Annak ellenére, hogy a szervezetek naponta tapasztalják a digitalizáció piacokat átformáló erejét, legtöbbjük digitális transzformációs programja továbbra is gyerekcipőben jár, állapította meg a Dell Technologies második felmérésében (Digital Transformation Index II), amelyben - az Intellel és a Vanson Bourne piacelemző céggel közösen - a múlt év végén 4600 közép- és nagyvállalati vezetőt kérdezett tizenkét iparágban a világ negyvenkét országában átalakulást célzó törekvéseikről.
Túlnyomó többségük (a válaszadók 78 százaléka) beismerte, hogy transzformációs kezdeményezéseik kevéssé előrehaladottak, azoknak mostanra jobban át kellett volna hatniuk vállalatukat. A megkérdezettek több mint fele (51 százaléka) emiatt attól tart, hogy a következő öt évben nehezen tudják majd kiszolgálni a gyorsan változó ügyféligényeket, és közel harmadukat (30 százalékukat) aggasztja a versenyképesség ebből eredő gyengülése.
Fontolgatók és sereghajtók
Digitális érettségük alapján a felmérés készítői öt csoportba sorolták a vállalatokat. Az élenjáró digitális vezetők (a mostani felmérésben részt vevő vállalatok 5 százaléka) már a vállalati DNS szintjén alakulnak át. Őket az aktív digitalizálók (23 százalék) követik, amelyek kiforrott digitális stratégia mentén újítanak és valósítanak meg beruházásokat. A legtöbb vállalat (33 százalék) a digitális mérlegelők csoportjába tartozik, fokozatosan halad előre az átalakulás útján, a tervezést és a beruházást is beleértve. A második legnépesebb csoport a digitális követőké (30 százalék), amelyek csupán próbaképpen kezdtek tervezni, és eddig nagyon kevés beruházást hajtottak végre. Végül a digitális sereghajtók (9 százalék) közé tartozó vállalatoknak még egyáltalán nincsenek terveik az átalakulásukra nézve, alig fejlesztettek vagy költöttek még erre valamit.
A Dell Technologies 2016-ban készítette első digitális transzformációs felmérését. A két kutatás eredményeit összevetve igen szembetűnő, hogy az eltelt két évben milyen csekély volt a fejlődés - a vállalatok láthatóan küzdenek azzal, hogy lépést tartsanak a változás gyors ütemével. A korábbi szinthez képest egyedül az aktív digitalizálók aránya nőtt 14-ről 23 százalékra, minden más csoport csökkenést mutat. A digitális mérlegelők aránya 34-ről 33 százalékra, a digitális követőké 32-ről 30 százalékra szűkült 2016 óta. Szerencsére mérséklődött a digitális sereghajtók aránya is 15-ről 9 százalékra, a digitális vezetők csoportjában azonban nem történt változás, abba két éve és most is a szervezetek mindössze 5 százaléka jutott be. Bár az aktív digitalizálók aránya érezhetően nőtt, tízből csaknem négy vállalat (39 százalék) így még mindig a legkevésbé érett, digitális követők és sereghajtók csoportjába tartozik.
- Minden szervezetnek digitális szervezetté kell válnia a közeljövőben, de felmérésünk is jelzi, hogy a legtöbbjük előtt még nagyon hosszú út áll - mondta Michael Dell, a Dell Technologies elnök-vezérigazgatója. - A vállalatoknak korszerűsíteniük kell a működésüket támogató technológiát, ha meg akarják ragadni a példa nélküli lehetőségeket, amelyek a digitális átalakulással tárulnak fel előttük. Most van itt az ideje, hogy lépjenek.
Kiderült a felmérésből az is, hogy a feltörekvő piacok digitálisan érettebbek, mint a fejlett piacok. A kutatás szempontrendszere szerint elérhető maximális 100 pontból India (58), Brazília (56) és Thaiföld (55) kapta a legtöbbet, míg holtversenyben Franciaország és Dánia (38-38), valamint Japán (29) a legkevesebbet. A régiók mezőnyében Észak- és Dél-Amerika 51 ponttal vitte el a babért, az ázsiai és csendes-óceáni térség (47) került a dobogó második fokára, míg Európa, a Közel-Kelet és Afrika (45) a harmadik helyen végzett. Az első pillantásra meglepő eredmény hátterében az áll, hogy a feltörekvő piacokon a digitális vezetők, az aktív digitalizálók és a digitális mérlegelők csoportjába tartózó vállalatok aránya is meggyőzően nagyobb, mint a fejlett piacokon.
