A robotizált folyamatautomatizálás (RPA) kezelőfelület-felismerő technológiákkal és munkafolyamatok futtatásával utánozza a számítógépes alkalmazásokban dolgozó emberek kattintásait és billentyűleütéseit a feladatok végrehajtásához. Az egyszerűbb, rutinjellegű munkafeladatok automatizálásával az RPA nemcsak a teljesítményt és a költségeket optimalizálja, hanem emberi munkaerőt is felszabadít az összetettebb, nagyobb hozzáadott értékű feladatok elvégzéséhez - ami érthetően magára vonja a Covid-19 gazdasági-társadalmi hatásaival szembesülő vállalatok figyelmét, mutatott rá a Gartner.
Májusban az elemző arról számolt be, hogy a következő három évben az egyesült államokbeli egészségügyi szolgáltatók fele RPA-beruházást tervez, ami robbanásszerű növekedést vetít előre, mivel ez az arány ma még csupán 5 százalék. A költségek és a szűkös erőforrások optimalizálása azonban annyira sürgető a világjárvány terhei alatt roskadozó egészségügyben, hogy az ilyen hatalmas lendületet adhat az RPA-bevezetésnek. Ráadásul a robotizált folyamatautomatizálás csupán egy az egészségügyben gyorsan teret hódító, mesterséges intelligenciára (AI) épülő technológiák közül. A Gartner szerint 2023-ra ugyanis a betegekkel folytatott interakciók 20 százalékában szerepe lesz az AI valamely változatának, bár ez az arány ma még a 4 százalékot sem éri el.
A pénzügyi igazgatók közel negyede (24 százalék) készül arra, hogy a koronavírus-járvány idején az eddiginél többet költsön RPA-ra a további költségoptimalizálás érdekében, állapította meg az elemző egy másik felmérésében (CFO Actions in Response to COVID-19), amelyet 161 vezető körében készített szintén idén májusban. Figyelemre méltó, hogy a kiadások, közöttük az IT-beruházások visszafogása mellett mind több pénzügyi igazgató látja be, hogy egyes technológiákra érdemes még ilyen körülmények között is többet költeni, mert azokkal vállalati szinten nagyobb költségoptimalizálás érhető el. A válaszadók ötöde például felhőalapú ERP (20 százalék) és fejlett analitikai megoldásokra (19 százalék) is az eddiginél többet fordítana.
Tükrözi mindezt az RPA-piac teljesítménye is. A Gartner adatai szerint a robotizált folyamatautomatizálás kategóriája 2019-ben is látványos ütemben, 62,9 százalékkal bővült, ezzel mérete elérte az 1,4 milliárd dollárt, és már második éve a vállalati szoftverpiac leggyorsabban növekvő szegmensének számít.
Idei mágikus négyzetében (2020 Gartner Magic Quadrant for Robotic Process Automation) az elemző a megoldások funkcionalitását tekintve is gyorsan fejlődő RPA-piac 16 szereplőjét értékelte ki, és négy szállítót (Automation Anywhere, UiPath, Blue Prism és WorkFusion) sorolt a vezetők élmezőnyébe. Ketten közülük elkészítették saját felmérésüket is az elmúlt hónapokban.
Automatizálás intelligenciával
Digitális átalakulásuk felgyorsítására készteti a vállalatokat a járványhelyzet, a szervezetek szinte minden iparágban keresik azokat a folyamatokat, amelyeket a mesterséges intelligencia segítségével automatizálhatnának az üzlet állóképességének és a működés hatékonyságának növeléséhez, illetve a költségek csökkentéséhez, világított rá az Automation Anywhere június végén közreadott jelentése (The Work World is Transforming). Kutatásában a szállító több mint 5 ezer közép- és nagyvállalati vezetőt kérdezett a Covid-19 utáni időkre vonatkozó terveiről húsznál több, elsősorban fejlődő országban.
A válaszadók több mint 70 százaléka mondta, hogy vállalatánál az alkalmazottak legalább fele teljesen digitalizált munkahelyen fog dolgozni a jövőben, míg a megkérdezettek negyede úgy nyilatkozott, ez az arány a 80 százalékot is meghaladhatja. A működésüket és stratégiájukat átalakító szervezetek eszerint a fizikai munkakörnyezetek kialakítása és fenntartása helyett a továbbiakban sokkal inkább a távolról dolgozó munkaerő támogatására összpontosítanának, amitől nagyobb termelékenységet és hatékonyságot várnak.
