A frissen megjelent Windows 8-nak sem sikerült megállítania, csak egy kicsit lassítania a PC-k hanyatlását, amit jól jellemez a tény, hogy 2011-hez képest a tavalyi karácsonyi szezonban az eladások 11 százalékkal alacsonyabbak voltak. “ A Windows 8 megjelenése körüli hype és a nagy remények ellenére az új operációs rendszer nem tudott komoly hatással lenni a PC-eladásokra a karácsonyi szezonban” - áll Baker január eleji nyilatkoztában.
A szakértőknek sok fejtörést okoz megállapítani, miért kezdett ilyen gyengén a Win 8, amit a statisztikák szerint még a Windows Vista is lekörözött. A rengeteg lehetséges indok között szerepel a rossz gazdasági helyzet, a zavarba ejtő új felhasználói felületet, a vállalati érdeklődés hiánya és a rengeteg rivális - más operációs rendszert futtató - tablet.
Baker szerint ugyanakkor a rossz szereplésért az új Windows-t futtató készülékeket tervező és elkészítő OEM-ek tehetők felelőssé. A szakértő úgy véli: a gyártók képtelenek voltak meggyőzni a vásárlókat arról, hogy az új - Windows 8 legnagyobb innovációjának használatához elengedhetetlen - érintőképernyős notebookok megérik a magasabb árukat.
Baker szerint a kudarc egyik oka a 2008-2010 között elindult árcsökkentési trend. Akkoriban a kisebb, gyengébb, és mindenekfölött olcsóbb hordozható számítógépek voltak a csúcson, amik a mobil PC-eladások 20 százalékát tették ki. Hasonlóképpen gondolkozik Paul Thurrott blogger, aki már régóta követi figyelemmel a Windows-t, és az NPD statisztikáival támasztja alá véleményét, miszerint a netbookok okozzák a piac halálát.
“Ha a netbook analógiánál maradunk, az OEM-ek arra “képezték ki” a vásárlókat, hogy folyamatosan alulértékeljék a készülékeiket” - véli Baker. “Azt mondták a vásárlóknak, hogy a korábban 800 dollárért vásárolt készülékük valójában csak 300 dollárt ér. Ez nagyon lenyomta az árakat.”
És ez a mentalitás határozta meg a notebook-piacot. 500 dollár alatti készülékbe nem lehet belepréselni a Windows 8-at és az érintőképernyőt. Márpedig az emberek megszokták, hogy olcsón jutnak készülékekhez, és nem akarnak többet fizetni csak azért, hogy az új operációs rendszerre váltsanak. A NPD adatai szerint karácsonykor az ilyen olcsóbb készülékekből az előző évhez képest 15,5 százalékkal kevesebbet adtak el, míg a drágább gépek piaca 3,5 százalékos növekedést produkált.
Szintén az áruk miatt állnak győzelemre a táblagépek is. “Egy tablet mindent tud, amit egy gyengébb képességű PC, és van érintőképernyője. Ezek a tabletek pedig 200-250 dollárba kerülnek, mivel a gyártók nem a hardverből terveznek meggazdagodni” - magyarázza Baker.
Míg Thurrott szerint a PC-piacot a még olcsóbb készülékek mentik majd meg, addig Baker épp az ellenkezőjét állítja. Szerinte nem az a megoldás az OEM-ek számára, hogy soha nem látott mélységekbe nyomják le az árakat, hanem a rögösebb út. Emelniük kell az áron, de úgy, hogy közben meggyőzik az ügyfeleket, megéri többet fizetni a gépekért. Ismerős valahonnan? Nos igen, ez gyakorlatilag az Apple jól bevált üzleti modellje dióhéjban.
“Nem lesz egyszerű, de megoldható” - mondta Baker. Egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy az emberek hajlandóak lesznek többet adni egy megbízható Windows 8 laptopért, hiszen 2009 előtt simán kifizettek 6-700 dollárt egy számítógépért, ami pedig olyan kevésbé jól sikerült operációs rendszert futtatott, mint a Vista.
Baker szerint, még ha el is indulnak a jó úton, az eredmények nem rögtön fognak megmutatkozni, inkább valamikor az iskolai szezon kezdetén, júniustól szeptemberig.