Az autósokat szólítja meg a magyar Simple, az OTP Mobil alkalmazása. A Parkolás és az e-Matrica funkciók segítségével az egész ország területén rendezhetjük a parkolási díjunkat és vásárolhatunk országos vagy megyei autópálya-matricát. A fejlesztések apropóján interjút készítettünk Nyéki Zsolt ügyvezető-helyettessel.
Computerworld: Milyen új irányokat vett a készpénzmentes fizetés?
Nyéki Zsolt: Technikai oldalról a bankkártyás fizetés mellett az utóbbi években megjelent a mobilfizetés. Ma már telefonunkat, tabletünket, bizonyos esetekben okosóránkat is használhatjuk különböző szolgáltatások igénybevételére. Szolgáltatói oldalról számos új szereplő jelent meg a fizetési piacon, közöttük például a Facebook is.
CW: Hogyan látja a mobilfizetés helyzetét világszerte?
NyZs: Ez földrajzi helyenként nagyon eltérő. Afrikában például széleskörűen használják a pénz utalásától a bankoláson keresztül rengeteg mindenre a hagyományos, nem okos mobiltelefont. Ennek alapvető oka a banki infrastruktúra hiánya. Az USA-ban elsősorban a platformok és két nagy szereplő, a Google és az Apple vetélkedéséről van most szó, amibe a hírek szerint a Samsung harmadikként próbál beszállni, miközben vannak olyan, volumenben kisebb sikertörténetek is, mint a Starbucks-é. Technológiai szempontból és az üzleti modellben is nagyok a különbségek a különböző megoldások között.
CW: Ehhez képest milyen a helyzet Magyarországon?
NyZs: Sok szempontból kiválóak a körülmények: világszinten is jó a mobilnet-lefedettség és -használat. Olyan előremutató pilotprojektek és tesztek indultak, melyek eredményeit sok helyen felhasználják. Sok piaci szereplő jelent meg az utóbbi időszakban. A legtöbb megoldás kizárólag a tranzakcióra, vagyis a fizetésre koncentrál. A Simple azonban a vásárlási folyamatot könnyíti meg. Intézhetjük vele a parkolást, vásárolhatunk vele autópálya-matricát vagy kiválaszthatjuk, megvehetjük és tárolhatjuk az alkalmazásban a mozi-, színház- és koncertjegyet, illetve számos további szolgáltatást vehetünk igénybe.
CW: Mi jelentheti a visszatartó erőt? A biztonság?
NyZs: A kutatások alapján a biztonság valóban fontos szempont a potenciális felhasználók számára, én azonban nem nevezném ezt visszatartó erőnek, mert könnyen belátható, hogy nem kevésbé biztonságos mobillal, mint kártyával fizetni. Egy új technológia elterjedése sokszor pszichológiai kérdés is: ha a szomszéd vagy az osztálytárs is használja, akkor kipróbáljuk mi is.
CW: Nálunk mi a jellemzőbb visszatartó erő a nemzetközi tapasztalatokhoz képest?
NyZs: Sokaknak új még ez a lehetőség, és ismerkednek a mobillal történő vásárlással. Magas még a belépési küszöb is, azt tapasztaljuk, hogy az alkalmazás kipróbálására a legnehezebb rávenni a felhasználót, aki viszont már egyszer használta és tapasztalta az előnyeit, máskor is használni fogja. A Simple esetében azt tapasztaltuk, hogy ha valaki használja valamelyik szolgáltatását, akkor könnyebben próbálja ki a többit is. Hiszen miért használna külön parkoló alkalmazást, ha van olyan, mellyel számos más dolgot is elintézhet, így rendelhet ételt és vehet színházjegyet.
CW: Hogyan oszlik meg a Simple-felhasználók neme, életkora?
NyZs: Elsősorban a fiatal felnőtt korosztály és a főiskolások, egyetemisták, de a technológiai érdeklődésű idősebbek is használják.
