Mikitani a Rakuten révén (amely nálunk elsősorban a Viber kommunikációs platform révén ismert), Japánban a legnagyobb e-kereskedelmi játékos. Az idei nyara augusztus 21-e előtt is nehéz volt, de utána kifejezetten katasztrofális. A Rakuten nemrégiben indított mobilüzletága készpénzhiánytól szenvedett, a részvényesek megkérdőjelezték Mikitani befektetési érzékét, a piac pedig baljós jeleket küldött a vállalat online bankjának tervezett tőzsdei bevezetésével kapcsolatban.
Amikor a közösségi médiában augusztus 21-én megjelent egy öt másodperces videó, a zivataros nyár fagyos télbe fordult Mikitani számára. A nem meghatározható időpontban készült felvételen, egy éjszakai klubban a sugárzó hangulatban lévő Mikitani fiatal (állítólag ukrán) nőkkel körülvéve Dom Pérignon pezsgőt önt egy bulizó szájába. A videó (amelyet akár úgy is lehet értelmezni, hogy a mágnás kihasználja ezeket a nőket) vírusként terjedt el, és ennél kínosabb időpontban nem is kerülhetett volna elő - ismertette a helyzetet a Financial Times.
Alapjában nem volna kataklizmikus esemény, ha egy ismert ember félreérthető módon bulizik, de az ellenfelei ilyenkor azonnal erkölcstelenséget kiáltanak, és megpróbálják meggyengíteni a hitelességét. Annak pedig a politikában (ahogy a bulizó finn miniszterelnöknő esetében láttuk) és az üzletben komoly jelentősége lehet.
A részvényesek a Financial Timesnak azt mondták, hogy Mikitani számára borzasztóan rossz ez az időzítés, bármennyire is alaptalanok a vádak. A vállalkozó egyre feszültebb befektetőkkel folytatott megbeszéléseken védte meg vállalati hírnevét és üzleti elképzeléseit, miközben a cég 2022 végén azzal a komoly kérdésekkel néz szembe, hogy miként kelthetné fel az érdeklődést egy online banki egység tőzsdei bevezetése iránt a globális technológiai válság és a legrosszabb piaci körülmények között.
Elemzők szerint a Rakuten Bank tőzsdei bevezetése döntő lesz abban, hogy a cégcsoport szabad cash flow-hoz juthat-e a vérveszteség megfékezésére. Eközben a vállalat mobilhálózatot is épít, hogy felvegye a versenyt a SoftBankkal és az NTT DoCoMo-val. A Rakuten májusban azt is bejelentette, hogy online brókercégét is tőzsdére viszi.
Ha Mikitani sikerrel jár, akkor egy lépéssel közelebb kerülhet álma megvalósításához, a kiskereskedelem és a távközlés összekapcsolásához, ami csak kevés globális kiskereskedőnek sikerült eddig.
Mitsunobu Tsuruo, a Citigroup elemzője szerint szerint a Rakuten szabad cash flow hiánya idén 460 milliárd jen lesz, jövőre pedig további 230 milliárd jen. A csoport az év első hat hónapjában már 460 milliárd jennyi hiányt jelentett a nem pénzügyi üzletágában. A Rakuten beruházási tervei robbanásszerűen megnőttek, amióta 2020-ban elindította mobilszolgáltatását. Mikitani eredetileg azt mondta a befektetőknek, hogy a vállalatnak körülbelül 600 milliárd jenre lesz szüksége a mobilhálózat kiépítéséhez, de a Rakuten már több mint 1 billió jent költött, és a Citi becslése szerint ez az összeg 1,9 billió jenre fog emelkedni. Azaz valahogyan finanszírozást kell szerezniük.
A Rakuten részvényei idén több mint 40 százalékot zuhantak a pénzügyi erejével kapcsolatos aggodalmak miatt, még akkor is, ha a vállalat közölte, hogy más finanszírozási lehetőségeket is megvizsgál, például kötvénykibocsátást. Tavaly a cég a Japan Post Holdings, a Tencent kínai technológiai csoport és az amerikai Walmart kiskereskedelmi vállalat tőkeegyesítése révén 2,2 milliárd dollárt gyűjtött.
"Nem úgy tűnik, hogy a Rakuten képes lenne a növekedésbe való befektetéshez szükséges forrásokat előteremteni, miközben továbbra is hatalmas szabad cash flow hiányt termel. Legalábbis a piacok aggódnak, és ezért a részvényárfolyamot a hitelkockázat hajtja" - mondta Tsuruo.
A Rakuten szerint a mobilüzletág veszteségei elérték a csúcspontjukat, és remélik, hogy az üzletág stabil cash flow forrássá alakul át, hasonlóan ahhoz, ahogyan a SoftBank a hazai mobilüzletágával járt. De míg a SoftBank alapítója, Masayoshi Son az Apple iPhone-jának Japánban történő értékesítésére kötött exkluzív megállapodással az ország harmadik legnagyobb szolgáltatójává tette a vállalatot, Mikitani nem talált hasonló fegyvert a versenyhelyzet megváltoztatására.
"A mobil üzletág esetében nem látom, hogy a jelenlegi körülmények között mikor válik valaha is nyereségessé. A mobil már most is árucikké vált üzletág, így bárki, akinek van pénze és ideje, csinálhatja. De ha nincs pénzed, akkor addig kell csökkenteni a költségalapot, amíg el nem éred a nyereségességi vonalat" - mondta Tetsuro Tsusaka a Financial Times szerint. A Morgan Stanley elemzője, hozzátette, hogy még akkor is követni kell ezt az utat, ha a mobilhálózat minősége romlik.