A Cisco informatikai szakemberek körében végzett felmérése szerint a hálózat-mint-szolgáltatásra (Network as a Service - NaaS) egyre inkább úgy tekintenek, mint a COVID-járványhoz hasonló jövőbeli zavarok elkerülésének és az informatika egyszerűsítésének eszközére, illetve az informatikai csapatoknak nyújtott segítségre, hogy nagyobb értéket teremtsenek vállalatuk számára.
Az üzleti hálózatok jövője nem csak a felhőalapú számítástechnikára és a hibrid beállításokra korlátozódik. Ha a Cisco új tanulmányának felmérési eredményei helytállóak, a jövő üzleti hálózata teljesen menedzselt szolgáltatás lehet - számolt be a TechRepublic.
A NaaS a jelentés szerint a "több mint 18 hónapos zavarok és alkalmazkodás" megoldását jelentheti. Ez jóval több, mint a hálózat bármely, harmadik fél által kezelt része, ahogy azt a válaszadók 36 százaléka gondolta. A Cisco szerint a Naas valójában"egy felhőalapú, használaton alapuló fogyasztási modell, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy hálózati képességeket szerezzenek és hangszereljenek anélkül, hogy saját infrastruktúrát birtokolnának, építenének vagy tartanának fenn".
A Cisco a NaaS-t egy alternatív fogyasztási modellként írja le, amely olyan hálózati elemekre terjedhet ki, mint a vezetékes és vezeték nélküli LAN-ok, WAN-ok, VPN-ek, fiókhálózatok, adatközponti hálózatok, edge computing, többfelhős és hibrid felhőkörnyezetek. Emellett "új hálózati modelleket, például SASE-t (Secure Access Service Edge) is biztosíthat, lehetővé teheti a szervezeti modellekben bekövetkező változásokat, így a hibrid munkára való áttérést. Igény szerinti szolgáltatásként pedig a NaaS megnyitja az utat az IT-csapatok számára, hogy könnyebben növeljék vagy csökkentsék a létszámot, gyorsan telepítsenek új szolgáltatásokat, és optimalizálják a CapEx és OpEx (a tőke- és a működési kiadások) közötti egyensúlyt" - közölte a Cisco.
A Cisco szerint a NaaS-szolgáltatók teljes felelősséget vállalnak a hálózati életciklus-menedzsment minden aspektusáért, ami valójában meglepően hosszú lista. Ide tartozik a hálózati infrastruktúra minden olyan "telepítése, integrálása, ellenőrzése, frissítése, felügyelete és javítása - beleértve az ügyfelük bármely helyben lévő berendezését is -, amely a szerződéses eredmények eléréséhez szükséges".
Nem érdemes feltételezni, ahogyan a felmérés sok válaszadója tette, hogy a NaaS megszünteti a hálózatüzemeltetési csapatok szükségességét. A Cisco szerint ez egyáltalán nem reális. Azzal, hogy az életciklus-menedzsmentet átadták a szolgáltatónak, az ügyfél IT-csapatainak több idejük marad arra, hogy "az üzleti értékhez hozzájáruló üzemeltetési tevékenységekre összpontosítsanak" - állítja a Cisco.
Legalábbis a cég jelentésében bemutatott adatok alapján nyilvánvalónak tűnik, hogy a NaaS a vállalati számítástechnika következő néhány évének kulcsfontosságú része lesz. Az előrejelzés szerint 2021 és 2027 között a NaaS bevezetése 40,7 százalékkal fog növekedni. Ez a szám nem annyira hirtelen ugrásnak, mint inkább fokozatos emelkedésnek bizonyulhat, mivel a válaszadók közel fele (49 százaléka) úgy látja, hogy a NaaS-t leginkább a hálózati infrastruktúra frissítése/felújítása során vagy akkor érdemes bevezetni, amikor a vállalat új technológiák bevezetésére törekszik.
Nem mindenki áll azonban készen egy új hálózati paradigmára. A válaszadók 28 százaléka azt mondta, aggódik amiatt, hogy a NaaS-re való áttérés költségei és zavarai megfizethetetlenek lennének, 30 százalékuk pedig nem biztos abban, hogy a NaaS képes lenne támogatni a váratlan igényeket, 26 százalékuknak a biztonsági ellenőrzések hiánya miatt vannak kétségei.
A Cisco arra a következtetésre jutott, hogy a NaaS körüli tétovázás érthető, de annak bevezetése nem jelent mindent vagy semmit megközelítést. Ezért a cég azt ajánlja, hogy a NaaS bevezetése iránt érdeklődő szervezetek IT-csapatai "megbízható partnerekkel együttműködve próbálják ki kis léptékben a NaaS-t, értékeljék a kockázatokat és a hasznot, és nézzék meg, hogy a szolgáltatás illeszkedik-e az átfogó üzleti és technológiai stratégiájukhoz".