CW: Ezen belül kik választják a mobil pénztárcát vagy a bankkártyát?
NyZs: Ma még nem váltja ki a mobil a bankkártyát, az a jellemző, hogy párhuzamosan használják a kettőt. A jövő viszont a mobilfizetésé.
CW: A mobillal fizetés mikorra válik ugyanolyan természetessé, mint a mobillal való fényképezés?
NyZs: Senki nem tudja előre megmondani, hogy pontosan hogyan alakul majd a piac. Az viszont elmondható, hogy az a felhasználó, aki egyszer kipróbálta és megtapasztalta a mobilfizetés előnyeit, nehezen mond már le róla. Érdekes jelenség az is, hogy a kényelemhez való hozzászokás növeli is egyben a felhasználói igényeket, ez az oka annak, hogy a piac ma itt tart. Azaz a piaci változások és így a fejlődés jelentős részét maga a felhasználó generálja.
CW: Szükséges-e még oktatni a felhasználókat a mobillal való fizetéssel, vásárlással kapcsolatban, tapasztalnak-e még kételkedéseket a piacon?
NyZs: Az oktatás az egyik legfontosabb feladatunk a felhasználók és kiemelten az üzleti partnerek felé is, de azt gondolom, ez teljesen természetes egy új technológia esetén.
CW: Milyen a mobilparkolás-piac Magyarországon?
NyZs: Az első, mobilról elérhető, készpénzkímélő fizetési megoldások évekkel ezelőtt jelentek meg Magyarországon. Mára a felhasználók már sokkal nyitottabbak az ilyen jellegű megoldásokra, és elmondható, hogy igénylik az egyre innovatívabb alkalmazásokat. A mobilparkolás is ezen szolgáltatások körébe tartozik, hiszen így a felhasználóknak nem szükséges készpénzt tartani maguknál vagy figyelni a kifizetett parkolás lejártára és sietni vissza autójukhoz.
A legtöbben a mobiloperátori egyenleg terhére történő, SMS-alapú mobilparkolást használják, ennél kevesebben dobnak be érmét az automatába, és rohamosan terjed az alkalmazással való parkolás is. A mobilparkolási lehetőségek közül a letölthető alkalmazások nyújtják a legkényelmesebb megoldásokat. A Simple-ben lehetőség van bankkártyával történő fizetésre is, akár egyszerűsített módon, így azok az ügyfeleink is élvezhetik a mobilparkolás előnyeit, akik céges mobil-előfizetéssel rendelkeznek, így az SMS-es parkolás náluk nem működik.
CW: Leváltja-e és ha igen, mikorra a mobilparkolás az automatákat?
NyZs: A piac egyre több bizalommal fordul az új és kényelmes, innovatív megoldások irányába. A felhasználók olyan szolgáltatásokat keresnek, ahol néhány érintéssel elindítható a parkolás, mely a parkolási időszak teljes időtartama alatt kontrollálható. Jelenleg már a parkolások döntő többsége mobillal történik. Úgy gondolom, hogy hamarosan egyre ritkábbak lesznek az automaták, de teljesen még jó ideig nem fognak eltűnni.
CW: Mik a tapasztalataik, a szolgáltatók mérési eredményei megegyeznek a valós mobilinternet-lefedettséggel?
NyZs: Az alkalmazásunk használatához valóban szükséges a mobilinternet. Mivel nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő minőségű a mobilinternet-hálózat minden szolgáltatónál, így felhasználói oldalról ezzel kapcsolatos negatív visszajelzések nem érkeztek.
CW: Milyen kihívások láthatók még ebben a szegmensben?
NyZs: Előbb-utóbb megjelennek Magyarországon is a nagy szolgáltatók, ami átrendezi majd a piacot, de mivel a Simple-lel nemcsak fizetni lehet, hanem a vásárlás teljes folyamatát lefedi, így hozzájuk képest teljesen mást kínál. Ebből következően hagyományos értelemben ezek a szolgáltatók nem lesznek a konkurenseink, mi inkább használni szeretnénk ezeket a megoldásokat.
