Mára már döntő szóval bír az SAP termékportfólióját meghatározó befektetési kérdésekben és a kapcsolódó üzleti modellek vonatkozásában is; Hala Zeine 2001-ben csatlakozott az SAP-hoz. A vállalat üzletfejlesztési vezetőjeként feladata a portfólió kialakítása, valamint a cég üzleti stratégiájának meghatározása. Zeine munkája során éppúgy foglalkozik az árazás legfőbb kérdéseivel, mint a termékek piacra vitelével.
Computerworld: Az SAP széles termékkínálata jól ismert, hiszen huszonöt iparág mellett tucatnyi üzleti területet is lefednek a cég termékei. Milyen kritériumoknak kell, megfeleljen egy megoldás, amely végül az árlistára kerül?
Hala Zeine: Annak érdekében, hogy a legjobb elemekből álló portfóliót tegyük össze, minden ilyen irányú munkát a társaság stratégiájával összhangban hajtunk végre, és referenciaértékek mentén vizsgáljuk az összes megoldást. Folyamatosan figyeljük a globális, a lokális, az ágazati és a várható technológiai trendeket, szoros együttműködésben állunk a felhasználói csoportokkal, valamint az ágazati elemzőkkel. Minden portfólió-befektetésünk célja, hogy a felhasználókat támogassa, minél nagyobb értéket adjon számukra. Mindezeknek köszönhetően versenyképes árazást tudunk biztosítani, folyamatosan fejlesztjük és alakítjuk a szolgáltatásokat.
Hala Zeine, az SAP SE üzletfejlesztési vezetője
A mindennapokban alaposan kimunkált irányítási és portfólió-kezelési ciklust követünk, amelyben a vállalat igazgatósága a befektetéseink teljesítményét éppúgy vizsgálja, mint az új lehetőségeket. A cég filozófiájában teret kapnak a befektetések védelmét biztosító sztenderd megoldások, a növekedést ösztönző gyakorlatok, de nem feledkezünk meg a jövő innovációinak támogatásáról sem. Mindezek részeként számtalan teljesítményindexet veszünk figyelembe, így a bevételi mutatót, a felhasználó oldali fogadtatást, valamint a piaci növekedést is.
CW: Jelenleg hány terméket kínál az SAP? Mi számít a legdinamikusabban növekvő szegmensnek a portfólión belül?
HZ: Portfóliónk jelenleg mintegy 400, teljes mértékben integrált terméket tartalmaz. Az elmúlt év negyedik negyedéves eredményeiről még nem beszélhetek, azt azonban elmondhatom, hogy 2017 harmadik negyedévében a teljes portfóliónk komoly növekedést ért el, az S/4HANA alkalmazása éves viszonylatban 70 százalékos bővülést mutatott, de emellett a felhőmegoldások használata is folyamatosan emelkedik.
CW: Hogyan változott a termékportfólió az évek során?
HZ: Jelentősen átalakult a portfóliónk az elmúlt évtizedben - az ERP-szállító cégtől eljutottunk egészen a HANA-, a felhőtechnológiáig, választ adva a vállalatok digitális átalakulása jelentette igényekre, a munkavállalói elkötelezettségtől kezdve az ügyfélélményen, a költségellenőrzésen és a beszállítói láncon át egészen a gyártásig. Valamennyi megoldásunk számára a felhőplatform biztosítja az integrációt, a bővíthetőséget, a teljes analitikai és adatkezelési hátteret.
CW: Hogyan befolyásolták az SAP árképzési stratégiáját az olyan globális jelenségek, mint a pénzügyi válság, a digitalizáció vagy éppen a konkurensek ajánlatai? Hogyan érinti a cég kereskedelmi gyakorlatát a nyílt forráskódú szoftverek megnövekedett használata?
HZ: Mivel a leggyorsabban változó iparágban dolgozunk, folyamatos az átalakulás is. Csapatunk folyamatosan monitorozza a globális trendeket abban a huszonöt iparágban, amelyben jelen vagyunk, de a pénzügyi piacokat épp úgy követjük, mint a versenytársakat és az ágazat új, feltörekvő szereplőit. Mint említettem, a jól szervezett irányítási folyamatok, a felhasználói csoportoktól és iparági elemzőktől érkező visszajelzések mellett a versenytársak kereskedelmi gyakorlatát is figyelemmel követjük.
A startupok vagy a nyílt forráskódú szoftverek irányából érkező innovációkat is igyekszünk felkarolni, felhasználni. Kereskedelmi gyakorlatunk e téren is hasonló, mivel árazásunk azon alapul, hogy a megoldásaink milyen értéket adnak ügyfeleinknek.
CW: Az SAP mind gyakrabban dolgozik együtt startupokkal. Jelenleg hány alkalmazásuk származik startup-cégek fejlesztéseiből?
HZ: Több mint 970 startup fejleszt a technológiánkra, ügyfeleink számára pedig több mint 280 hitelesített startup-megoldás érhető el. Ez mindenképpen izgalmas és egyre erőteljesebb trendet jelez.
CW: Néhány évvel ezelőtt a "zöld informatika" számított forró témának, most pedig a digitális átalakulás. Milyen szerepet játszhat a mesterséges intelligencia (MI) a vállalati folyamatokban, illetve milyen mélyen épülhet be az MI az ERP-rendszerekbe?
