A BYOD-trend, illetve a konzumerizáció megjelenése (a fogyasztói termékek munkára való használata) meghökkentette a vállalati informatikusokat, hiszen nem számítottak rá, hogy a cég alkalmazottai saját hatékonyságuk fokozása és rugalmasságuk növelése érdekében hajlandóak a saját civil tevékenységükben bevált eszközeiket, alkalmazásaikat is elővenni. Ezt a jelenséget a mobilitási trend és a következményeként átalakuló munkavégzési szokások új hulláma vette a hátára és repíti egyre sebesebben.
Azoknál a szervezeteknél, ahol sohasem adtak mobileszközöket vagy laptopokat a dolgozóknak, a BYOD-jelenség valószínűleg már korábban megjelent. De többnyire ezekkel az eszközökkel nem is lehetett elérni a cég számára kritikus alkalmazásokat, hálózatokat, vagy egyszerűen nem törődtek a benne rejlő előnyök kihasználásával és a belőle származó kockázatok elleni védekezéssel.
A Verizon illegális adatszerzésekről szóló – Magyarországra is kiterjedő – jelentése (2014 Data Breach Investigations Report) szerint az esetek közel harmada érintette a száz vagy annál kevesebb alkalmazottat foglalkoztató szervezeteket. E meglepő eredmény mögött az áll, hogy a hitelkártyás fizetések adatait tároló, feldolgozó, a vásárlói információkat a marketingjükben, az ügyfélszolgálatban, a termékfejlesztésben vagy más területeken felhasználó cégek olyan adatok birtokában vannak, amelyek mindig értékesek a bűnözők számára.
A legkisebb cégek is tisztában vannak a kibertérből leselkedő veszélyekkel és a mobileszközök üzleti használatának kockázataival, csakhogy a tőkeszegénység miatt nincs lehetőségük fejlett informatikai és IT-biztonsági intézkedések bevezetésére, miközben a mobilitásban rejlő előnyöket a piaci helyzetük megtartása vagy javítása érdekében mindenképpen ki akarják használni.
Egy közelmúltban közzétett Gartner-tanulmány azt jósolja, hogy pár éven belül legalább tíz jelentős és tartós mobil orientációjú technológia gyakorol világméretekben is hatást a vállalatok életére. Ezek közül az egyik az üzleti mobileszközmenedzsment-megoldásoké, amely annál inkább előtérbe kerül, minél inkább terjed a BYOD, a vállalatok méretétől függetlenül.
A BYOD-t befogadó vállalkozások nagyot nyerhetnek a csökkenő hardverbeszerzési költségeken, és kényelmesebbé tehetik az alkalmazottaik életét azzal, hogy nem kell párhuzamosan több eszközt használniuk, ráadásul javul a vállalat termelékenysége és a rugalmassága is. Ezek a hasznok komoly megtérülést jelentenek a BYOD-val kapcsolatos munkaszervezési és biztonsági beruházásoknál, azaz a technológiai stratégiával még a kis cégeknél is érdemes foglalkozni, amely segít ezeket a hasznokat maximálni.
A kis cégek számára a BYOD három fő kihívást tartogat:
Biztonság. A vállalkozások teljesen új biztonsági kihívásokkal szembesülnek, ha az adataikat személyes eszközökön tárolják és nyilvános hálózatokon mozgatják. Az átfogó mobilitástervezés igen értékes lehet a kisvállalkozásoknak, amelyek fejlett funkcionalitást szeretnének kapni alacsony áron, ami azonban erősen függ a biztonságos munkahelyi mobilhasználatot lehetővé tévő adatvédelmi megoldásoktól, vagy az eleve biztonságos technológiáktól.
Minőség. Az okostelefonok és tabletek teljesítménye limitált lehet, függően a használt adathálózat paramétereitől. A gyenge hálózati teljesítmény korlátozhatja az egyéni, azaz végül is a céges termelékenységet. A magas színvonalú wifi vagy mobil-adatkapcsolat azonban megoldhatja az esetleges minőségi problémákat.
Költség. A teljesítményproblémák elkerüléséhez fejlett mobilhálózatok (3G, 4G vagy LTE) használatára van szükség, amennyire csak lehetséges, még roamingolás árán is. A távközlési költségek alaposan megugorhatnak, ha az adatforgalom átlép bizonyos küszöbértékeket. Ez a hálózati díjakkal összeadódva egyes helyszíneken igen jelentős, és néha váratlan költségeket eredményezhet.
A költségproblémákon sokat segíthet, ha a mobilkörnyezetben is jól használható VoIP-megoldások állnak rendelkezésre. A költségérzékeny kkv-k esetében ez akár a versenyképességük megőrzéséről is dönthet. A mobil VoIP-platformok ugyanis ugyanazt a funkcionalitást nyújthatják, mintha a szolgáltatásokat klasszikus irodai környezetben vennék igénybe, ami nemcsak optimális teljesítményt és alacsony költségeket, hanem megfelelő adatbiztonságot is jelenthet.