A díjfizetési szisztéma információit a tavalyi jogszabályi felhatalmazás alapján megkaphatja a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).
Az ellenőrzések megszervezéséhez a hatóság felhasználhatja a különféle járműmozgással összefüggő adatokat.
A Magyar Nemzet megtudta, hogy a NAV-nál külön munkacsoport foglalkozik az áfacsalások megelőzésének és feltárásának lehetséges módozataival: az egység folyamatosan elemzi, miképpen aknázhatók ki leginkább az e-útdíj-rendszerben rejlő lehetőségek.
Értesülésünk szerint már több nagy idei fogásnál is segítettek az útdíjadatok. A részletekről a NAV jövedéki és vámügyekben nyilatkozó szóvivője adott a lapnak tájékoztatást.
Suller Attila jelezte, hogy az áfavisszaélések egyik jellemző típusánál a csalók azokat a forgalmiadó-szabályokat játsszák ki, amelyek az unión belüli adásvételek után a közterhek nagyságáról, befizetéséről szólnak.
A visszaélések megvalósítói nemegyszer kamionokat indítanak útnak: a járművek elhagyják az országot, majd visszatérnek. A papíron külföldre szánt szállítmány azonban legtöbbször idehaza – feketén – kerül forgalomba.
Emellett arra is akadhat példa, hogy az áru nem lépi át a határt, csak a fuvarlevélen igazolják a külföldi átvételt, miként az is megeshet, hogy a kamion üresen közlekedik, s valójában nincs is áru.
– Az e-útdíj rendszeréből az adóhivatal pontosan megtudhatja, mely teherautó merre közlekedett az országban, hol lépett ki, vagy hol érkezett hazánkba – magyarázta Suller Attila.
A gyanús szállítmányokat tehát könnyedén nyomon követheti a hatóság, emellett a teherautók útjának ellenőrzése vagy az árumozgás hiányának megállapítása visszamenőleg is lehetséges.
A szóvivő elmondta: a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. és az adóhivatal között elektronikus kapcsolatot alakítottak ki, a NAV az internet segítségével, egyedi informatikai alkalmazás révén kérheti le a szükséges információkat.