Amikor az IBM legutóbb piaczáráskor bejelentette, hogy 6,4 milliárd dollárért felvásárolja a HashiCorpot (link ibm_hashicorp.odt cikkre), könnyű volt arra következtetni, hogy a két vállalat jól megfér egymás mellett, de egy üzlet nem csak a stratégián, hanem a pénzügyi adatokon is múlik. A kérdés az, hogy ez a felvásárlás mindkét dimenzióban megfelel-e a feltételeknek.
A bejelentést követő, elemzőkkel folytatott megbeszélésén Arvind Krishna, az IBM vezérigazgatója elmondta, hogy a HashiCorpot az IBM hibrid felhőkezelési stratégiájának kritikus darabjának tekinti, különösen a generatív mesterséges intelligenciával kapcsolatban.
"Ahogy a generatív AI telepítése felgyorsul a hagyományos munkaterhelések mellett, a fejlesztők egyre heterogénebb, dinamikusabb és összetettebb infrastrukturális stratégiákkal dolgoznak" - mondta Krishna az elemzőknek. "A HashiCorp bizonyítottan sokat segített az ügyfeleknek a mai infrastruktúra komplexitásának kezelésében a hibrid és többfelhős környezetek automatizálásával, irányításával és biztonságosabbá tételével."
Stephen Elliot, az IDC elemzője úgy látja, hogy sok vállalat már most is használja mind a Red Hat, mind a HashiCorp infrastruktúra-automatizálási eszközeit, és a két eszközkészlet egyesítésének az IBM számára van értelme. "Ez az üzlet megerősítené az IBM piacvezető szerepét az Infrastructure as Code piacán" - mondta Elliot a TechCrunchnak. "Mind a HashiCorp, mind a Red Hat Ansible vezető szerepet tölt be ebben a szegmensben, mivel mindkettő jelentős ügyfélkörrel és szilárd felhasználói elfogadottsággal rendelkezik". Talán a HashiCorp még jobban is teljesít majd egy nagyobb vállalat részeként, egy szélesebb portfólión belül, sokkal nagyobb értékesítési csapattal. "Úgy gondoljuk, hogy az üzletnek stratégiai értelme van mindkét fél számára, tekintettel arra, hogy a HashiCorp infrastruktúra-automatizálási eszközei kiegészítik az IBM Red Hat és biztonsági kínálatát" - mondta Jason Ader, a William Blair elemzője.
Ugyanakkor úgy látja, hogy a vállalat egy kissé küszködött, és a Big Blue enyhíthetné a piacon tapasztalt problémáit. "Azt is gondoljuk, hogy ez az üzlet azt jelzi, hogy a HCP igazgatótanácsa és vezetősége fáradt, és úgy gondolhatják, hogy a HashiCorp problémáinak megoldása nehezebb lesz, vagy hosszabb időt vesz igénybe, mint eredetileg várták" - mondta Ader.
Ader szerint ez magában foglalja "a HashiCorp ingyenes nyílt forráskódú verzióiról való átállás nehézségeit, valamint az új értékesítési vezető által végrehajtott piaci változásokat. A Red Hat/IBM segíthet a HashiCorpnak ezeknek a problémáknak a kezelésében, mivel a Red Hat bizonyítottan képes a nyílt forráskód pénzzé tételére, az IBM pedig széles termékportfóliójával és ügyfélkapcsolataival".
A Constellation Research elemzője, Holger Mueller nem olyan biztos abban, hogy a HashiCorp eszköztára továbbra is keresett marad, mivel a generatív AI kezd sokkal automatizáltabb módon gondoskodni a szkriptelésről. "Első pillantásra" - mondta Mueiller - "ennek sok értelme van az IBM számára, több multifelhős képességet biztosít, és lehetőséget ad arra, hogy sok szolgáltatást eladjon. A kihívás az lesz, hogy a GenAI nagyon jó munkát végez a DevOps és ITOps szkriptek megírásában - így a HashiCorpnak a szolgáltatási bevételek kihívást jelentenek majd az elkövetkező években" - tette hozzá Mueller. Úgy látja, hogy a HashiCorp még néhány évig bevételt termel, de nem biztos benne, hogy ez igazolja az árcédulát.
Jó üzlet volt ez? - És ha igen, kinek?
Ader megjegyzése, miszerint az üzlet a HashiCorp számára potenciális áldás, nem téves. Valójában a HashiCorp számai egy olyan vállalat képét festik le, amely egyes ügyfeleinél jól boldogul a bevételekkel - ezt mutatja a 100 000 dolláros és annál nagyobb számlák növekvő száma is -, de összességében nehezen tud növekedni.
A vállalat növekedési üteme egy ideje már csökkenő tendenciát mutat. A 2024. január 31-én zárult 2024-es pénzügyi évben a vállalat növekedési üteme a 2024-es pénzügyi év első negyedévében elért 37%-ról a második negyedévben 26%-ra, a harmadik negyedévben 17%-ra, a negyedik negyedévben 15%-ra mérséklődött. Természetesen a növekedés üteme az év végére lelassult, de ez még mindig fájdalmas volt egy ma már csak ekkora vállalatnál. Kétszeresen is, ha az IBM-hez hasonlítjuk.
A HashiCorp bevételeinek növekedési visszaesését részben az okozta, hogy a vállalat egyre kevesebb terméket tudott eladni a meglévő ügyfeleinek. A HashiCorp lassuló növekedési üteme egy olyan szoftvercég képét rajzolja ki, amelyik nehezen tudott új ügyfeleket szerezni és többet értékesíteni meglévő ügyfeleinek, olyan ütemben, ahogyan azt szerette volna. Ez a növekedés szempontjából kettős negatívum. Ekkor lépett be az IBM, amely hatalmas ügyfélkörrel és a Red Hat-tal rendelkezik, ez több mint szinergikus lehet.
Az üzlet azonban nem csak a HashiCorp közelmúltbeli növekedési kihívásairól szól. Az IBM ugyanis kap egy darab bevételt, amit hozzáadhat a toplistájához. De mivel a Big Blue a legutóbbi negyedévében 14,5 milliárd dolláros bevételt jelentett, az a 155,8 millió dollár, amit az új cég a saját legutóbbi negyedévében mutatott fel, nem bír hihetetlenül nagy hatással. Számítani fog azonban; de ez csak adalék. Vagy másképp fogalmazva: az IBM nem vásárol annyi növekedést az üzletben, hogy a saját pályáján sokat változtasson.
Stratégiai szempontból az IBM döntése, hogy a több felhőre épülő területet veszi célba, esélyt ad arra, hogy valódi szereplő legyen a felhőben anélkül, hogy közvetlenül a hiperskálázókkal kellene versenyeznie. Tekintettel az Alphabet, az Amazon és a Microsoft puszta pénzügyi erejére, ennek van értelme. Ugyanakkor meglepett minket, hogy az IBM egy olyan több milliárd dolláros üzletet köt, amely mindkét fél számára hasznosnak tűnik.
Az IBM a HashiCorp eszközkészletét a Red Hat mellett értékesítheti, míg a HashiCorp hozzáférhet az IBM hatalmas értékesítési befolyásához, de nem világos, hogy a Big Blue elég többletbevételre tesz-e szert az elkövetkező években ahhoz, hogy igazolja az árcédulát.