A magyar fintech cégek növekedésének elengedhetetlen feltétele a nemzetközi terjeszkedés, ám ezt számos tényező korlátozza - derítette ki a Digitális Jólét Program (DJP) tudásközpontja egy reprezentatív kutatás eredményeként, amely január 19. és február 15. között zajlott, digitális pénzügyi technológiák fejlesztésével foglalkozó, magyar tulajdonosi hátterű, saját működő fintech megoldással rendelkező 40 cég részvételével.
A kutatást az indokolta, hogy jelenleg 10-ből 9 magyar fintech cég növekedését a nemzetközi terjeszkedés biztosíthatná. Ezek a cégek ugyanis elsősorban beszállítóként jelennek meg a magyarországi pénzügyi szolgáltatói piacon, ami korlátozott növekedésre ad lehetőséget a szolgáltatók alacsony száma miatt. Így a cégek növekedésének további alapja az exportpiaci lehetőségek hatékonyabb kihasználása lenne.
A nemzetközi terjeszkedés során a három legjelentősebb kihívásnak a helyi értékesítés felépítését (68 százalék), bekerülést a helyi kapcsolati hálóba (66 százalék) és a nemzetközi terjeszkedés finanszírozását (61 százalék) tartják a megkérdezettek. A fintech cégek többsége a jelentősebb kihívások között említette a külpiacokkal kapcsolatos információhiányt (piacelemzések, szabályozói megfelelés, központi tenderek) is, ami az EU-n kívüli országok esetén még jelentősebb.
A kutatás szerint a válaszadók fele már jelen van a külpiacokon és további 40 százalék 1-2 év belül tervezi a terjeszkedést. A célországok között Szlovákiát, Németországot, Ausztriát, Csehországot, Lengyelországot és Romániát jelölték meg.
A kutatásban részt vevők közel 70 százaléka a következő a 1-2 évben tervez külföldi bankokkal együttműködést kialakítani, de szóba jöhetnek még a nemzetközi fizetési szolgáltatók, kártyatársaságok vagy a rendszerintegrátorok is.
Mint ismeretes, a DJP Digitális Exportfejlesztési Tudásközpontja (DET) 2019 óta foglalkozik aktívan a hazai innovatív vállalkozások térítésmentes exportfejlesztésével. A fintech exportfejlesztési kutatás célja, hogy a tudásközpont hatékony eszközökkel, iparág specifikusan támogathassa a hazai fintech cégek nemzetközi piaci terjeszkedését. A kutatás eredményei alapján a tudásközpont komplex akciótervet dolgoz ki, amelyet várhatóan idén az első fél évben bemutatnak.