Sokféle szempont szerint szűrték az előadásokat annak érdekében, hogy a résztvevők csak a legkiválóbb szakértők legizgalmasabb előadásaival találkozhassanak az október 2-ai konferencián. Kulcsár Bence agile coachot kértük a konferencia kapcsán, értékelje a magyarországi agilis transzformációk helyzetét.
Kulcsár Bence: A helyzet sokkal jobb, mint mondjuk nyolc éve: egyértelműen több a próbálkozás. A digitális transzformáció és annak igénye az agilis gondolkozást és az agilis módszerek bevezetését is igényli. A menedzsment rövid távon szeretné az innovatív vállalati kultúra gyümölcseit leszüretelni, nincs hely, ahol ne gyors eredményeket akarnának. Ezt mi sem jelzi jobban, mint hogy egyre több hirdetés jön velünk szembe, melyben szakembert keresnek agilis bevezetéshez.
IIR: Sikeresnek érzik a transzformációkban résztvevők ezeket a folyamatokat?
Kulcsár Bence Agile Coach
KB: Több mintázat figyelhető meg. Van, ahol a változásban résztvevők meglátják a modernitást és a lehetőséget, így extra energiát fektetnek tudásuk fejlesztésébe, itt a részeredmények is jobbak, ezzel együtt pedig a transzformációt is sikeresebbnek érzik. Vannak cégek, ahol jobban működnek, mint azelőtt, ám sok helyen a belső folyamatok, a jelenlegi projektportfolió-kezelés vagy a silók miatt a teljes agilis transzformáció megreked egy szinten. Annak ellenére, hogy egyes csapatok vagy projektek helyzete jobb lett, összességében nem maradéktalan az elégedettség sem a fejlesztők, sem a menedzsment, sem a támogató szakemberek részéről.
IIR: Nehéz vagy könnyű egy nagyvállalatnak agilissá válnia?
KB: Először is érdemes tisztázni, hogy egyáltalán nem könnyű dolog akár a vállalat IT-részlegének agilissá válnia, de még egy csapatnak sem. Az IT-részleg szintjén ez azt jelenti, hogy a fejlesztőktől a CIO-ig mindenki tisztában van az agilis szoftverfejlesztés alapjaival; tetteikben, döntéseikben, valamint eredményeikben ez egyértelműen megjelenik. Talán nem is tűnik nagy elvárásnak, hiszen mára már mindenki tudja, mi az agilis szoftverfejlesztés. De ha figyelembe vesszük, hogy egy agilis eszközöket használó és egy agilis gondolkozású csapat között a szakirodalom szerint a teljesítmény szemszögéből kétszeres különbséget lehet tapasztalni, akkor a megértés és alkalmazás más értelmet nyer. A magyar gyakorlatban kevés az olyan vállalati szoftvercsapat, amely képes volt megduplázni vagy triplázni a teljesítményét.
IIR: Mi ennek az oka?
KB: Sokszor eszembe jut egy hazai nagyvállalat újdonsült fejlesztési igazgatójával folytatott első beszélgetésem. Arra a kérdésre, hogy az elmúlt évben milyen szakmai könyvet, újságot, szakmai blogot vagy szerzőt olvasott, azt mondta, nem volt ideje olvasni. Ez nem egyedülálló jelenség akár a teljes vállalati szervezetben. Érdemes elgondolkozni azon a felmérésen, amely szerint az Egyesült Államokban a CEO-k átlag 60 könyvet olvasnak évente. Pedig nem valószínű, hogy több idejük van.
IIR: Miért kulcsfontosságú az olvasás vagy a tájékozottság ahhoz, hogy gyorsítani lehessen?
KB: Azért, mert egy teljes szoftverfejlesztési folyamat hatékonyságát, egy szoftverfejlesztő csapat teljesítményét, egy termék sikerét megduplázni rendkívül sok tudást és tapasztalatot igénylő, komplex dolog. Ha úgy tetszik, innováció. Az innovációnak ebben az értelemben nincs biztos receptje, de rengeteg írott tudás, modell, keret és gyakorlat érhető el. Azokkal a problémákkal, amelyekkel küzdünk, régen már találkoztak mások is, a gyorsítás fő mozgatórugója ennek ismerete. De más szempontokból is lényeges. Ha megnézzük, hogyan alakult ki a Scrum, a mára legelterjedtebb agilis keretrendszer, megállapíthatjuk, hogy maguk a fejlesztők rengeteg már akkor is elérhető szakirodalom és cikk segítségével voltak képesek befejezni egy projektet lehetetlenül rövid határidőre. Ma sem tud másként működni.
IIR: Vannak minták, amelyek segítik a gyorsítást?
KB: Igen, az agilis nagyvállalat a jól működő, hatékony, kreatív és produktív csapatokra épít. Ez sokszor elvész a transzformációk során, mert a nagyobb szervezeti, folyamati átalakításokra koncentrálnak. Ráadásul kvantitatív módon, mert a menedzsment nagyon gyorsan akar digitális és agilis transzformációt. Először tehát a valódi agilis gondolkozású csapatokat érdemes felépíteni, ami nem egy kétnapos agilis tréning, hanem folyamatos immerzív tanulás, kultúra kérdése.