Mióta az Egyesült Államokat és Európát is elérte a koronavírus-járvány, a hatóságok is arra kérik az embereket, hogy akinek a munkaköre lehetővé teszi, dolgozzon otthonról. Erre a tőzsde is reagált: megugrott a távmunka-megoldásokat szállító cégek részvényeinek árfolyama. A vidókonferenciázást kínáló Zoomnál például arról számoltak be, hogy az év első két hónapjában több új ügyfelük volt, mint tavaly egész évben. Ugyanakkor egymás után mondják le az élő konferenciákat: a Facebook előbb nemzetközi marketingtalálkozóját, majd fejlesztői konferenciáját törölte, az Apple a WWDC-t.
Újratervezés
Minden vállalatot arra kényszerít a koronavírus-járvány, hogy felmérjék, hogyan tudják segíteni a dolgozók átállását távoli munkavégzésre - magyarázza testvérlapunknak a 451 Research vezető elemzője. Ahol ettől eddig sem zárkóztak el, ott szerinte a járvány csak gyorsítani fogja az átállást. Például az IBM-nél most ismét távoli munkavégzésre kérik az alkalmazottakat, miután néhány évvel ezelőtt épp ellenkező irányba mutató szabályozásokat vezettek be. Más vállalatok utazási tilalmat rendelnek el.
A távmunka Amerikában nem új találmány: az egyesült államokbeli cégek 69 százaléka rendelkezik erre kidolgozott koncepcióval, a nemzetközi átlag 62 százalék. Piacelemzők szerint a többségük ennek ellenére nincs felkészülve arra, hogy ilyen sok alkalmazott huzamosabb ideig távolról dolgozzon, sőt még a megfelelő megoldást sem találták meg. A Polycom 2017-es felmérése szerint az Egyesült Államokban és további tizenegy országban a megkérdezettek 37 százaléka naponta használt kollégáival videókonferencia-szoftvert. Ugyanakkor a válaszadók 62 százaléka szerint a rendelkezésükre álló eszközök nem feleltek meg az elvárásaiknak, olyat szerettek volna, aminek egyszerűbb a használata, és jobban segíti a kapcsolattartást.
Hivatalosan minden olyan munkavállalónak, aki távmunkában is el tudja látni feladatait, ezt biztosítaniuk kell az amerikai munkaadóknak. A Zoom és versenytársai most rohamtempóban fejlesztenek és bővítik az ügyfélszolgálatot. Kínai ügyfeleinél a Zoom törölte a konferenciák időlimitjét, új ügyfelei kedvéért a betanulást gyorsító felhasználói segédleteket készített. A BlueJeans szóvivője szerint a cég átméretezi felhős infrastruktúráját, és bővíti hálózati kapacitásait.
Megmozdult az ipar
A huzamosabb ideig otthonról dolgozók jelentős részének olyan technikára van szüksége, amelynek segítségével akár határokon átívelő csoportmunka-kapcsolatot tarthat fenn közvetlen és távolabbi kollégáival, a vállalat beszállítóival és ügyfeleivel. Komplex kihívásról van szó, magyarázza a 451 Research vezető elemzője, különösen, ha az informatikai csapatra nehezedő megfelelőségi és biztonsági követelményeket nézzük. Legjobb, ha úgy kezdik, hogy számba veszik, milyen kommunikációs és technológiai támogatási eszközök állnak rendelkezésükre az egyes használati esetekre.
Az elemző szerint a járvány miatt bevezetett távmunka nagyot lendít az ágazaton. Míg a Zoom továbbra is a videókonferenciára helyezi a hangsúlyt, a CafeX Communications nemrég jelentette be a Challo nevű külső csoportmunka-szolgáltatását, míg a Microsoft Teams és a Facebook Workplace az irodán belüli és kívüli együttműködést igyekszik megkönnyíteni a dolgozóknak. Az Office csomagban elérhető Teams és a One Note oktatási változatai pedig kifejezetten az iskolák igényeire szabott funkciókkal biztosítják, hogy ne kelljen megállni a tanulással.