Az Amazonra egyre nagyobb nyomás nehezedik a hamisított termékek elleni fellépés érdekében. A második éves jelentésében közölte a cég, hogy tavaly 4 milliárd csalárd kínálati lista esetében akadályozta meg, hogy az oldalára felkerüljön, és több mint 3 millió hamis terméktől szabadult meg.
A seattle-i székhelyű e-kereskedelmi óriáscég 2021-ben a szellemi tulajdonjogok megsértésére vonatkozó panaszok számának csökkenését is tapasztalta, miközben nőtt az aktív márkák száma az oldalán. A jelentés szerint az Amazon több mint 2,5 millió hamis fiók létrehozására irányuló kísérletet állított le harmadik féltől származó piacterén, ahol az eladók közvetlenül a fogyasztóknak listázhatják termékeiket. Ez a szám körülbelül 58 százalékos csökkenést jelent a 2020-ban megállított próbálkozásokhoz képest, amit a vállalat az ellenőrzési folyamatának és a tisztességtelen szereplők elrettentésére tett egyéb erőfeszítéseknek tulajdonít.
Juozas Kaziukėnas, a Marketplace Pulse nevű e-kereskedelmi kutatócég alapítója szerint azonban nehéz lehet függetlenül megállapítani, hogy valójában mi - az Amazon politikája vagy több más tényező - okozta ezeket a csökkenéseket.
A hamisított cikkek régóta sújtják az Amazont és más e-kereskedelmi kiskereskedőket, köztük az eBayt. Az Amazon az elmúlt években fokozta a hamisítás elleni küzdelemre irányuló erőfeszítéseit, miközben a márkák és a hamisítás elleni jogszabályokat sürgető amerikai törvényhozók fokozottan ellenőrzik a helyzetet.
Az Amazon a jelentésében azt mondta, hogy tavaly olyan programot vezetett be, amely megnehezítette a rosszindulatú szereplők számára az értékesítési fiókok regisztrációját. Ehhez ugyanis a jelentkezőknek a személyazonosságuk igazolása érdekében a vállalat csapatának egy tagjával személyesen is beszélgetniük kell. Ellenőrzik az eladó fizikai helyét és a fizetési eszközöket is, valamint a gépi tanulást kihasználva felismerik a potenciális fiókokkal kapcsolatos kockázatokat.
Tavaly a vállalat közölte, hogy több mint 900 millió dollárt költött a csalások visszaszorítására, és több mint 600 eladót perelt be - vagy utalt vizsgálatra - az Egyesült Államokban és más helyeken, például Kínában. Az Amazon a jelentésben nem fedte fel a legtöbb hamisított termék forrását, de Kína fájó pontnak számít. A vállalat pedig nem osztja meg azokat az adatokat, amelyek segítenek felderíteni és megakadályozni, hogy hamis termékek jelenjenek meg az oldalán, mondta Mary Beth Westmoreland, az Amazon márkavédelmi alelnöke.
A Marketplace Pulse szerint a kínai székhelyű top kereskedők részesedése 2020 vége óta folyamatosan csökken az Amazon harmadik féltől származó piacterén. Ezt a tendenciát egyes szakértők szerint a világjárvány hozta a felszínre az ellátási lánc zökkenőivel, de a vállalat közelmúltbeli erőfeszítései is megerősödtek a tiltott tevékenységek, köztük a hamis értékelések visszaszorítására. Tavaly a vállalat több prominens kínai székhelyű eladót felfüggesztett, és állítólag 50 ezer kereskedőt rúgott ki a szabályainak megsértése miatt.