A ma iskolába járó fiatalok nemzedékéről van szó, akik már beleszülettek az internet és a mobilkommunikáció korába - folytatta Drajkó László. - Mi annak idején olyan világba születtünk, amelyet az elektromos energia működtet, ezért természetesnek tartjuk, hogy a szolgáltatás mindenkor zavartalan, csak áramkimaradáskor döbbenünk rá, hogy milyen meghatározó szerepet tölt be életünkben. Diákjaink számára ugyanilyen magától értődő, hogy az internet és a mobiltelefon mindig, az élet minden területén használható. Ez az információbefogadás, az oktatás és a tanulás vonatkozásában is meghatározza igényeiket és szokásaikat, amelyek eltérnek a mi generációnkra jellemző elvárásoktól és gyakorlattól. Ha tetszik, ők a digitális bennszülöttek, mi pedig a digitális bevándorlók vagyunk. Ezért célszerű és érdemes alkalmazkodnunk, annál is inkább, mert a figyelmükre pályázunk.
Társ a tanulásban
Az Innovatív Tanárok Fórumának (ITF) idén Budapest ado otthont a november 18-20. között megrendezett HunDidac 2010 taneszköz-kiállítással egy időben. A Microsoft Magyarország és a Modern Iskola című szaklap szervezésében több mint ötven előadást kínáló fórum elsősorban a kapcsolatteremtés és a párbeszéd, az egymástól való tanulás lehetőségét kínálja az innovatív eszközökkel és módszerekkel oktató, újdonságokra nyitott pedagógusoknak. Magyarországon a mostani volt a második ITF, a világ más országaiban azonban a Microsoft Partners in Learning programjának részeként 2004 óta megrendezik.
- A Társ a tanulásban a Microsoft tíz évre szóló, 500 millió dolláros világszintű kezdeményezése, amely az oktatás korszerűsítését, a helyi innováció segítését és a munkahelyteremtést célozza - mondta Merényi Ádám, a program hazai vezetője. - Ennek keretében Magyarországon az ITF mellett partnerek bevonásával ingyenes képzéseket tartunk pedagógusok számára, tananyagokat készítünk és juttatunk el az iskolákba, továbbá olyan innovatív megoldásokat is fejlesztünk, mint nemrégiben indított, online játékunk, a Tengernyi kaland (www.tengernyikaland.hu), amelybe bekapcsolódva a diákok szórakoztató módon bővíthetik biológiai, földrajzi és kémiai ismereteiket.
Egy ilyen játék az elsüllyedt kalózhajó kincsénél jóval nagyobb értéket is rejt, mivel a pedagógusok naponta szembesülnek azzal, hogy a lelkes médiafogyasztó, szorgosan SMS-ező, chatelő és közösségi oldalakat bújó, tartalommegosztó fiatalok figyelmét milyen nehéz lekötni a tanórákon. Hagyományos eszközök, módszerek használata mellett legalábbis erre egyre kisebb az esély. A tanárok komoly versenyhelyzetbe kerültek, miközben a társadalom tőlük várja, hogy diákjaikat felkészítsék az élet nagy versenyére. Ennek tükrében elgondolkodtató, hogy amíg egy száz évvel ezelőtt praktizáló orvos egy mai műtőben reménytelenül elveszettnek érezné magát, addig egy múlt század elejéről ide röpített tanár a legtöbb mai tanteremben is igen otthonosan mozogna.
- Az ellenséget saját fegyverével kell legyőzni - idézte a régi bölcsességet előadásában Drajkó László. A diákok által kedvelt digitális eszközök, alkalmazások és weben elérhető szolgáltatások bevetésével az iskolai tananyag is érdekessé, a tanulás cikiből menővé változtatható. A vezérigazgató ezt a Microsoft Surface és az Xboxhoz készült Kinect példáján keresztül szemléltette a pódiumra hívott, önként jelentkező pedagógusok közreműködésével. Ugyanakkor arra is rámutatott, hogy a digitális technológia kiterjedt használata az oktatásban csak az alap. A tanítás módszertanát is szükséges továbbfejleszteni ahhoz, hogy a diákok az egyirányú ismeretátadás helyett sokkal inkább az alkotás és együttműködés folyamatán keresztül tanulhassanak. Ez azért fontos, mert a tudás birtoklása önmagában kevés, az információ felhasználása, megosztásának képessége ad igazi értéket.
Élet a lencsén túl
Biztató, hogy mindez ma már Magyarországon is több puszta kívánságlistánál. A világszerte megrendezett ITF-eken a részt vevő pedagógusok által bemutatott ötletek, projektek egyúttal versenyeznek is, és a továbbjutó legjobbak regionális, majd világszinten is megmérettetnek. Az idei döntőre Fokvárosban került sor, ahová az eredetileg induló 200 ezer projektből 125 jutott el. Magyarországot a berlini elődöntőből továbbjutó Bereczki Enikő, a II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola tanára képviselte, akinek Élet a lencsén túl című munkáját a nemzetközi zsűri a világ 25 leginnovatívabb oktatási ötlete közé sorolta.
- Az Élet a lencsén túl egy 20 órás angol nyelvi projekt, amelynek középpontjában a sajtófotózás áll - mondta Bereczki Enikő. - Célja az angol nyelvi készségek fejlesztésén túl a diákok digitális írástudásának javítása, történelmi ismereteinek bővítése, kreativitásra és szociális érzékenységre nevelése. Első lépésben diákjaim megismerkedtek a sajtófotó világával, tanulmányozták a különböző angol nyelvű sajtótermékeket, majd tíz híres sajtófotót elemeztek a történelmi háttér feltérképezésével együtt. Ezt követően Robert Capa, a világhírű magyar sajtófotós életútját tanulmányozták a világhálón elérhető források felhasználásával, valamint a Ludwig Múzeumban akkor látható Capa-kiállításon keresztül. Ennek zárásaként angol nyelven fiktív interjúkat készítettek a fotóművésszel, amelyeket feltöltöttek a YouTube-ra. Ezt követően diákjaim maguk is a sajtófotós szerepébe bújtak, egy hónapon át különböző témákra fókuszálva örökítették meg a főváros mindennapjait. Fotóikat, élményeiket, beszámolóikat egy angol nyelvű blogon (www.missioncamera.blogspot.com) tették közzé és vitatták meg. A projekt zárásaként a legjobb sajtófotókból kiállítást nyitottunk az iskolában, ahol közösen megválasztottuk a legjobb diákfotóst.
Az Élet a lencsén túl a dél-afrikai döntő résztvevői körében is sikert aratott. Egy ghánai és egy kínai iskola is jelezte, hogy Bereczki Enikő ötletét felhasználva hasonló projektet valósítana meg diákjaival. Az ilyen nemzetközi együttműködést szorgalmazza a Microsoft, a Smithsonian Institution és a TakingITGlobal ugyancsak Fokvárosban bejelentett, közös programja, a Shout (www.shoutlearning.com) is, amely arra hívja fel a tanárokat és diákokat, hogy a technológia segítségével hallassák hangjukat a természeti környezet védelmét érintő kérdésekben.
A budapesti rendezésű ITF-et internetes közvetítés kíséri, amelynek bejegyzései a tanarblog.hu címen olvashatók.