Ahogy arról annak idején részletesen beszámoltunk, szeptember 12-én a korábbi tulajdonosok a Vatera.hu Kft. 100 százalékos részesedését 15 millió euróért a dél-afrikai Naspers kiadóvállalat leányvállalatának, az MIH Internet Europe-nak adták el, amivel a Vatera.hu az eddigi legmagasabb áron gazdát cserélt magyar internetes vállalkozás lett. A Computerworldnek adott exkluzív interjúban Christian Unger, az MIH Internet Europe vezérigazgatója akkor még nem tudta pontosan megmondani, mi lesz a sorsa a TeszVesz.hu-ban meglévő kisebbségi részesedésükkel, tavaly decemberre azonban erre is választ adtak, és kivásárolták a cégből a többségi tulajdonos finn Sanoma lapkiadót.
Az átmenő forgalmat, illetve az árbevételt vizsgálva így a két cégen keresztül az MIH Internet Europe kezébe került a hazai online aukciós piac több mint 90 százaléka. A Vatera.hu átmenő forgalma 2008-ban 12 milliárd forint, a cég árbevétele pedig 500 millió forint volt, míg a második helyen tanyázó Teszvesz.hu átmenő forgalma tavaly 3 milliárd forint, árbevétele pedig 150 millió forint körül alakult - mondták el a cégek ügyvezető igazgatói a két vállalkozás közös keddi tájékoztatóján.
A korábbi esztendőkben az oldalakon átmenő forgalom évente 70-80 százalékkal bővült, ez a tervek szerint az idén is hasonló mértékű lesz. A Vatera.hu árbevétele tavaly 2007-hez képest megduplázódott; ezt az idén biztos nem tudják megismételni, ezzel együtt dinamikus árbevétel-növekedésre számítanak - tette hozzá Csupor Erik, a Vatera.hu ügyvezető igazgatója.
Nem kerültek domináns pozícióba?
Amint azt a cégvezetők újságírói kérdésre elmondták, a tavalyi tranzakciók következtében a Gazdasági Versenyhivatal figyelme is rájuk irányult, és már be is kértek tőlük adatokat. Egyelőre várnak a GVH állásfoglalására, azonban úgy vélik, hogy mivel valójában az online aukciós oldalak az évi mintegy 60 milliárdos forgalmat bonyolító elektronikus kereskedelmi szolgáltatásokkal, továbbá az elektronikus apróhirdetési site-okkal is versenyeznek az ügyfelekért, így valójában nem kerültek domináns pozícióba a hazai piacon - vélekedett Gerő Viktor, a Vatera.hu másik ügyvezető igazgatója.
Dobra Péter, a Teszvesz.hu ügyvezető igazgatója hozzátette: ma már a két site tranzakcióinak felét fix áron bonyolítják, és a jövőben várhatóan még inkább a hagyományos adásvétel irányába tolódnak el az arányok.
A lengyelországi központtal működő MIH Internet Europe - amely a régióban összesen 12 országban van jelen Csehországtól Kazahsztánig - úgy tervezi, hogy bár az oldalakat üzemeltető cégeket a közeljövőben egyesíti, a két márkanevet és a Vatera.hu önálló platformját továbbra is megtartják, mivel a két oldal látogatói között alacsony, mintegy 25 százalékos az átfedés. A két szolgáltatásnak összesen mintegy 1,2-1,3 millió regisztrált felhasználója van, de amíg a Vaterán inkább műszaki cikkeket és órákat keresnek a férfi felhasználók, addig a Teszveszt inkább nők használják, akik ruhát vásárolnak.
Tisztult a kép
Gerő Viktor elmondta: a gazdasági recesszió következtében jelentősen átalakult az online piactér: a nagy eladók, amelyek jellemzően importból szerezték be árujukat, a forint gyengülését követően jóval kevesebb terméket kínáltak eladásra, a néhány hete tapasztalható újbóli erősödéssel pedig ismét megjelentek. Ezzel párhuzamosan a kereslet az alacsonyabb értékű, használt termékek irányába mozdult el.
Ezen a trenden még az sem különösebben változtatott, hogy a közelmúltban mind a Vatera, mind a Teszvesz feltöltési, illetve listázási díjat vezetett be, amelynek mértéke a termék értékétől függően 5-40 forint. Az ügyvezető igazgató szerint a feltöltési díj bevezetésének célja az volt, hogy "kitisztítsák a piacteret" az oda nem illő, vagy a többszörösen meghirdetett termékektől.
