A klaszter az EU-ban már jólismert szerveződési modell, a vállalkozásoknak egy olyan nem önálló jogi személyiségű stratégiai szövetsége, amely az eddig ismert vállalkozási csoportosulásoktól több szempontban is különbözik, így jobban megfelel napjaink kihívásainak. A klaszter non-profit szerveződés.
Az Albacomp Zrt. kezdeményezésére létrejött Első Magyar e-Közigazgatási Klaszter létrehozását az a felismerés indította útjára, hogy a keresleti oldalon komoly igény mutatkozik az e-kormányzati és az e-önkormányzati megoldásokra, az érintett szállítói oldalon pedig elsősorban az elmúlt évek GVOP-4.3-as fejlesztéseinek köszönhetően megfelelő tudás és megoldások állnak ugrásra készen, hogy a projektekben felhalmozott tapasztalatok jóval szélesebb kör számára hasznosuljanak. A hatékony együttműködéshez szükséges tudás több terület összefogásaként jött létre, a Klaszter tagjai közt így megtalálhatók a nagyobb rendszerintegrátor jellegű vállalatok, tanácsadó cégek, szakosodott modul-specifikus cégek, tudásközpontok (egyetemek), illetve települési szövetségek. A Klaszter természetesen nyitva áll a csatlakozni szándékozó, e témában kompetens vállalatok, cégek, szövetségek, tudásközpontok számára.
A tagok első lépésként a már meglevő, bevált megoldások széles körű elérhetővé tételével, elterjesztésével egy minőségi ugrás végrehajtását célozzák meg, ami viszonylag rövid idő alatt egy új, lényegesen magasabb - kellő számosság esetén fenntartható - szolgáltatási szintet jelentene akár a teljes magyar önkormányzati szférában. Így az előző időszak támogatásaival közel megegyező forrásból, úgynevezett ASP alapú regionális szolgáltató központok kialakításával és a bevált megoldások elérhetővé tételével egy lépésben egy európai szinten is kiemelkedő szintű helyi közigazgatás jöhetne létre. Járulékos előnyként közben a megoldásszállító cégek nemzetközileg is versenyképes szintre erősödhetnének.
A szükséges fejlesztésekhez esetlegesen felhasználandó egyszeri EU-s források pedig biztosíthatják a fenntarthatósághoz szükséges, a potenciális felhasználók által igénybe veendő SLA alapú szolgáltatásokhoz kötött, elfogadható üzemeltetési díjakat. Egy már középtávú folyamatként ezt követné a meglévő megoldások optimalizálása, a hatósági munkafolyamatok konszolidált referencia modelljének kidolgozása, ahol a partnerek megfelelőségi kritériumokkal kvázi szabványokat teremtenek a különböző platformokon létrejött megoldások együttműködésére. Közben az elérhetővé tett, egymással versengő alkalmazások kialakított versenye garantálná a folyamatos megújulást és a költségek szinten tartását. Az államigazgatás átalakítási folyamatában tervező-elemző módszerekkel és eszközökkel kíván a Klaszter a szakmai munkához hozzájárulni.
A magyarországi lépésekkel párhuzamosan sor kerülhet az utóbbi pár év kiemelt e-közigazgatási fejlesztési tapasztalatainak nemzetközi hasznosítására. A tagok véleménye szerint főként az újonnan csatlakozott EU tagállamokra érdemes koncentrálni (Románia és Bulgária) és elsősorban a szakértői terület, a tapasztalatok átadása jöhet szóba.