CW: A Simple a gasztro- és kulturális programokat átölelő szolgáltatásai mellett az autósoknak is kínál kényelmi megoldást, a tervek szerint mivel bővül még a kör?
NyZs: Több új szolgáltatással is szeretnénk bővíteni termékpalettánkat az idei évben. Ezek közül az egyik szolgáltatásunk a Taxi lesz. Ennek a szolgáltatásnak a bevezetését azért érezzük fontosnak, mivel nem csupán megrendelni lehet vele a taxit, hanem a Simple alkalmazáson keresztül ki is lehet egyenlíteni a díjat. A minőségi szolgáltatás és ügyfélélmény miatt pedig fontos szempont volt, hogy hivatalos taxitársaság legyen ebben a szolgáltatásban a partnerünk.
CW: Az alkalmazás milyen főbb pillérekre épül?
NyZs: Az alkalmazás egyik pillérét a mobilalkalmazáson keresztül olyan szolgáltatások nyújtása adja, melyek a vásárlás teljes folyamatát lefedik. Másik pillérét pedig a mobilfizetés jelenti. Célunk, hogy e két pillér összehangolásával mindig úgy alakítsuk a Simple alkalmazást, hogy az folyamatosan igazodjon a mindenkori felhasználói igényekhez.
CW: Mit értenek pontosan banki biztonság alatt?
NyZs: Az egész pénzforgalmi folyamat alatt banki szintű biztonság garantált, hiszen az OTP rendszere biztosítja azt. Nagyon komoly előírásoknak felel meg a rendszer az adatbiztonság szempontjából is.
CW: A fejlesztés során mit tartottak leginkább szem előtt?
NyZs: Az alapgondolat az volt, hogy olyan hétköznapi problémákra kerestünk megoldást, melyekkel mindenki találkozik. Mindenkivel előfordult már, hogy nem volt nála apró az üdítő- vagy a parkolóautomatánál, nem kapott már jegyet egy filmre, vagy épp nem tudta magára felhívni a pincér figyelmét. De mivel ez önmagában még nem feltétlenül biztosítja a megfelelő kényelmet és egyszerűséget a felhasználóinknak, mi azzal szerettük volna megkülönböztetni magunkat, hogy mindezekre a problémákra egy integrált alkalmazáson belül kínáljuk a megoldást.
CW: Összefoglalva milyen előnyei vannak a megoldásnak, ha nem a felhasználói oldalt nézzük?
NyZs: Minden megoldásunk előnyöket jelent nemcsak az ügyfelek, hanem a velünk együttműködő partnereink számára is. Nemzetgazdasági szintű jelentőségét nézve pedig a jelenlegi készpénzforgalom elektronikus fizetések irányába történő elmozdításával jelentős költségek takaríthatóak meg.
CW: És felhasználói oldalról?
NyZs: Gyors, egyszerű és kényelmes a használata, mivel az alkalmazás számos területen nyújt komplex szolgáltatást a felhasználóknak. A Parkolás szolgáltatáson keresztül bemutatva: néhány érintéssel elindítható, megállítható a parkolás, státusza folyamatosan ellenőrizhető. Nem csak egy rendszámra lehet vele egy időben parkolni. A rendszámot nem kell újra és újra megadni. Nem szükséges a felhasználónak tudnia a zónakódot, mivel hagyatkozhat akár a GPS-alapú helymeghatározási rendszerre is, mely feladja az aktuális parkolási zónakódot.
A teljes parkolási folyamat figyelemmel kísérhető, így nagyfokú szabadságot biztosít a felhasználónak. Nincs olyan jellegű időkorlát, mely a készpénzes megoldás esetében jelen lenne. További könnyítés, hogy az alkalmazás figyelmeztet a maximális parkolási idő letelte előtt. Szükség esetén könnyedén igényelhető számla is a parkolásról.