Amikor Takács úrra, bocsánat, brit úriemberről lévén szó, mondjuk angolul a családnevét, tehát Weaver úrra került a sor, aki az Orange mobilszolgáltatót képviselte a konferencián, megpezsdült a társalgás, mert igen érdekes dolog hangzott el akkor.
Első félévi nagy összejövetelét tartotta a hágai hotelban a brüsszeli székhelyű nemzetközi távközlési-informatikai iparági szövetség (egyszerűbben: civil szervezet), amelynek akkoriban a központi irodáját vezettem, s a most felemlegetett eszmecsere keretében az Orange embere azt fejtegette éppen, hogy a digitális távközlésben szinte minden az informatikára alapul és attól függ. Következésképpen az informatika területén és platformján születnek meg és élik életüket a termékek, a csomagok is, amelyeket a felhasználók megvásárolnak és használnak. Nincs tehát semmi meglepő abban – mondta Weaver úr végül –, hogy az Orange marketing vezérigazgató-helyettese nem más, mint az, aki az informatikai vezérigazgató-helyettesi pozíciót is ellátja.
Igen, ez így van jól, ez a jövő – olvashattam le a résztvevők elégedett arcáról.
Azóta sok minden történt az infokommunikációban és a marketingben is, és sajnálattal kell megállapítanom, hogy a jövő nem volt hajlandó úgy alakulni, ahogyan akkoriban gondoltuk.
Szakmai eredetemet tekintve magam is mérnök vagyok, ezért engem is büszkeséggel tölt el, ha mérnök kerül üzleti felelősséggel járó vezető pozícióba. Ám ami a vezető informatikusokat (CIO-kat) illeti, azt kell mondanom, hogy az Orange CIO-jának története a kivételes esetek közé sorolandó. Napjainkban egyre inkább az a jellemző, hogy az informatikai szervezet első embere az üzleti területről érkezik, továbbá nem jártas az informatika tudományának mélyrétegeiben. Neves piaci elemzők és nagy megbecsülésnek örvendő tanácsadók mondják, hogy igen, ez így van jól, ez a jövő.
E lapszámunkban a marketing felé irányítjuk figyelmünket, azzal a céllal, hogy bevilágítsunk az üzleti működés azon zugaiba, ahol az üzleti sikerhez elengedhetetlen tevékenységek folynak. A marketing változik, és e terület is azért változik, mert a digitális technológiáknak köszönhetően új lehetőségek születnek.
Azt is mondhatjuk, hogy az infokommunikációt uraló nagy változások, trendek szinte kivétel nélkül közvetlen hatással vannak mindarra, ami a marketing tárgykörébe sorolható.
(Szívem szerint e ponton összefoglalnám, hogy szerintem mi is a marketing, és mint mérnök, ironikus megjegyzésekkel tarkítanám e szakterület leírását. Ám egy olyan lapszámban, amely eljut az ország legnagyobb marketingkonferenciájára, ahol a marketingesek és a marketing iránt érdeklődők előfordulásának valószínűsége az egekbe szökik, inkább maradok annál, hogy a marketing az, amire az olvasó gondol.)
Nemcsak új lehetőségeket, hanem újfajta kihívásokat is hoz magával a digitális világ a marketingesek számára. A korábban unos-untig emlegetett mondás, miszerint a marketingre költött forrásoknak a fele kidobott pénz, csak nem tudjuk, melyik fele az, ma nem hangzik valami jól a vezetőségi üléseken. A kereskedelmi – értékesítést támogató – üzenetek korábban elképzelhetetlen pontossággal célozva juttathatók el azoknak, akiket előzetesen kiszemeltünk, és – megoldástól függően – akár meg is mérhetjük, hogy az üzenetünk valóban eljutott-e oda, ahova szántuk. És nem biztos, hogy itt meg kell állnunk, hiszen akár követhetjük is, hogy a megcélzott vásárló végül eljut-e a megrendelésig, a termékünk megvásárlásáig.
A marketinget körülvevő sejtelmes köd semmivé lett, előtérbe kerülnek a digitális, tehát informatikai eszközökön, platformokon futó alkalmazások, elvárássá válik a mérhetőség, a hatékonyság.
Mondhatnánk a marketingeseknek: üdv a klubban. Az informatikus vezetőkkel szemben támasztott közismert elvárások megjelennek mindenütt, ahol a digitális alkalmazásokat használják.