HZ: Az intelligens algoritmusok mind jobban beágyazódnak az üzleti folyamatokba, a megszokott munkameneteket, rutinfeladatokat és az ezekkel kapcsolatos döntéseket egyre szélesebb körben automatizálják már, így válhat intelligenssé egy vállalkozás. Komoly lehetőséget látunk a gépi tanulásban, amely képességgel a vállalkozások a "hiperautomatizáltság" új szintjére léphetnek, megnyitva ezzel a kreativitást, a humán képességek kiterjesztését, illetve további dinamizmust adhatnak az üzletmenetnek. Az m2m (machine-to-machine) kommunikáció emberi beavatkozás nélkül fejlődik, miközben az ember-gép interakció az intelligens megoldások irányában egyre inkább "társalgási" jelleget ölt.
Az intelligens képességeket ott alkalmazzuk, ahol értelme van, és ahol ez értéktöbbletet jelent a vállalati megoldásokban. A gépi tanulás valósítja meg az intelligens vállalat koncepcióját.
CW: Véleménye szerint mi következik majd a digitalizáció után? Hogyan készül az SAP az ezt követő időszakra?
HZ: Az új, digitális gazdaságban az adat alapvető fontosságú üzleti szempontból. Az adat teremti meg az innováció alapjait a partner- és ügyfélkapcsolatoktól kezdve a munkavállalókig. Az adat a gépi tanulás üzemanyaga, amellyel a vállalati szoftver tanulhat, illetve átvehet bizonyos feladatokat a cégen belül, lehetővé téve a hiperautomatizálást. Az információk hitelessége persze kulcsfontosságú a mai világban, de a biztonságot is újra kell értelmezni a digitálisan - vagyis automatikusan - létrehozott tartalmak szempontjából, kiszűrve azokat, amelyek nem hasznosak vagy hitelesek, és ezáltal fenyegetést jelentenek a márkára és a bizalmi kapcsolatokra.
A vállalatoknak egyre összetettebb módon kell megszerezniük, illetve hasznosítaniuk az adatokat. A digitalizációt így az ügyfélpontokon, partnerkapcsolatokon, vagyonállományon és az alkalmazotti aktivitáson keresztül lesznek képesek végrehajtani, és a versenytársaiknál sokkal agilisabb, reszponzívabb üzletvitelt folytatni. A hiperautomatizálás lényege, hogy az alapvető döntések különböző adatbemeneti pontokon születnek meg, varázsát pedig mindennek az adja, hogy a céges folyamatok egy időben lesznek képesek felmérni, alakítani a munkavállalók elkötelezettségét, a költségellenőrzést, a beszállítói láncot és az ügyfélélményt. Ez az SAP megoldásainak legfőbb ereje. Ezt szolgálják az olyan erőteljes fundamentumok, mint az adatkezelésre ajánlott Data Hub, az SAP HANA, az SAP felhőplatform vagy az analitikai termékek - megoldásaink integrációja pedig kiegészül a gépi tanulási képességekkel is.
Mondhatjuk, hogy ez a tökéletes láncolat, amelynek középpontjában az SAP-megoldások állnak, valamennyi trend minden előnyét elegyítve az üzleti folyamatokkal és alkalmazásokkal.
CW: Milyen szempontokat vesznek figyelembe az új lehetőségek kapcsán, legyen szó egy piaci résről vagy termékinnovációról?
HZ: Az új üzleti ötleteket a piaci igények, azok életképessége és használhatósága alapján értékeljük. Persze az ötletek mögé erős csapatot is állítunk, felmérve az üzleti lehetőségeket, ami magában foglalja a piac-, és trendelemzést, az ügyféligények és a versenyhelyzet felmérését, a megoldások és az értékek lehetőségeit a megcélzott fogyasztói csoportok számára, a bevételek és költségek értékelését, a kockázatokat, valamint a belső - így például az SAP stratégiájával és portfóliójával - megfeleltetést.
CW: Mind jellemzőbb, hogy a cégek a korábbi fókuszterületeiken túli szegmensekre is kiterjesztik tevékenységüket. Számíthatunk hasonló lépésre az SAP-tól is? Hogyan látja a vállalat jövőjét tíz év múlva? Fizethetnek majd az ügyfelek például bitcoinnal a megoldásokért?
HZ: Stratégiánk arra épül, hogy értékeket közvetítsünk az ügyfeleink számára. A jövőben az intelligens vállalkozások mind mélyebben ágyazzák majd be az egyre intelligensebb algoritmusaikat az üzleti folyamatokba a rutinfeladatok és a döntéshozatal szintjén. A vállalatokon belül egyre biztonságosabbá válik a blockchain-használat. Szerintünk ez leegyszerűsítheti a többszereplős folyamatokat, és számos iparágban új lehetőségeket nyit a digitális innováció irányában. Ez a technológia teljesen átalakíthatja a jelenlegi folyamatokat az iparágakban. Mindez ideális megoldásnak tűnik a nagyobb mértékű precizitás és biztonság szempontjából is arra, hogy a bizalomra és átláthatóságra épülő üzleti alkalmazásokat támogassa, és biztosítsa az üzleti folyamatokat. Emellett a jelenleginél nagyobb bizalmat teremthet meg a részvényesek számára, miközben szavatolja a tranzakciók biztonságát. A blockchain valamennyi résztvevője láthatja a tranzakciókat a láncolaton belül. Ez kulcsfontosságú a vagyonelemek távoli kezeléséhez, miközben nem csupán egyetlen tranzakciós pontot kezel.
A technológia fejlettségét tekintve még korai lehet biztosat mondani. Az ügyfelekkel és a partnerekkel együtt dolgozunk az innovációkon és a blockchain - mint az IoT-stratégia - elterjesztésén, támogatásán.
Az SAP lehetőséget lát mindebben, de mögé teszi a szakértelmét is annak érdekében, hogy az ügyfelek számára biztosítsa a teljes digitális útvonalat, nem csupán az innováció terén, hanem a digitális vállalat teljes spektrumán.