Az internetes fizetési szolgáltatásokat fejlesztő és üzemeltető Escalion Hungary Kft. a webáruház-fejlesztő Webshop-Experts Kft.-vel közösen készített átfogó kutatást az online fizetés helyzetét a magyar e-kereskedelemben. A hazai e-kereskedők valós igényeit és véleményét igyekeztek felmérni az online fizetési megoldásokkal kapcsolatban. A felmérés következtetéseit összesen 403 visszajelzésből vonták le. A válaszadó webáruházak többségükben fogyasztási termékek értékesítésével foglalkoznak, és működési korukat tekintve fiatalnak (0-3 év) mondhatók.
A kutatás eredménye jól szemléltette, hogy a hazai e-kereskedelmi szektor speciális helyzetben van. A nyugat-európai viszonyokkal szemben a bankkártyák és hitelkártyák használata az online vásárlásban még a korai fejlődési szakaszban tart. Ennek jellemzője a magas növekedési ráta, de a fizetési szolgáltatások alacsony színvonala is.
Az induló cégek között viszonylag alacsony azok száma, amelyek kezdettől online bankkártyás fizetési lehetőséget is nyújtanak vásárlóiknak, míg Nyugat-Európában az online értékesítők majdnem 100 százalékban alkalmazzák ezt a fizetési módot.
Vajon egy magyar kereskedő, ha elindítja webáruházát, miért nem vezeti be mindjárt a fejlettebb piacokon szokásos fizetési módokat? A kutatás nyitott kérdéseire adott válaszokból megismert egyik legfontosabb ok, hogy a jelenlegi hazai szolgáltatók (leginkább bankok) rendkívül szigorú szabályozást alkalmaznak, és olyan feltételektől teszik függővé a szerződés megkötését, amelyeknek az induló cégek sok esetben nem tudnak megfelelni.
„Amíg a vásárló a kiválasztott terméket átvételkor fizeti ki, addig csak a választás történik online, nem a tényleges vásárlás" - értékeli a kutatás tapasztalatait Bernáth Lajos, az Escalion Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. „Eddig a pontig a leglátogatottabb webáruház is csak egyfajta katalógus, promóciós felület, így ami a szolgáltató oldalán konverziós probléma, az a vásárlók részéről a tájékozódási és fogyasztási szokások kérdése."
A kutatás során megkérdezettek közül a bankkártyás fizetési opciót nem használó kereskedők döntő többsége (81 százalék) szeretné ezt a fizetési módot is bevezetni. Közöttük a válaszadók 61 százaléka már egy éven belül szeretne túl lenni ezen a lépésen. Akik nem tervezik a bankkártya elfogadást, azok főleg az árréshez mérten magas forgalmi jutalékot nevezik meg tartózkodásuk elsődleges okaként. Szintén kiderült a válaszokból, hogy bár az online értékesítők említett magas hányada egy éven belül tervezi az online bankkártyás fizetés bevezetését, valójában akkor dönt erről, ha talál olyan szolgáltatót, amelyik rugalmas és olcsó.
Összességükben az internetes piac hazai szereplői nem elégedettek a jelenleg elérhető szolgáltatók nyújtotta lehetőségekkel. A vásárlók, fogyasztók megkérdezésén alapuló felmérések pedig azt mutatják, hogy a csalásoktól való félelem, noha évről-évre csökken, még mindig komoly visszatartó erő bankkártyánk internetes használatával szemben.