A Firefox OS előzetes bejelentésekor, amelyre február végén, a barcelonai Mobile World Congress konferencián került sor, a Mozilla négy telefongyártó és közel húsz mobilszolgáltató támogatásától övezve lépett a közönség elé. A nyílt forráskódú mobil operációs rendszer az elképzelés szerint olcsóbb okostelefonokba kerülne, amelyek különösen a fejlődő piacokon segíthetnék a termékkategória gyorsabb térnyerését – a Telefonica adatai szerint a latin-amerikai országokban az okostelefonok átlagos piaci penetrációja például mindössze 18 százalék.
A Mozilla mobilplatformjára és a Qualcomm processzorára épülő első telefonok szállítását az Alcatel One Touch, az LG Electronics és a ZTE már a nyáron megkezdi, a Huawei első készülékei pedig az év második felében kerülhetnek forgalomba.
A ZTE első, Firefox OS-alapú okostelefonja, az Open (képünkön) a Mozilla bejelentését követő napon debütált Barcelonában. Az 1 gigahertzes processzor mellett 256 megabájt memóriát és 512 megabájt beépített tárhelyet tartalmazó készülék kijelzője 3,5 colos, kamerája 3,2 megapixel felbontású. Egyelőre azonban nem ismeretes, hogy a ZTE Open mennyibe fog kerülni.
A gyártók mellett 18 mobilszolgáltató is felsorakozott a Firefox OS mögött – közöttük a Deutsche Telekom és a Telenor, ami azt jelenti, hogy Brazília, Kolumbia, Lengyelország, Mexikó, Montenegró, Spanyolország, Szerbia és Venezuela mellett Magyarországon már az első hullámban megjelennek a Mozilla mobilplatformjára épülő okostelefonok.
A mobil operációs rendszerek piaci sikere azonban nagyrészt azon múlik, hogy mekkora fejlesztői ökoszisztéma támogatja őket és hány alkalmazás érhető el rajtuk. A Mozilla szerint a Firefox OS köré nem kell majd új fejlesztői közösséget toborozni, mert az HTML5-ben írt alkalmazásokat futtat.
A sietség, amellyel a mobilszolgáltatók támogatásukról biztosították az új mobilplatformot, arra utal, hogy a távközlési cégek az Android és az iOS mellett nagyon szeretnének egy harmadik, erős szereplőt látni a piacon. A CCS Insights anyalapunknak nyilatkozó elemzője szerint azonban ennek az elkötelezettségnek még ki kell állnia az idő próbáját. Hosszabb távon sok múlhat azon, hogy a fejlesztők mennyire lesznek elégedettek a Firefox OS-szel, és a felhasználók milyennek találják az elkészült alkalmazások minőségét, tette hozzá az Ovum szakértője.
A Mozilla piacra lépése azonban még akkor is reménytelenül megkésettnek bizonyulhat, ha a Firefox OS a szolgáltatók után a fejlesztők kegyeit is megnyeri. A Windows Phone példája mutatja, hogy a követők milyen kilátások elé nézhetnek a mobilpiacon. A Microsoft platformja jó kritikát kapott – bár az eddigi verziók közötti kompatibilitás hiánya nem kedvezett neki –, az egyik legnagyobb telefongyártót mindenki másnál szorosabban maga mögött tudhatja, és a rá épülő eszközök jól menedzselhetők vállalati környezetben, az áttörés mégis elmaradt. Az előrejelzések szerint a Windows Phone piaci részesedése a következő években sem fog 5 százalék fölé nőni, legalábbis világszinten.
Ugyanez könnyen megtörténhet a Firefox OS-szel is. A Gartner elemzője szerint az Android és az iOS babérjaira törő jelöltek táborában – amely a Tizent és az Ubuntut is magába foglalja – eddig a Mozilla mutatta fel a legtöbbet, de ez még kevés lehet a piaci sikerhez. A felhasználók ugyanis nem egy harmadik mobilplatformot, csupán jó és olcsó okostelefonokat akarnak. Márpedig egyre olcsóbb Android-alapú készülékek közül választhatnak, és legutóbb a Nokia is nagyot vágott néhány Lumia modell árán. Lehet, hogy egyes gyártók elébe mennek a Firefox OS-re épülő, kedvező árú okostelefonok megjelenésének, és ha a Mozilla nem is, a felhasználók végül mégis jól járnak.