Az online C2C kereskedelem terjedésével, a kínált termékek és a hirdetések számának növekedésével az oldalak már nemcsak a látogatókat vonzzák, hanem a kiberbűnözőket és a csalókat is. A mobileszközök terjedése újabb támadási felületet jelent. Míg az apróhirdetési oldalak az ingyenességre és egyszerűségre helyezik a hangsúlyt, addig a Vatera a tranzakció-biztonság fejlesztésében látja a jövőt.
Túlterheléssel támadnak
Egyre nő a vállalatokat, szolgáltatókat érő DDoS (Distributed Denial of Service), vagyis a túlterheléses támadások száma, mely megbénítja az üzleti működést. Az e-kereskedelmi piac szereplőit igen érzékenyen érinti a probléma, hiszen a webáruházaknak éjjel-nappal elérhetőnek kell lenniük. Több szinten is fontos a védelem: a monitoringtól kezdve a komolyabb szintű, automatikus beavatkozást nyújtó védelmi megoldásokig, például a támadó forgalom blokkolásáig. A DDoS-támadások elleni védekezés alapvető IT-biztonsági elvárás, és annak ellenére érdemes professzionális szolgáltatókra bízni, hogy a minőségi védelmi megoldások hatalmas összegekbe kerülhetnek.
– A hatékony védekezéshez elengedhetetlen az internetforgalom rendszeres monitorozása – mondta Szanitter Áron, a Vatera ügyvezető igazgatója. – Ezért fordítunk kiemelt figyelmet az oldalon elérhető szolgáltatások biztonságára, így a legmagasabb szintű DDoS-védelemre is, melyet a szolgáltatóval közösen fejlesztünk. Elmondható, hogy az elmúlt 5-6 év alatt nem volt jellemző az oldalon ilyen jellegű támadás.
A mobileszközök külön védelmet igényelnek
Egyre erősödő trend a mobileszközön történő vásárlás. Ma hozzávetőleg a hazai népesség 30%-a, az internetezők 53%-a használ mobilinternetezésre alkalmas mobileszközt. E tendenciát az online piactér is tapasztalja: a mobilfelületeikről érkező vásárlások aránya 2014 végére meghaladta a 10%-ot, de ha ehhez hozzáveszik a klasszikus webes felületet mobileszközökről (elsősorban tabletről) látogatókat is, akkor ez az arány 27% felett van. A Vatera ügyvezető igazgatója szerint ezért már a kezdetektől odafigyeltek rá, hogy a felhasználók kizárólag olyan adatokhoz férhessenek hozzá, melyek a weboldalon is publikusak: további információt csak megfelelő autentikációt követően, titkosított csatornán keresztül érnek el.
A felhasználók adatainak védelme
Közel 2,7 millió regisztrált felhasználójával a Vatera – az e-kereskedelmi szférában résztvevő többi szereplőhöz hasonlóan – jelentős figyelmet fordít a szolgáltatásai alapját biztosító magas szintű követelményeknek megfelelő infrastruktúra fejlesztésére és fenntartására.
Az online piactér olyan szigorúan veszi az adatvédelmet, hogy a hatóságok sem adathalászhatnak szervereiken: számlával kapcsolatos információkra vonatkozóan csak a jogszabályi kereteknek megfelelően célzott, konkrét felhasználóra irányuló megkeresésre és pontos adategyeztetést követően engedi meg, hogy az erre jogosult személy betekintést nyerjen. – Ez azt jelenti, hogy adatokat adathordozón nem adunk át, a felhasználó vaterás számlájába betekintésre csak személyesen az üzemeltető irodájában van lehetőség – szögezte le Szanitter Áron.
Az online vásárlásban a bizalom az első
Míg a hagyományos adásvételek során a vevő és eladó közvetlenül érintkezik egymással, az online C2C kereskedelemben más módot kell találni a kölcsönös bizalom megteremtésére. Amennyiben a vevők és az eladók is értékelik egymást vásárlásaik után, az oldalon vásárló felhasználók pontosan tudják, kivel készülnek üzletet kötni. Emellett a megbízható eladók számára az összegyűjtött pozitív értékelések még hatékonyabb eladást jelenthetnek. Bár sok piaci szereplő próbál vásárlóinak hasonló biztonsági szolgáltatást nyújtani, nem minden oldalnál lehet ezt megvalósítani. Az online apróhirdetési oldalakon nincsen regisztráció, így a szolgáltató nem ismeri a felhasználók személyes adatait, vagyis a vásárlóknak előzetesen semmilyen információjuk nincs az eladóról, annak megbízhatóságáról.
Az értékelési rendszer csak az egyik eleme a Vatera négyszintű védelmi rendszerének, melynek további részeit képezik még, hogy az eladók regisztrációkor automatikusan ellenőrzésen mennek keresztül. Az évek alatt tökéletesített ún. csalófigyelő algoritmus szintén láthatatlanul, több ponton figyeli a gyanús aktivitásokat, hogy az oldal üzemeltetője még a baj megtörténte előtt közbeléphessen.
– A fokozott védelem ellenére is kijelenthető, hogy nincs tökéletes rendszer. Ezért a Vatera néhány hónapja bevezette a Biztonságos Vásárlási Programot, melynek keretén belül 100.000 Ft-ig pénz-visszafizetési garanciát vállal a piactéren történő vásárlásokra – tette hozzá Szanitter Áron. Mindezeknek köszönhető, hogy a Vaterán a problémás vásárlások száma nagyon csekély, aránya ezrelékekben mérhető.
Merre tart a C2C?
Az elmúlt 10-15 év alatt sokat változott a magyar online kereskedelmi piac, oldalak jöttek, mentek – és nincs ez másként 2015-ben sem. Az évek során az apróhirdetési oldalak ingyenességüknek köszönhetően egyre népszerűbbé váltak, ugyanakkor a tudatos, a biztonságot szem előtt tartó vásárlók továbbra is az online piactereket választják.
Az Olx.hu oldal bezárásával a hazai online C2C piac lényegesen átalakulhat, és kevesebbet fogunk apróhirdetési oldalakat látni a tévében és reklámokban. Számos, az Olx-et kedvelő felhasználó kényszerül döntés elé. Mostantól lényegileg csak két nagynak mondható oldal, a Vatera és a Jófogás marad; kérdés, hogy ebben a helyzetben melyiket választják. Sok ponton különbözik egymástól a két oldal működési modellje, és mindkettőnek megvannak a maga előnyei: így a korábbi Olx-felhasználók el tudják dönteni, hogy a biztonság vagy az ingyenesség a fontosabb, és mikor melyik oldalt érdemes igénybe venni.