Computerworld: Mi indokolta az új program bevezetését?
Rafal Maciejewicz: Nos, a kezdeményezés nem is annyira új, hiszen nyugat-európai piacaink egy részén már tavaly elindultak a pilot projektek. A viszonteladói program megújításával egyszerre szeretnénk támogatni szerződéses partnereinket és a vevőket is. Célunk, hogy az új rendszer segítségével jutalmazzuk a minél aktívabb eladásokat és a kompetenciát. Emiatt árbevétel szempontjából nem is teszünk különbséget a viszonteladók között, így hagyva teret a kisebb, de versenyképesebb cégeknek is.
CW: Vagyis bárki lehet hivatalos viszonteladó?
R. M.: Lényegében igen, a partneri megállapodás négy szintjét hoztuk létre. A legalsó, úgynevezett Registered viszonteladói státuszt bárki elérheti egy egyszerű, céges adatokat igénylő regisztrációval. A Certified és a további szintek tanúsítványhoz kötöttek, ami az Adobe kínálatának ismeretét követeli meg, és az értékesítési képességeket felmérő vizsga után szerezhető meg.
CW: Vannak már tapasztalataik Közép-Európában is?
R. M.: Az Európai Unióban szeptember 19-én jelentették be a programot, amely október 3-án lépett működésbe. A program révén további befektetéseket kívánunk tenni és fejleszteni fogjuk a magyar piacot.
CW: A legális/illegális szoftverek arányáról rendelkeznek adatokkal?
R. M.: Igen, a BSA helyi adatai szerint az országban nagyjából 41 százalékosra tehető a szoftverek jogsértő használata.
CW: Ez akkor nem Adobe-specifikus szám?
R. M.: Nem, de véleményem szerint az Adobe szoftverek esetében még valamivel magasabb is a kalóztermékek használata.
CW: Térjünk vissza a viszonteladói rendszerhez. Mibe kerül az egyes szinteknek való megfelelés?
R. M.: Abszolút nincs közvetlen költségvonzata a viszonteladóvá válásnak, az ahhoz szükséges oktatási folyamatban való részvétel és a minősítés tényleges megszerzése is ingyenesen áll az érintettek rendelkezésére. Németországban, Liechtensteinben, Svájcban és Ausztriában szerzett tapasztalataink szerint egyébként nagyjából 10 százalék az aránya összes viszonteladó partnerünk közül azoknak, akik a Registered fokozatnál többre törekednek. Ez teljes mértékben önszabályzó módon jött létre, nem befolyásoltuk az arányok kialakulását.
CW: Melyek az Adobe-termékek egyéb formában való értékesítésének eredményei, például az elõfizetéses modelleké?
R. M.: Pozitív tapasztalatokat szereztünk a tesztidőszakban részt vevő országokban futó becsatornázási programban és az előfizetéses modellel egyaránt. Ezek a kezdeményezések a felhasználókat célozzák. Ami az előfizetést illeti, kétféle modellt kínálunk ügyfeleinknek: egy hűségnyilatkozat mellett kedvezőbb, 12 hónapra szóló havidíjas konstrukciót, illetve az akár egyetlen hónapra is igénybe vehető előfizetési lehetőséget. Az ügyfelek visszajelzése pozitív, különösen a kevesebb erőforrással rendelkező vállalkozások részéről, amelyeknek így esélyük nyílik eredeti, legális Adobe-környezetben dolgozni.