Az IND Group alapítóját és ügyvezetőjét az EY Az év üzletembere díjátadó gáláján az év üzletemberének választották Magyarországon. 2005-ben már volt díjazott, akkor a „Jövő ígérete” lett.
Computerworld: Az IND csupán néhány év alatt vált miskolci garázscégből vezető európai középvállalattá. Honnan jött az ötlet, hogy gimnáziumi osztálytársaival belevágjanak a cégalapításba?
Vinnai Balázs: Édesapámék is barátokként fogtak cégalapításba, és sikerült a mai napig együtt maradniuk, mint ahogy nekünk is. Még 97-ben, másodéves jogi egyetemistaként alapítottuk meg az IND-t, három gimnáziumi osztálytársammal. Ami talán előny is egyben, hogy abszolút különbözőek vagyunk: még a szakmánk se azonos, ezért is vagyunk egymásra utalva.
Kezdetben csak weblapok fejlesztésével, dizájnnal foglalkoztunk, első sikeres termékünk a bankiszerver-szoftverek fejlesztése volt, a német Brokatnak, Pecsenye Roland társalapítónak köszönhetően, aki akkor már Németországban élt. A Brokattal elég hamar kialakultak azok a banki kapcsolatok, amiket a későbbiekben fel tudtunk használni. A Brokatot – a 2003-as internetlufi csődje után – felvásároltuk, és a vételár nagyjából a Brokatban ragadt IND-követelés értékével egyezett meg.
Pontosan tudtuk, hogy ha az eredeti koncepciónk bejön, akkor nagyon gyorsan el fogjuk érni a középvállalati, majd a nagyvállalati méretet, így minden üzleti-szervezetfejlesztési lépésünket is ennek rendeltünk alá. A Brokat maradékából sikerült az e-banking részleget megszereznünk, ez persze eléggé meglepte a német fejlesztőket. A leglényegesebb változás az volt, hogy a saját termékfejlesztés mellett döntöttünk. Kockázatos lépés volt, de bevált.
CW: Hogyan lesz valaki az év üzletembere?
VB: Erre talán a zsűri tudna a legjobban válaszolni. 2005-ben én lettem a „Jövő ígérete” ugyanezen a megmérettetésen. Úgy hiszem, mára beérett az a történet, amelyet több mint másfél évtizede közösen építünk alapítótársaimmal, kollegáimmal: globálisan jegyzett sikeres vállalat vagyunk. Beváltottuk az ígéretet. Ha egy dolgot kellene kiemelnem, akkor azt mondanám: hiszek abban, hogy a menedzsmentben különböző emberekkel jó együtt dolgozni, akik eltérő háttérrel és meglátásokkal rendelkeznek. Szerintem ez teszi a mi működésünket hatékonnyá. Persze sok vitát is szül, de ezek döntően jó irányba mozdítanak. Elvárom, hogy a vezetőknek legyen véleménye, az én szerepem az összehangolás, és nem a saját nézetem domináns érvényre juttatása.
CW: Szakmailag is erős, vagy elsősorban jó cégvezető?
VB: Ha választani kell, inkább az utóbbi. Ezen belül is talán a fókuszáltság az erősségem. Ha egy évben jön több száz irány, abból kiszűröm azokat, melyekben lehetőségek vannak számunkra.
CW: Jelentős nemzetközi elismeréseket kapott nemrégiben az IND Group: a régióból egyedüliként került fel a pénzügyi szektor technológiai beszállítóit rangsoroló nemzetközi FinTech100-as listára, nem sokkal később a szektor szakmai seregszemléje, a Finovate ázsiai konferenciájának legjobb előadása címet kapta Szingapúrban új mobilbanki platformjával, az „Essence”-szel. Mi a titkuk?
