Gyökeres változáson megy keresztül a BI és analitikai platformok piaca, állapította meg a Gartner a területet értékelő, idei elemzésében (2015 Magic Quadrant for Business Intelligence and Analytics Platforms). Az elmúlt tíz évben a BI platformokkal összefüggő beruházások elsősorban a jelentéskészítésre, a vállalat üzleti alkalmazásaiban kezelt adatok elemzésére, és az ehhez szükséges konszolidációs projektek megvalósítására irányultak, amelyeket az IT-oldal vezetett. Jellemzően központosított és szigorúan ellenőrzött riportkörnyezetet alakítottak ki a vállalatok, amelyben a begyűjtött igények alapján az IT-osztály készítette a jelentéseket, juttatta el azokat a döntéshozókhoz és elemzőkhöz, az infómunkások különböző csoportjaihoz.
Napjainkban azonban az üzleti felhasználók sokkal szélesebb köre keresi a módját, hogy a fejlett analitikai eszközökkel megszerezhető betekintéshez informatikai és adatkutatói ismeretek nélkül is közvetlenül, interaktív módon férjen hozzá. Az IT-osztály feladata, hogy kiszolgálja ezt az igényt, méghozzá úgy, hogy az önkiszolgáló analitikai környezetben is megtartsa a minőséghez és biztonsághoz elengedhetetlen irányítást.
Decentralizált BI
A vállalatirányításhoz továbbra is szükség lesz az üzleti alkalmazásokban, például az ERP-rendszerekben kezelt adatok elemzésével előállított jelentésekre, ami változik, az a jelentéskészítés módja, amely az újonnan felmerülő, kiterjedtebb analitikai igényeket is ki tudja szolgálni, mutatott rá a Gartner. A már meglévő, vállalati szabványnak számító, de jellemzően IT-központú BI-platformoktól részben elfordulva egyre több üzleti felhasználó keres megoldást a sokkal decentralizáltabb adatfelfedező (data discovery) eszközökben, amelyekkel az adatforrások szélesebb, változatosabb körén is önkiszolgáló módon végezhet elemzéseket. A könnyen használatba vehető adatfelfedező platformok gyorsan terjednek a vállalatoknál, mivel az üzleti felhasználók mellett az IT-oldal is segítségül hívja őket, hogy egy újonnan felmerülő analitikai igényt rövid átfutással kiszolgálhasson. A Gartner szerint a tisztán új beszerzések több mint fele már most is ilyen adatfelfedező platformokhoz köthető.
Immár hat éve tapasztalható, hogy a szervezetek egyre gyakrabban egészítik ki meglévő, IT-központú BI-platformjukat üzleti felhasználóknak szánt,, interaktív elemzéseket támogató, adatfelfedező eszközökkel, amelyeket 2014-ben új beruházásaiknál már sok esetben előnyben részesítettek a hagyományos megoldásokkal szemben. A BI decentralizált modelljére váltó szervezetek célja, hogy az üzleti oldalon a felhasználók széles körében hozzáférhetővé tegyék a gyors és mély betekintést adó elemzőeszközöket. Ezzel párhuzamosan azonban nő az elvárás az IT-oldallal szemben is, hogy ezt az önkiszolgáló környezetet is magabiztosan felügyelje és irányítsa.
A hagyományos BI-platformok szállítói persze igyekeznek megfelelni az új elvárásoknak is, ezért sorra jelennek meg az üzleti felhasználóknak szánt elemzőeszközeikkel, kiemelve, hogy azokat eleve integrálták meglévő üzletiintelligencia-kínálatukkal. A piacelemző szerint azonban ezek az eszközök csupán halvány imitációi voltak az eddigiekben az olyan sikeres adatfelfedező megoldásoknak, mint a mércét magasra állító Tableau és QlikView. Újgenerációs megoldásaik – mint pl. az SAP Lumira és az IBM Watson Analytics – már eredménnyel szállhatnak versenybe, tette hozzá a Gartner, miután kellően kiforrott ajánlattá fejlődnek.
Ezzel párhuzamosan a vállalatok és a független szoftverfejlesztők is igyekeznek mind jobban beágyazni a hagyományos jelentéskészítő funkciókat, műszerfalakat és interaktív analitikai eszközöket az üzleti folyamatokba és alkalmazásokba, hogy azokat az üzleti felhasználók szélesebb körében hozzáférhetővé tegyék. A BI-platformok statisztikai funkcióira és algoritmusaira épülő, fejlettebb analitikai képességek beágyazására is akad példa, amelyek a komolyabb analitikai ismeretekkel nem rendelkező elemzőket is mélyebb betekintéshez segítik.
