A bonyolult, nehezen követhető felépítésű, komoly előtanulmányokat igénylő alkalmazások elriasztják az alkalmazottakat, akik rosszabb esetben saját maguk által vásárolt és telepített programokat futtatnak helyettük, ami a jelentős biztonsági és üzleti kockázatokkal járó árnyékinformatika kialakulásához vezet. Ennek elkerülésére a vállalati informatikai részlegek mind gyakrabban vesznek át ötleteket a fogyasztóknak szánt mobilappoktól az üzleti alkalmazások felhasználói élményének javítása és a fejlesztés felgyorsítása érdekében. A stratégia működik: a speciális feladatok végrehajtására fókuszáló appok hamarabb elkészülnek, kevesebb kódot tartalmaznak, továbbá lényegesen egyszerűbb kezelhetőségüknek köszönhetően nem igényelnek tréninget, és az alkalmazottak szívesebben használják őket.
Ezt a pár éve teret nyert úgynevezett "elsődleges a mobil" megközelítést elsősorban az hívta életre, hogy a szoftverbevezetési projektek kudarcának legfőbb oka a vállalatoknál az alkalmazottak ellenállása. Szakértők szerint az emberek természetes reakciója a változásokkal szembeni ellenállás még akkor is, ha ez a változás csupán a szoftver felhasználói felületének kismértékű módosításából áll, például egy-egy új funkció bevezetésekor. Nem csoda tehát, hogy újabban a felhasználói élmény került a középpontba mind a házon belül kidolgozott, mind a polcról levehető alkalmazásoknál.
A CIO.com magazinnak nyilatkozó Onyeka Nchege, az Interstate Batteries cég informatikai vezetője szerint fejlesztői csapatának legfőbb törekvése olyan alkalmazások létrehozása, amelyeket az emberek örömmel fognak használni. Mindenképpen el akarják kerülni, hogy az alkalmazottak, ügyfelek és üzleti partnerek azért hanyagoljanak egy appot, mert az nehézkesen kezelhető.
Önkiszolgáló appok előnyben
Az akkumulátorokkal foglalkozó nagy múltú vállalat által jelenleg követett fejlesztési megközelítést pár éve alkalmazzák, ekkor kezdődött a technológiai modernizáció, amelynek során lecserélték az informatikai infrastruktúrát, többek között az emberierőforrás-menedzsmenthez használt rendszert is. Az utóbbihoz a Workday megoldását választották, és megjelentek náluk az önkiszolgáló alkalmazások.
Korábban az alkalmazottaknak személyes és egyéb információik módosításához papíron kellett adatot szolgáltatniuk. A változtatásokat azután kézzel vitték be az informatikai rendszerbe. Most a módosítani kívánt adatokat applikációban adják meg a munkavállalók, és az alkalmazás automatikusan továbbítja azokat a nyilvántartó adatbázisba. Nchege elmondása szerint a munkatársak rendkívül pozitívan viszonyultak a fejlesztéshez, az új app bevezetéséhez.
A vállalat HR-osztálya számára is előnyös volt a fejlesztés. Egyrészt produktívabbá váltak, hiszen nem kell többé begépelniük a munkavállalók által megadott adatokat, másrészt a Workday appok lehetővé tették sok más, korábban manuálisan elvégzett folyamat automatizálását. Így például sokkal könnyebben tudják nyilvántartani az alkalmazottak születésnapját.
Személyre szabott felhasználói élmény
Az Interstate modernizálási projektjének sikere részben annak köszönhető, hogy a fejlesztők időt szántak annak megértésére, hogy a készítendő appok leendő felhasználói pontosan milyen feladatokat végeznek, és mit várnak el az általuk használt szoftverektől. A Workday felhasználói élményért felelős alelnöke, Joe Korngiebel tájékoztatása szerint megoldásuk felhasználói perszonák (ügyfélkarakterek) létrehozásával gondoskodik arról, hogy a fejlesztés során a lehető legnagyobb mértékben figyelembe tudják venni a felhasználók igényeit. A perszonák segítségével az alkalmazásfejlesztők látványosan megmutathatják, hogy az alkalmazottak vagy ügyfelek miképpen fogják használni az alkalmazást.
Korngiebel szerint a fejlesztés során fontos a dizájnra összpontosító gondolkodás kialakítása, amelynek keretében az összes érintett bevonásával értelmezik az app által megvalósítandó folyamatokat, a megvalósítás módját, valamint azt, hogy milyen funkcióknak kell feltétlenül bekerülniük az alkalmazásba. Ahhoz, hogy az applikáció egyszerűen kezelhető és hatékony legyen, a fejlesztőknek képesnek kell lenniük a felhasználás modellezésére. Ezt elérni pedig egyáltalán nem egyszerű feladat. Az Interstate informatikai vezetője felidézi, hogy a fejlesztési folyamat leginkább időigényes része a várható felhasználói viselkedés pontos feltérképezése volt. De mindenképpen megérte, mert ennek eredményeképpen a fogyasztói szoftverek valamennyi előnyét nyújtó, egyszerűen kezelhető, az alkalmazottak által szívesen fogadott appokat hoztak létre.
Egyszerűbb együttműködés az IT- és más részlegek között
Az appfejlesztő platformot kínáló Appian cég technológiai vezetője, Michael Beckley szerint az appcentrikus fejlesztői megközelítés további előnye, hogy javítja az üzleti egységek és az informatikai részleg közötti együttműködés hatékonyságát. Minthogy egyetlen feladatra kell erősen összpontosítaniuk, világosan megfogalmazhatók a projekt követelményei, és megakadályozható, hogy a munka során eltérjenek a fejlesztés céljától. Mivel az appot az üzleti felhasználók meghatározott csoportjának szánják, nem szükséges figyelembe venni a szervezet más részlegeinek igényeit. Az
Appianhoz hasonló platformok felgyorsítják a fejlesztési és tesztelési folyamatot. Az üzleti egységek és az informatikai részleg jól együtt tud működni a megbeszélt változtatások késedelem nélküli végrehajtásában; az informatikusok bonyolult integrációra és fejlett elemzésre lesznek képesek.
Beckley szerint a kisebb, fókuszáltabb appokkal kapcsolatban felmerülő aggályok egyike, hogy nehezebb menedzselni őket, és biztosítani a védelmüket. Ennek azonban nem feltétlenül kell így lennie. Az IT-részleg továbbra is megszabhatja és felügyelheti, kinek van joga appot készíteni: az Appianhoz hasonló platformok hitelesítési és felügyeleti funkciókat kínálnak. Ugyancsak tartalmaznak eszközöket az ERP- és adatbázis-rendszerekkel való integrációhoz, ami sandboxokban tesztelhető biztonságosan. A minimális programozást igénylő low code fejlesztéssel hetek vagy akár napok alatt készíthetők működőképes appok.