A más országokban már eddig is alkalmazott feltöltési díj - amelyet egyébként sikeresen zárult aukció esetén visszafizetnek, de a minimálár nélkül meghirdetett termékeknél sem számítanak fel - a szolgáltatók szempontjából sikeresnek bizonyultak: amíg a Vaterán korábban egyszerre akár több mint 2 millió terméket is meghirdettek egyszerre, addig a díj bevezetését követően ez a szám egy csapásra -6-700 ezerre esett vissza. Ugyanakkor a sikeresen értékesített termékek száma továbbra sem változott: a Vaterán naponta mintegy 8 ezer, a Teszveszen 7 ezer sikeres tranzakciót bonyolítanak le.
Elektronikus pénztárca és csalásfelderítés
Csupor Erik elmondta: a Vatera régóta vizsgálja a lehetőségét, hogy bevezessék a népszerű Paypal fizetési rendszerrel való fizetés lehetőségét, erről azonban egy ideje letettek, mivel továbbra sem érhető el magyar nyelven a szolgáltatás. Végül egy ehhez hasonló magyar rendszert, az Abaqoos-t vezették be. Az Abaqoos elektronikus pénztárca segítségével biztonságos letétiszámla-kezelésre nyílik lehetőség, ennek köszönhetően a pénz és az áru cseréje csak akkor történik meg, ha az adásvétellel mind a vevő, mind az eladó fél maradéktalanul elégedett. Az Abaqoos segítségével emellett a szolgáltatóknak járó járulékokat is azonnal ki lehet egyenlíteni.
Az Abaqoos legnagyobb hiányossága, hogy egyelőre csupán az OTPdirekt elektronikus banki szolgáltatáson keresztül lehet ezt a szolgáltatást elérni, mivel azonban a Vatera és a TeszVesz felhasználóinak mintegy fele az OTP Bank ügyfele, így a cég reményei hamarosan széles körben elfogadottá válik ez a fizetési mód. A későbbiekben mindenestre szeretnék elérni, hogy más hazai bankokon keresztül is elérhető legyen az elektronikus pénztárca - mondta Mónus Ádám, az Abaqoos-t üzemeltető POD CEE Kft. ügyvezető igazgatója.
A Vatera és a TeszVesz rendszereik biztonságának továbbfejlesztésére is hangsúlyt fektet. A jövőben ezen a területen professzionális segítséget vesznek igénybe Barta Sándor e-kereskedelmi biztonsági szakértő személyében. A szakember 2000 óta foglalkozik internetes visszaélések elemzésével és nyomozással, infobiztonsági tapasztalata több mint tízéves múltra tekint. Az aukciós portáloknak külsős szakértőként nyújt segítséget a megelőzésben és az elkövetők elleni eredményes fellépésben.
A TeszVeszen pedig kísérleti jelleggel már működik egy monitoring program, amely időben képes kiszűrni a gyanús felhasználói magatartást. Barta Sándor szerint amennyiben mégsem tudnának kiszűrni egy csalót, úgy a károsultak mellett a cégek is a korábbinál aktívabb szerepet fognak játszani a meginduló büntetőeljárásokban, és sértettként vesznek majd részt, így aktív segítséget tudnak majd nyújtani a csalás áldozataivá vált felhasználóknak.
Nyomozói kézikönyv
Bár a sikeresen lezárult tranzakciók számához képest a csalások aránya elenyésző, mindössze 8 ezred százalék, mind a nyomozó hatóságok, mind a felhasználók biztonságos internet használattal, illetve az internetes csalásokra figyelmeztető jelekkel kapcsolatos ismereteit bővíteni kívánják. A hatékonyabb felderítés érdekében egy rendszeres képzést, továbbá egy "nyomozói kézikönyv" összeállítását tervezik, mivel az eddigi tapasztalatok alapján sok nyomozónak hiányosak az internetes bűncselekményekkel kapcsolatos ismeretei. A felhasználók számára pedig egy online kvízjátékot indítanak, amelynek célja, hogy felhívja a felhasználók figyelmét, a visszaélések megelőzéséért maguk is sokat tehetnek.