A teljes termékportfólióra kiterjedő disztribútori szerződést kötött az IBM Magyarország az RRC Hungaryvel. A két cég együttműködése az adat jellegű és felhőprojektek megvalósítását, valamint az IT-biztonság területét célozza, és várakozások szerint felgyorsíthatja a nemzetközi téren már bevált megoldások elterjedését a hazai piacon. Mielőtt az ezzel összefüggő üzletfejlesztésről és tervekről kérdeztük volna Virágh Attilát, az RRC Hungary ügyvezető igazgatóját, rövid visszapillantásra kértük.
Computerworld: A lépés a hazai piac, a felhasználói igények fejlődésére válaszol, azonban nem minden előzmény nélküli, valójában a két cég többéves, sikeres együttműködése ért vele újabb mérföldkőhöz. Miért döntöttek annak idején az IBM mellett?
Virágh Attila: Olyan gyártókat kerestünk 2006-ban, amelyekkel vállalatunk hosszú távon is meg tudja valósítani az értéknövelt disztribútori tevékenységről alkotott elképzelését. Amikor személyi számítógépekkel, szerverekkel és tárolókkal bővítettük palettánkat, akkor nagyon fontosnak tartottuk, hogy a szállító a hardveren túlmutató, szoftvert és szolgáltatásokat is magukba foglaló megoldásokban gondolkodjon. Az IBM-nél jobb partnert aligha találhattunk volna stratégiánk megvalósításához, mivel amellett, hogy az egyik legnagyobb számítógépgyártó a világon, egyben a piac leginnovatívabb szereplői közé tartozik, több technológiai trendet is elindított - az ezredfordulót követően például az elektronikus kereskedelem vagy napjainkban a kognitív számítástechnika hullámát.
Először asztali és mobilszámítógépek nagykereskedelmére szerződtünk az IBM-mel, de a kínálatot folyamatosan bővítettük x86-os, majd felső kategóriás szerverekkel, valamint tárolókkal, hogy nem egész tíz év leforgása alatt eljussunk a máig, amikor a gyártó szoftvereivel kiteljesítettük palettánkat. Eredeti elképzelésünk vált valóra disztribútori együttműködésünk kibővítésével, mivel mostantól az IBM portfóliójára épülő, átfogó megoldásokat adhatunk viszonteladó partnereinknek és ügyfeleiknek. Miután az IBM nem szánja el magát túl gyakran hasonló lépésre (a magyar piacon eddig egyetlen nagykereskedő kínálta az IBM teljes termékportfólióját - A szerk.), többéves munkánk elismerését is látjuk a mostani megállapodásban.
CW: Az RRC Hungary félszáznál több gyártó termékeit kínálja nagykereskedőként, 55 főt foglalkoztató cégük éves árbevétele meghaladja a 12 milliárd forintot, amivel a legnagyobb értéknövelt disztribútornak számít a hazai piacon. Öt divíziójuk, a hálózati, biztonsági, azonosítási és infrastruktúra-megoldásokkal, valamint oktatással foglalkozó szervezeti egységük mindegyike kapcsolódik az IBM széles termékportfóliójához, mostani megállapodásuk jegyében mégis létrehoztak egy külön csoportot, amely - a többi terület támogatásával - kimondottan a gyártó megoldásaival foglalkozik. Miért volt szükség a szervezeti átalakításra?
VA: Mindig is arra törekedtünk, hogy a hardver- és szoftvertermékek értékesítésén túl szakmailag, mérnökeink közreműködésével is segítsük viszonteladóinkat és ügyfeleiket a projektek megvalósításában. Átfogó termékportfóliót alakítottunk ki ennek érdekében, amelyet ma is bővítünk, és folyamatosan képezzük mind munkatársainkat, mind kétezernél több viszonteladó partnerünk szakembereit. Oktatási divíziónk több neves gyártó hivatalos vizsgaközpontja, félszáz szállító termékeit teszteljük szintén hivatalosan, mérnökeink több mint 120 szakmai vizsgával rendelkeznek.
Portfóliónkat olyan gyártók termékeivel bővítettük az elmúlt 15 évben, amelyeket szinergiákban tud kezelni mind az öt divíziónk, magyarán, amelyekből átfogó megoldásokat tudunk kialakítani. Az IT-biztonság területén is így építettük ki az egyik legerősebb kínálatot a hazai piacon. Mára felvérteztük magunkat mindazzal a szakértelemmel és piacismerettel, amelynek birtokában az IBM biztonsági megoldásainak is számos új felhasználót fogunk találni a hazai szervezetek körében. A következő 2-3 évben komoly növekedésre számítok ezen a téren.
Miután az IBM egyben, megoldásként kezeli hardver- és szoftvertermékeit, valamint szolgáltatásait, létrehoztunk egy kilencfős, dedikált IBM-csoportot, amelyben hardverhez és szoftverhez értő szakemberek, valamint csomagmegoldásokban gondolkodó értékesítők is helyet kaptak. A magyar piacon az IBM adatkezelő, adat-előkészítő és adatmenedzsment szoftvermegoldásai nem terjedtek el olyan mértékben, mint a régió vagy a világ más országaiban, ami történeti okokra vezethető vissza. IBM-csapatunk feladata lesz, hogy ezen a helyzeten rövid távon változtassunk. Jó esélyt látok erre, mivel a hazai szervezetek növekvő érdeklődéssel fordulnak az adatjellegű, big data analitikai, smart city- és IoT-projektek felé.
CW: Az RRC Hungary éves árbevételének 30 százaléka jelenleg is IBM termékekhez kötődik. Hogyan változhat ez az arány a kibővített együttműködés nyomán?
VA: Inkább úgy fogalmaznék, hogy ezt az arányt szeretnénk megtartani, teljes árbevételünk jelentős növelése mellett.