Intelligens vállalatok tudnak az SAP szerint az üzleti környezet folyamatos változásaiból tanulni, azokhoz gyorsan alkalmazkodni, s így érvényesülni a piacon. Egyre több forrásból érkező, nagyobb adattömeget kell ehhez minél gyorsabban, akár valós időben feldolgozniuk, amihez szükséges a működés digitális átalakítása.
Computerworld: Idén júniusban mutatkozott be a termékek és szolgáltatások következő hulláma, élén az SAP C/4HANA ügyfélkapcsolat-kezelő és SAP HANA Data Management Suite adatmenedzsment-megoldással. Hogyan segítik ezek a vállalatok digitális átalakulását?
Varga Zsigmond: Kezdettől fogva iparági bevált gyakorlatot is épített az SAP üzleti alkalmazásaiba, a vállalatok egy része azonban egyedi fejlesztésekkel igyekezett saját folyamatait leképezni az alaprendszerben, így gyakran hosszas, bonyolult és költséges projektekbe fogott. Napjainkra azonban sokat változott a világ, a vállalatok felismerték a legjobb gyakorlatok erejét, és ma már nincs is idő hasonló fejlesztésekre, mert a piacon egyre-másra jelennek meg az új innovatív szereplők, és gyorsan elcsábítják az ügyfeleket azoktól, akik nem tudnak velük lépést tartani. A munkavállalók fiatal nemzedéke sem kötelezné el magát szívesen olyan projektek mellett, amelyek esetleg évek múltán hoznának eredményt, az ügyfelekhez hasonlóan ők is azonnali sikereket és könnyű használhatóságot várnak, amit a szakemberhiánnyal szembesülő munkáltatók nem hagyhatnak figyelmen kívül.
Érdemes ezért használni az iparági keretrendszereket, amelyek SAP S/4HANA és C/4HANA megoldásunkban is elérhetők, mert lerövidíti a bevezetést, és a további frissítéseket, továbbá megkönnyíti az újonnan megjelenő képességek gyors hozzáadását is. Felépítésüknél fogva megoldásaink továbbra is lehetővé teszik az egyedi folyamatok támogatását, de a fejlesztéseket a vállalatok nem az alaprendszerben, hanem felhőplatformunkon végezhetik el, és az alaprendszerekhez kapcsolódó (mobil-) alkalmazásokban adhatják például a munkavállalók kezébe. Az SAP Cloud Platformon elérhető eszközökkel ilyen alkalmazásokat sok esetben maguk az üzleti felhasználók is könnyen és gyorsan összerakhatnak.
Közben HANA platformunk is a gépi tanulás és a mesterséges intelligencia legfejlettebb képességeivel gyarapodik, amelyek így a rá épülő üzleti alkalmazásainkban is megjelennek, valós idejű eseménykezeléssel, kép- és szöveganalitikával segítve a vállalatokat a folyamatok automatizálásában, az ügyfelek mélyreható megismerésében. E technológiák iparágspecifikus felhasználási esetei azután beépülnek az SAP S/4HANA és C/4HANA megoldásaiba - mint például az ügyfélszolgálatra érkező levelek témakör szerinti automatikus kategorizálása.
CW: Magyarországon jellemzően mire használják a vállalatok az SAP újgenerációs megoldásait, és milyen eredményeket érnek el velük?
VZS: Számos iparágból egyre több vállalat ruház be újgenerációs megoldásaink bevezetésébe. Bár vannak kivételek, a hazai vállalatok jellemzően taktikai megközelítést alkalmaznak, nem egy nagyobb ívet felrajzoló stratégia mentén, hanem meglévő üzleti problémák gyors megoldására vezetik be őket. Kivételekkel elsősorban az IT-technológiával kevésbé felszerelt vagy elavult eszközöket használó területeken, például az egészségügyben, a mezőgazdaságban találkozunk. Minthogy a meglévő rendszerek tehetetlensége nem húzza vissza őket, gyorsabban és nagyobbat lépnek előre. S/4HANA megoldásunkat is elsők között vezetik be a zöldmezős beruházásként induló, avagy informatikai rendszereiket eleve lecserélő vállalatok. A hazai ERP-piacon 50 százalék feletti a részesedésünk. Azok a vállalatok, amelyek üzleti igényeiket meglévő SAP rendszerükben fedték le, folyamataik jól működnek, néha nehezebben találnak erőforrásokat új lehetőségeket feltáró, frissebb technológiák bevezetésére. A gyorsabban mozgó, kisebb és új piaci szereplők, a rövidülő ciklusidők azonban őket is arra sarkallják, hogy minél előbb behozzák lemaradásukat.
CW: Hogyan próbálhatják ki a hazai vállalatok, hogy üzleti problémájukra milyen megoldást adnának az SAP legújabb termékei, szolgáltatásai?
VZS: Design Thinking néven módszertant kínálunk egyrészt, amellyel a kevéssé kidolgozott üzleti ötletekből is gyorsan olyan specifikációkat készíthetnek a vállalatok, amelyeket azután könnyen letesztelhetnek felhőplatformunkon. Minthogy az SAP Cloud Platform az Amazon mellett immár a Google és a Microsoft felhő-infrastruktúráján is elérhető, a megvalósíthatóság tesztelése is könnyebbé vált. Feladattól függően az átfutás pár hétben, esetleg hónapban mérhető, egy alkalmazás magas szintű koncepciójának felvázolásától egy működő, a kollégáknak kipróbálásra odaadható prototípusig napok alatt eljuthat a vállalat. Az évekig elhúzódó projektek ideje lejárt.