Döntő szerepet kap a transzformációban az automatizálás mellett a mesterséges intelligencia (AI) és a fejlett analitika is, mivel ezek a technológiák megkönnyítik a fejlett digitális megoldások széles körű bevezetését, a velük végezhető munka demokratizálását, valamint az egyéni teljesítmény fokozását, mérését is. A válaszadók közel fele úgy ítéli meg, hogy az RPA és az intelligens automatizálás más formáinak bevezetésével a vállalatok a világjárvány utáni időkre is felkészülhetnek, mivel ezek a technológiák hosszabb távon is ellenállóbbá teszik az üzletet, és hajtják további digitális átalakulását.
A megkérdezettek 57 százaléka fejezte ki szándékát RPA- és AI-képességeinek gyarapítására, 28 százalékuk analitikai tudását, 15 százalékuk pedig gépi tanuláshoz fűződő ismereteit bővítené.
Mindezek a trendek a pénzügyi szektortól kezdve a professzionális szolgáltatásokon át az egészségügyig és élettudományokig minden területen egyaránt kifejezésre jutnak a felmérésből ítélve. Az Automation Anywhere szerint az említett digitális technológiák lehetőségei még a világjárvány által legsúlyosabban érintett gyártóiparban, személyszállításban és kereskedelemben is bizakodásra adnak okot, mivel segítségükkel a vállalatok jobban megérthetik ügyfeleik megváltozott igényeit, és új modelleket dolgozhatnak ki azok kiszolgálására.
Posztpandémiás munkahely
Jóllehet a járványhelyzetben jelentkező újabb üzleti-piaci kihívások megválaszolására a vállalatok mind kiterjedtebben alkalmazzák az RPA-t és az intelligens automatizálás más technológiáit is, továbbra is kulcsfontosságúnak tartják az emberközpontú megközelítést, amely a jövő munkahelyén is a siker záloga lesz - mutatott rá a Forrester Consulting tanulmányában (The Future of Work: A Pandemic Spotlight), amelyet a UiPath megbízásából készített.
Idén májusban, a koronavírus-járvány első hullámának csúcsán a Forrester angol, amerikai, francia, japán és német vállalatok körében készített online felmérést. A többek között üzemeltetéssel foglalkozó, illetve különféle szolgáltatóközpontokat működtető szervezetek színeiben megszólaló 160 döntéshozó válaszai alapján a pandémia egyértelműen felpörgette a digitalizációt, beleértve az automatizálást célzó beruházásokat is. A világ az utóbbi néhány hónapban nagyobb digitális átalakulást látott, mint a megelőző öt év folyamán, és ezt a hullámot többek között az intelligens automatizálás technológiái támogatják és gyorsítják.
A megkérdezettek 48 százaléka jelentette ki, hogy a következő egy évben vállalata növelni fogja RPA-beruházásait. A szervezetek 83 százaléka az ellátási láncban fokozná a működés agilitását, sokoldalúságát és állóképességét robotizált folyamatautomatizálással. Hasonlóan magas azok aránya is, akik az RPA-t a háttérben zajló (back-office) feldolgozásban vetnék be (80 százalék) a költségnyomás enyhítésére, illetve a technológiával a távolról dolgozó kollégák munkáját támogatnák (75 százalék).
Miközben a járványhelyzet önmagában is stresszeli az embereket, a krízis kezelését célzó automatizáció tovább növelheti ezt a feszültséget, derült ki a felmérésből. A válaszadók 57 százaléka mondta, kollégáit mérsékelt vagy kifejezett aggodalommal tölti el a gondolat, hogy a gyorsan változó munkahelyi körülmények között kevésbé tudnak majd megfelelni az elvárásoknak.
Rendkívül fontos ezért, hogy a vállalatok átképzéssel, illetve a képességbővítés lehetőségével is segítsék munkavállalóikat az alkalmazkodásban. A Forrester által megkérdezett döntéshozók 60 százaléka egyetértett abban, hogy a munkahelyek között hordozható digitális képességek tanúsítása megkönnyíti a munkavállalóknak az automatizálás feldolgozását, és jobban felkészíti őket a munka jövőjére, amely még több, gyorsabb alkalmazkodást követelő változást tartogat. Posztpandémiás munkavállalói élményt kell kialakítaniuk a vállalatoknak, amely a tanulás és a karrierépítés támogatásán túl az egészségi állapot monitorozására is kiterjed.