőleg, új technológiák és rájuk építő startup-cégek megjelenésétől pezseg. A BARC idei felmérésében (BI Survey 2016) a vezető szereplők, népszerű eszközök és megoldások között például a hazai piacon szinte ismeretlen nevekkel találkozunk. Ugyanez az értékelés az itthon legelterjedtebbnek mondható Power BI-t, Tableau-t és QlickView-t a középmezőnybe sorolja.

Az utóbbi három évben sok nyílt forráskódú technológiára építő startup-céget felvásároltak, ezért mára a programnyelvekre került a hangsúly, nagyvállalati környezetben az R és a Python szinte kötelezővé vált, mondta el a szervező. A konferencia több szakmai előadása és esettanulmánya mellett ezt a BI Consulting online felmérése, a BI-Trek eredményei is alátámasztják. A válaszadók 71,4 százaléka R, 44,6 százaléka Python programnyelvvel dolgozik, és az R-t használók zöme (88,6 százaléka) ezt munkahelyén teszi. Leggyakrabban az adatvizualizáció, a prediktív analitika, a statisztika, valamint az adatkinyerés, -átalakítás és -betöltés (ETL) területén alkalmazzák mindkét programnyelvet.

Legtrendibbnek közülük ma egyértelműen az adatvizualizáció számít, indokolta Arató Bence, miért ezt a témát választotta az idei BI Forum műhelyfoglalkozásain a legtöbb résztvevő, és miért hirdettek a szervezők adatvizualizációs versenyt a konferencia előtt. A pályázók az ingatlan.com adathalmazával (az elmúlt 18 hónapban meghirdetett, 70 négyzetméternél kisebb alapterületű, eladó vagy kiadó lakás leírását tartalmazó több mint 400 ezer hirdetés adataival) dolgozhattak.

Bár az adattermékek, a különböző megvásárolható - például cégnyilvántartási, piaci, meteorológiai, demográfiai - adatokat tartalmazó adatbázisok nem számítanak újdonságnak, a hazai piacon - a bankszektort leszámítva - egyelőre nem terjedt el a gyakorlat, hogy a vállalatok ezekkel gazdagítsák saját adatvagyonukat az elemzések finomításához.

Törekvésekkel azonban itthon is találkozunk, álláskereső és ingatlanhirdető portálok mellett olyan cégek kínálják már adatkészleteiket, mint az útdíjfizetési szolgáltató. Ott még nem tartunk ugyan, mint az Egyesült Királyság kormánya, melynek portálján több mint 40 ezer adatkészletből lehet válogatni, de Arató Bence szerint pár éven belül nálunk is meg fognak jelenni az adatpiacterek, amelyeken havi pár 10 ezer forintos díjért elő lehet majd fizetni a különböző adatkészletekre, és ez nagy lehetőséget tartogat a hazai BI-piac számára.

Visszatérve a Gartnerhez, a feljövő technológiákról kiadott 2016-os előrejelzésében a tanuló algoritmusok és a természetes kezelőfelületek, közöttük a mesterséges intelligenciára épülő csevegőrobotok, az AI chatbotok is szerepelnek. Több cég már alkalmazza ezeket ügyfélszolgálatán, de a lakosság is hasznukat veheti. A DoNotPay ingyenesen használható AI chatbot, amelyet a világ első robotügyvédjének neveznek, a parkolási bírsággal sújtott felhasználóknak segít a fellebbezés benyújtásában. Londonban és New Yorkban 21 hónap alatt 250 ezer ügyet vállalt, és 160 ezer esetben sikerrel fellebbezett, amivel több mint 4 millió dollárt takarított meg ügyfeleinek.

Tükröm, tükröm
A SAS immár több éve a BI Forum legnagyobb támogatója, és az üzleti analitikai eszközök piacán talán az egyedüli szereplő, amely 1975 óta minden évben növelni tudta bevételeit. Sikerét a cég azzal magyarázza, hogy bevételének 25 százalékát kutatás-fejlesztésre költi - ez a tőzsdén vezetett vállalatokra jellemző arány kétszerese. Napjainkban azonban ilyen mértékű ráfordítások mellett sem tarthat ki teljesen zárt forráskódú megoldások mellett egy szoftvercég.

SAS Viya néven a vállalat áprilisban jelentette be új nagy teljesítményű, felhőalapú, nyílt és elosztott analitikai és adatvizualizációs architektúráját, amely saját in-memory analitikai motorjára, valamint igény szerint meghívható mikroszolgáltatásokra épül, és mindehhez REST API-k (alkalmazásprogramozó felületek) készletét, továbbá különböző programnyelvek - kiindulásképp a Python, a Lua és a Java - támogatását adja.

Az újgenerációs SAS Viya, amelyet a BI Forum konferencián Anand Chitale mutatott be, a SAS 9 analitikai szoftvercsomaggal együtt nyilvános és magánfelhő-, valamint hibrid környezetben használható, azzal mindkét irányban átjárható, és elasztikusan méretezhető. A SAS Viya a teljes analitikai életciklust lefedi, minden szerepkört kiszolgál az adatkutatótól és elemzőtől kezdve az alkalmazásfejlesztőn és IT-menedzsmenten át az üzleti vezetőkig. Nyár óta a SAS kész alkalmazásokat is kínál a Viyához. A már elérhető Visual Analytics, Visual Statistics, Visual Investigator, valamint Visual Data Mining and Machine Learning alkalmazásokat jövőre további ügyfél- és biztonsági intelligencia, adat- és kockázatmenedzsment, analitikai és vizualizációs megoldások követik.

Petróczi Attila, a Realeyes Kft. k+f és adatkutatási projektvezetője olyan arcfelismerésbe oltott, tanuló algoritmusokra épülő megoldást mutatott be, amellyel előre jelezhető a reklámklipek és - az előzetesek alapján - a mozifilmek várható közönségfogadtatása.

A Realeyes szoftvere webkamerán keresztül figyeli és méri a videótartalmat néző felhasználók - a célcsoportot képviselő fizetett tesztpanel tagjainak - reakcióit. Negyvenhat pontot azonosít az emberi arcon, melyek mozgása alapján következtet a fejtartásra, a figyelem mértékére, valamint arra, hogy az alany örömöt, meglepetést vagy undort érez, majd az eredményt egytől tízig terjedő skálán értékeli.

Miután a videótartalmat közzétették egy közösségi hálón, a Realeyes megoldása a tesztpanelen mért eredményt összeveti a tetszést vagy nemtetszést bejelölők, valamint a hozzászólók számával, továbbá a hasonló tartalmak korábbi teljesítményével is. A cég tervezi, hogy az előrejelzést a jövőben a hozzászólások szövegelemzésével is árnyalni fogja. Addig is a Realeyes weboldalán az Emotion Mirror demója ingyenesen kipróbálható.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.