Intelligens felhő
Miközben a vállalatok az üzleti intelligencia decentralizált modelljére váltanak, az üzleti felhasználók és az elemzők is olyan adatfelfedező és interaktív adatvizualizáló eszközöket keresnek, amelyekkel az IT-osztály irányítása alatt álló környezeten túli adatforrásokhoz is önkiszolgáló módon férhetnek hozzá. Ilyenek például a kifinomult, de informatikai és adatkutatói ismeretek nélkül is használható adat-előkészítő eszközök, amilyeneket a keresletet látva a nagy BI-szállítók és a piac új szereplői is kínálnak, okos adatkutató és mintaészlelő alkalmazásokkal együtt. Az új megoldások célja, hogy a fejlett analitikai funkciókat a felhasználók minél nagyobb táborában hozzáférhetővé tegyék a felhőben és mobileszközökön, a hagyományosan nem BI-felhasználónak tekintett fogyasztókat is beleértve.
Ezzel együtt a felhőalapú BI-megoldások iránt érdeklődő vállalatok aránya 2014-ben 42 százalékra csökkent az egy évvel korábban regisztrált 45 százalékról. Az üzletiintelligencia-platformok piacát és a meghatározó szállítókat értékelő tanulmányához a Gartner felhasználói felmérést is készített, melyben több mint kétezer vállalatot kérdezett gyakorlatáról, elvárásairól és beruházási terveiről. A válaszadók 28 százaléka mondta, hogy nyilvános, magán- vagy hibridfelhő-környezetben BI-megoldás bevezetésén dolgozik, további 14 százalékuk pedig úgy nyilatkozott, hogy erre készül. Ezek a szervezetek egyébként a magánfelhő-környezetben történő bevezetést részesítik előnyben, ez a preferencia elsősorban azon üzletágakra jellemző, amelyeknél az elemzésre szánt adatok már eleve a felhőben vannak. A tavalyi enyhe csökkenés ellenére a vállalatok és a szállítók is nagy lehetőséget látnak a felhőalapú BI-megoldásokban.
Egyre-másra jelennek meg az új szolgáltatások, amilyen a Salesforce Analytics Cloud is, valamint a kimondottan felhőre építő BI-startupok. A házon belül bevezethető, hagyományos BI-szállítók közül is sok kidolgozta már felhőstratégiáját, bár több még nem tartalmaz világos irányvonalat arra nézve, hogy miként is kellene összekapcsolni a felhőszolgáltatásokat a helyben üzemeltetett alkalmazásokkal, mutatott rá a piacelemző.
Egyre több vállalat épít olyan analitikai alkalmazásokat is, amelyek a változatos, multistrukturált adatok házon belüli és azon kívüli, felhőben elérhető forrásait érik el és hasznosítják olyan, új típusú elemzésekhez, mint a helyalapú analitika, a hangulatváltozás- és a kapcsolatháló-elemzés. A multistrukturált adatforrások és adatfolyamok natív elérése, valamint interaktív elemző és vizualizáló eszközökkel történő hasznosítása olyan igény, amely ma még az új megoldások korai felhasználóira jellemző, de a továbbiakban ezek fontos platformképességgé válnak.
A Gartner előrejelzése szerint a BI-platformok piaca 2018-ig évente átlagosan 8,7 százalékkal fog nőni, az üzleti alkalmazások szegmensében ez lesz az egyik leggyorsabban bővülő terület. Már másfél év távlatában az üzleti felhasználók többsége olyan önkiszolgáló eszközökhöz is hozzá fog férni vállalatánál, amelyekkel az adatokat az informatikusok nélkül is elő tudja készíteni elemzésre. Egyfelől tehermentesíti majd ez az IT-oldalt, ugyanakkor új feladatot is ró rá, mutatott rá a piacelemző, 2016-ra ugyanis az önkiszolgáló eszközök kevesebb mint 10 százalékát tudják majd a vállalatok olyan mértékben IT-irányítás alá vonni, hogy az már elejét vegye az elemzések eredményét és az üzleti döntéseket is negatívan befolyásoló következetlenségeknek.
Gyorsabban nyitnak majd a kis- és középvállalatok a piac viszonylag új szereplői által kínált megoldások felé, míg a nagy szervezetek többsége egyelőre kivár, hogy meggyőződhessen róla, nagyvállalati szintű BI platformján megjelennek-e az üzleti oldalnak szánt, önkiszolgáló eszközök, és azokkal miként tudja lefedni a jelentéskészítésen túlmutató analitikai igényeket.