Nem meglepő, hogy a feltörekvő piacokon a vállalatok 53 százaléka hiszi, hogy digitális átalakulásával inkább diktálni fogja a piac átformálását, semmint követni. A fejlődő piacokon ezzel szemben csak a megkérdezettek 40 százalékát tölti el hasonló digitális önbizalom, ami igen elgondolkodtató.
Bizalmi válság
Ezzel együtt a vállalatok szinte mindegyike komoly akadályokkal szembesül a digitális átalakulás útján, a válaszadók 91 százaléka erről számolt be. A mostani felmérés szerint a szervezeteknek - sorrendben - az adatbiztonság és a személyes adatok problémája, a pénzügyi és más erőforrások szűkössége, valamint a szükséges szakértelem házon belüli hiánya okozza a legnagyobb nehézséget. Utánuk a változó jogi-szabályozási környezet és a fejletlen digitális vállalati kultúra következik a panaszlistán.
Figyelemre méltó, hogy a két évvel ezelőtti eredményhez képest az adatbiztonság és a személyes adatok problémája négy, a változó jogi-szabályozási környezet öt helyet lépett előre a táblán, amelyen idén az adat- és információáradat kezelése is bekerült az első tízbe, a korábbi, tizenharmadik helyről a hetedikre ugorva. Mindez híven tükrözi a digitális átalakulás adatvezérelt jellegét.
A felmérés során begyűjtött válaszokból is kiolvasható, hogy a digitális bizalom és hitelesség válságát éli világszinten. A megkérdezettek csaknem fele (49 százalék) úgy véli, hogy vállalata a következő öt évben nehezen tudja majd bizonyítani megbízhatóságát. A vezetők közel harmada (32 százalék) maga sem hiszi például, hogy mindenben meg tud felelni az olyan törvényi követelményeknek, amilyeneket az Európai Unió általános adatvédelmi rendelete, a GDPR is támaszt. Három közül egy válaszadó abban sem bízik, hogy képes lenne megvédeni az alkalmazottak és az ügyfelek adatait, míg 43 százalékuk azt is kétségbe vonja, hogy üzleti döntéseit illetően vállalata teljesen nyílt és őszinte lehetne.
Tekintettel a digitális átalakulás említett nehézségeire, a vállalatok túlnyomó többsége (91 százaléka) fejlett technológiák bevezetését tervezi a következő három évben. A megkérdezettek a kiberbiztonságot (58 százalék), a dolgok internetét (46 százalék) és a többfelhős környezeteket (47 százalék) jelölték meg a beruházások három fő területeként. A mesterséges intelligencia 40 százalékkal a negyedik, a flash alapú adattárolás 31 százalékkal a hatodik helyre került a tízes listán, amelynek végén a kiterjesztett és a virtuális valóság (26 százalék), a blokklánc (21 százalék), valamint a kvantumszámítógép (16 százalék) szerepel.
Beruháznak a technológia mellett az emberi erőforrás fejlesztésébe is a vállalatok a felmérés tanulsága szerint. A válaszadók 43 százaléka mondta, hogy a házon belüli kompetenciák bővítése érdekében cégénél minden alkalmazottat programozni tanítanak, 44 százalékuk pedig arról is beszámolt, hogy a funkciók közötti tudásmegosztás előmozdítására informatikai vezetőik üzleti képességeit és üzleti vezetőik informatikai képességeit is fejlesztik. Két éve, az első felmérés idején ez a két arány még 27, illetve 19 százalék volt, vagyis HR-vonalon látványos a vállalatok előrelépése, ami a szakemberhiányra adott válaszként is értelmezhető, de mindenképp biztató.
Digitalizációs törekvéseiktől a vállalatok elsősorban nagyobb hatékonyságot és nyereségességet, bevételeik és ügyfélmegtartó erejük növekedését, valamint beruházásaik megtérülését várják öt év távlatában. A megkérdezettek 77 százaléka ennek érdekében az ügyféligények előrejelzését és az erőforrások menedzselését javítaná a feljövő technológiákra épülő újgenerációs megoldásokkal, 68 százalékuk a beszállítói láncot is átláthatóbbá, követhetőbbé és hatékonyabbá tenné.
Bármely területen is kezdik meg átalakulásukat a vállalatok, a digitalizáció technológiái óriási lehetőségeket tárnak fel előttük, feltéve, hogy beruházásaikkal, fejlesztéseikkel nem késlekednek tovább, fűzi hozzá mindehhez a Dell Technologies. A lemaradás veszélye ugyanis valós, a vállalatok nagyon gyorsan a digitális gazdaság rossz oldalán találhatják magukat.