Tegyük félre az emberek munkáját elvevő robotokkal kapcsolatos sztereotípiákat, a hangzatos szalagcímek sugallta ijesztő jövőképet! Mint a történelem igazolta, a mezőgazdasági és az ipari forradalom innovációi mindig előrelépést jelentettek. Nem lesz ez másként az adatok forradalmának korában sem. Bár tény, hogy egyes emberi szerepek idővel meg fognak változni, a haladás azonban új munkahelyeket, új üzleti modelleket és új iparágakat indít növekedésnek. A gépi tanulás nem feleslegessé tesz bennünket, hanem hatékonyabbá.
Sötétben növényt termeszteni
2020-ra szinte minden új szoftvertermékben megtalálhatóak lesznek a mesterséges intelligencián alapuló technológiák - jósolja a Gartner -, így a mostani időszak döntő jelentőségű lehet a szoftverfejlesztők számára, illetve válaszút elé állítja a szoftvereket vásárló vállalkozásokat.
- Az egyre kiforrottabb és elterjedtebb felhőtechnológiák ma már szinte minden vállalkozás IT-stratégiájának részét képezik. A felhő a digitális átalakulás és az adatokban rejlő érték kihasználásának motorjaként szolgál majd. A technológiát felhasználó szervezetek a gyorsabb és hatékonyabb döntéshozatalnak köszönhetően nagyobb ütemben fejlődhetnek. Egyetlen vállalkozás sem engedheti meg magának, hogy kényelmesen hátradőlve várakozzon - fogalmaz Reményi Csaba, az Oracle ügyvezetője.
Reményi Csaba ügyvezető, Oracle
Gépi tanulást megvalósítani egy szervezet alegységein belül azonban olyan, mintha sötétben próbálnánk növényt termeszteni.
- A növényeknek fényre, a gépi tanulást végző algoritmusoknak pedig adatokra van szükségük a fejlődéshez, és minél több adathoz férnek hozzá, annál okosabbá válnak, és a döntéshozó képességük is fejlettebb lesz.
Reményi Csaba szerint a gépi tanulás elterjedése kéz a kézben halad a felhőalapú számítástechnika bővülésével. A felhőalapú megoldások zökkenőmentes integrációja elengedhetetlen a gépi tanulás elterjedéséhez és hatékonyságához. Ezek a megoldások egyre nagyobb adattömeget tesznek elérhetővé a gépi tanulást végző algoritmusok számára, felhasználva a hálózat minden szegletében megtalálható információkat.
Beszélt már robottal?
A gépi tanulás jelenleg leginkább az ügyfélszolgálatokat forradalmasítja. Nem véletlenül, hiszen az ügyfélszolgálatoknál felmerülő kérdések túlnyomó többsége csupán néhány jól kategorizálható témakört érint, könnyen megválaszolható, ezért ezt a munkakört gépi tanulásra képes csevegőrobotok is képesek ellátni, mégpedig a humán munkaerőnél pontosabban és gyorsabban, így csökken a várakozási idő és kevesebb lesz a stressz, miközben az ügyfélszolgálati munkatársaknak több idejük marad arra, hogy az emberi beavatkozást igénylő panaszokkal foglalkozzanak.
Az Oracle ügyvezetője szerint talán ez a példa mutatja meg a leginkább kézzelfoghatóan, hogyan egészítheti ki a gépi tanulás az emberi munkavégzést.
- A gépi tanulással kapcsolatban az egyetlen veszély, ha nem veszünk tudomást róla - mondja.