VB: Mélyen hiszek abban, hogy ennek az oka nem más, minthogy mi nem szimplán kiszolgálni akarjuk az ügyfelet, hanem olyan eszközt szeretnénk adni a bankok kezébe, amellyel ők tudják jobban végezni a dolgukat. Élményt kell adni a felhasználóknak – ez a koncepció áll cégünk minden fejlesztése mögött. Ez a megközelítés bizonyított, ezáltal növeljük a pénzintézet értékesítési eredményeit, hiszen a banki ügyfél elégedettsége és ezzel együtt a lojalitása is növekszik.
A szingapúri konferencián a 2013 novemberében piacra dobott új mobilbanki platformunk, az „Essence” a zsűri indoklása szerint egy olyan mobilbanki megoldás, amely megértette, valójában hogyan használják az emberek az okostelefonjaikat, és erre optimalizálva a pénzügyeink gyors, kényelmes, intuitív és életszerű kezelését biztosítja.
A banki applikáció filozófiája több, mint egyszerű tranzakció-végrehajtás: az ügyfelek igényeit tartjuk szem előtt, és élethelyzetüket figyelembe véve a bank képes automatikusan testre szabott ajánlatokat küldeni. Az appunk többek között lehetőséget nyújt arra, hogy az adatok könnyen megérthető grafikonokká, vizuális információkká átalakítva jelenjen meg az ügyfélnek – ez az a nyelvezet, amelyet az emberek használnak, nem pedig a banki szakzsargon. A digitális koncepción keresztül mi közel visszük az emberekhez a pénzügyeiket – ezt ismeri el a szakma.
CW: Milyennek tartja az innováció beépülését a cégek mindennapi életébe?
VB: Úgy gondolom, hogy az innováció – mint a versenyképesség és a gazdasági növekedés meghatározó tényezője – feltétlenül szükséges, hogy egyre inkább beépüljön a cégek mindennapi életébe is. Az ügyfelek igényeinek kielégítéséhez elengedhetetlen, hogy folyamatosan lépést tartsunk a legújabb trendekkel, technológiai megoldásokkal. Ha ezt egy cég nem ismeri fel, majd felismeri az iparági konkurense. Vagy éppen valaki más, az adott iparágon kívülről. Mindezt az Európai Unió is felismerte, nem véletlen, hogy a következő 7 évben még komolyabb összeget szán a kutatásfejlesztési tevékenységek támogatására. Ez hatalmas lehetőség Magyarország számára is, egyfajta kitörési pont. Az IND Group arra példa, hogyan lehet magyarországi háttérrel egy világpiacon jegyzett, sikeres és bizonyított történetet építeni.
CW: Lehet-e ma üzletet sikerre vinni informatika nélkül?
VB: Meggyőződésem, hogy ma már nem lehet informatika nélkül létezni, így ahhoz, hogy egy üzlet sikeres legyen, elengedhetetlen a megfelelő informatikai háttér. Nem is háttér ez ma már. Ez maga az üzlet lényege. A digitalizáció minden iparágat átír, megváltoztat évtizedes, évszázados üzleti logikákat – kezdve a kereskedelemtől egészen a pénzügyekig. Ez egy fantasztikus történet, soha nem volt még ennyi lehetősége egyetlen vállalatnak sem arra a történelemben, hogy valóban megértse, mire vágynak a fogyasztói. Nem szegmensekként, fókuszcsoportos kutatások által vagy statisztikai átlagonként – hanem egyesével, konkrét személyre lebontva. Ez a változás – amelynek egyik szószólója az IND Group – a banki iparágat is radikális átformálja.
CW: Hogyan látja az IND-t 5 év múlva?
VB: A jövőben nem egyszerűen szoftvert szeretnénk ajánlani, hanem meg szeretnénk mutatni, hogyan kell a pénzintézeteknek a digitális koncepciót használni. Egy átlagos ügyfél évente csupán négy percet beszél ügyintézővel, 400 percet interfész előtt ül, az eladások 80%-a mégis abban a 4 percben történik jelenleg. Ezen kell változtatnunk, hogy a maradék 400 percet sokkal jobban kihasználjuk.